Uppmärksamhet
Känner att det blivit rätt mycket skrivet av mig här senaste tiden.. Men är ju superbra att få lite tips utifrån!
när jag och Filadelfia (min ponny) tränar från marken, så känner jag mig ofta ganska ignorerad. Hon börjar titta åt ett annat håll, struntar i vad jag ber henne om osv. Jag tolkar det på henne som att hon tröttnar väldigt fort på det vi gör och att man måste hitta på nya saker hela, hela tiden. Har ni tips på roliga övningar där hästen behöver tänka?
Allting jag gör med mina hästar ska vara mer eller mindre utmande, mentalt, känslomässigt eller fysiskt.
I det stora hela handlar det om som Pat parelli ofta säger "don't mico-manage you horse" "micro-styr inte din häst"
Vilket handlar om att vi ska ge hästarna utrymmet till att de själva ska tänka och ta ansvar.
- "nej nej lite saktare." Nej jag sa trav, trava trava trava!!" "nej akta där är en sten" "lyyyyft -så nu står du på pallen"
Parellis 7 lekar ska just vara Lekar. Inte saker vi tvingar vår häst att göra, utan övningar som utvecklar vårt språk sinsemellan.
Människor och hästar har lika mycket ansvar, det är den 4 principen av hästträning.
När hästen förstår att vi vill göra något med den, inte mot den så kommer den inte kunna ha sitt fokus på annat håll för då kanske han snubblar över ett hinder eller en pall.
Min häst tröttnar snabbt på saker, så jag repeterar saker bara ett fåtal gånger innan jag går vidare med något annat. Kan sedan gå tillbaka och fortsätta där vi var.
Brukar ha en träningsplan på tre saker vi ska öva på ett träningspass, sedan så hoppar jag mellan de tre sakerna så att han aldrig ledsnar. Utvecklar också de saker vi gör rätt snabbt.
Just nu övar vi endel på lång tygel från marken, fokus ligger på öppnor, ställningen på volt och sidvärts. Hoppar mellan de tre sakerna och ber om mer och mer rätt snabbt. Ökar t. ex. öppnorna med fler steg i taget och när det fungerar i skritt går vi över till trav för att utmana honom ännu mer.
Måste hela tiden låta honom tänka på nåt nytt, för han är så snabblärd och han gillar inte att repetera,