Måste få ur mig detta!
Jag fick reda på denna länk och var inne och tittade på den i dag på morgonen. Jag brukar undvika sådana filmer för jag kan inte låta bli att gråta och känna mig spyfärdig en lång tid efteråt. Jag mår så dåligt av dem. Men nu känner jag att jag måste REAGERA! Jag har skrivit till aftonbladet, plus och tv4. Jag har oxå skrivit ett brev till Patrik Kittel på e-post där jag talar om exakt för honom vad jag tycker.
Nu uppmanar jag er att hjälpa till att sprida den här länken. Till tidningar, nyhetsportaler, vad som helst!!! Vi kan inte stillasittande låta detta fortgå, eller???
Jag har just kommit hem från två dagar med Love, language and leadership. Där kärleken till hästen genomsyrade hela showen, utan undantag och så vet man att vissa hästar (prisoners!) får utstå denna brutala misshandel utan att kunna komma därifrån. Människor står runtomkring och tittar på, FEI ser mellan fingrarna på detta och INGEN BRYR SIG. Man talar om grisar som har det dåligt och höns som har det dåligt men världselitens hästar har det PISS-DÅLIGT!!
http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k
Ni som har några tips eller idéer om hur vi ska kunna göra nåt åt detta. HÖR AV ER.
Vill ni oxå skriva till honom så är adressen:
Jag klarar inte av att se sånt här, fick stänga av halvvägs. Och nu är det allt jag tänker på! Usch, va hemskt! Känns fruktansvärt… Och alla andra som red runt där inne eller alla som stod längs med och bara tittade på. Och hur kan hästen ens andas när den trycks ihop sådär?!?
En dum fråga kanske… Patrik Kittel, är det namnet på ryttaren?
Ja, det är ju så man känner. Man avskärmar sig för det är så tungt att se men vill måste ska reagera nu!
Ja den svenske ryttaren heter Patrik Kittel. Bor i tyskland. Dressyrens förlovade land…
Detta är ju precis det som jag länkade till för några veckor sedan, ang underskrifterna mot rollkuren.
Det var denna incidenten som fick upp FEI's ögon mer ang rollkuren.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
står om hans "ursäkter " här
"3 Oj, det måste jag ha missat. Ursäkta mig.. Fick reda på detta i helgen och bara kände mig så himla arg!!!
#5 ingen fara. :)
visst det kan hända "olyckor" som att en tunga hamnar i kläm mellan betten, han ska ju ändå ha en eloge för att han stannade och rättade till bettena. MEN om han inte hade ridit i rollkurform så hade hästen förmodligen inte heller fått in tungan mellan betten, oavsett om han är en "tungrullare" eller inte.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Men vad sjukt. Framför allt att läsa hans förklaring.. Känns konstigt om det ens var sant det han säger att det bara var ett halvt varv (tror jag inte ett dugg på), vad ger det att rida så bakom lod ens ett halv varv..?
Enligt Epona-tv så red han i roll-kur i två timmar. Allt är filmat och tungan var blå.
Jo, men jag har inte sett den två timmar långa filmen. Och jag vill nog inte tro på det förrän jag sett den. Och blåa tungor kan man som sagt manipulera fram på film. Försöker att inte tro så mycket på någon av parterna innan jag sett riktiga bevis iaf.
Jag har läst väldigt mycket på epona-tv och jag tror inte att de kan lägga ut så mycket fakta från journalister om det inte är sant. Det finns en oredigerad film på youtube dessutom. Fem oberoende veterinärer har sett filmen och kommenterat hur skadligt detta är för hästen. Filmen har även kollats upp och anses helt oredigerad och färgerna är äkta. Varför i hela friden skulle en journalist manipulera fram en blå tunga???
Okej, tungan kanske bara var ute ett halvt varv. Men även när dom fixat till tungan så rider han hästen med nosen i bogen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
10: Okej, låter sant när du berättar allt det. :)

/www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=15209 Hittade detta.

Filmen är vinklad! skitsnack!
Såg honom i falsterbo på framridningsbanan det var allt annat än vackert och betydligt mer än ett halvt varv där iallafall.
Vadå ett halvt varv? Detta var mer än det. Och isåfall varför red han så överhuvudtaget? Hästen hade ju huvet slickat längst hela halsen. Hemskt att se sånt här. Efter nästan slutet av filmen så slog hästen ena bakbenet mot magen också. Kunde det vara att det började bli jobbigt åt honom, att han hade ont, men han var för snäll att säga emot mer så det blev bara en spark med ena bakbenet. Det var ungefär 3:39…
Usch hatar sånt där!
Han säger att de va ett halvt varv och hon bara klipte ihop de så att de såg mycket mer ut.De tror jag inte han ljuger så bra de tar ett tag inan tungan blir blå altså mer en ett halvt varv.gud jag hatar kitter eller vad de äklet heter.
Alltså, illa nog att han rider rollkur i två timmar, det är helt absurt, men att FEI inte reagerar? O_o

tror knappast han rider sin häst i 2 TIMMAR. det är under en elittävlingshelg, dom sitter ju knappats och kör slut på hästarna i 2 TIMMAR då
man ska inte tro på allt man hör
i övrigt är jag inte för rollkur på nåt vis men 2 timmar tror jag verkligen inte är sant, inte en chans, helt orimligt. och då börjar jag även tvivla på sanningen vad gäller den blå tungan och alltihop. jag tycker att Epona-TV verkar minst lika oseriösa
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ååhhh fy detta gör mig så förbannad!!! Spela roll hur länge han red vi såg ju alla hur han red å de så va 2 timmar lr 2 minuter så är det helt å helvete rent ut sagt!! Blir så ledsen me=(
Patrik Kittel och blåtunga - så sa man 2010.
Uthängd på nätet, hatad och hotad. Världscupsäsongen var tuff för Patrik Kittel. Men i helgen rider han i finalen med hästen Scandic, mentalt starkare än någonsin.
Läs mer här:
https://www.svd.se/a/42d4287f-a27b-37ee-8067-5ee0ba6805ca/dressyrstjarnan-fornekar-djurplageri
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-03-21 18:20 av Pyttelite
Så går diskussionen idag:
Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
Läs mer här:
Förjävligt, rent ut sagt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#23: Ser att även Anton varit i blåsväder om att behandla hästar illa mycket tidigare än det senaste året.
Det är egentligen det värsta att ”alla” vet och försvarar i toppen och de som jobbar och ser på golvet kan inget göra.
En mycket osund sport - det är ju inget nytt!