Hur saktar jag ner?
Hej! Jag har precis köpt en islandshäst. Rasen är ny för mig. Hon är trevlig att ha och göra med, att borsta, sadla tränsa. Dock har jag 2 problem, när hon ser att jag kommer med grimman går hon. Det funkar att rassla med en hink med mat men jag vill inte behöva göra så. Jag försöker att hänga mycket i hagen utan att hämta in henne. Om hon kommer fram till mig får hon godis och sen går jag. Men så fort grimman kommer fram ser hon det.
Sen när jag är ute och rider är hon framåt och positiv, hon har bra tempo i skritten och hon känns helt orädd för saker. Men så fort jag gör minsta ansats till att korta tyglarna är det som att hon flyger iväg, jag hade drömt om långa trevliga tölter men hon försöker smyga in galopp hela tiden. Jag försöker att sakta in utan att dra henne i munnen men det är till slut omöjligt. Hjälp mig! Vad kan jag göra? Hur kan jag träna på det här? Jag har gjort lite horsemanship övningar, som att flytta, backa osv. Hon är så okomplicerad och trevlig på alla andra sätt
Hej! :)
Det låter som om hon mentalt springer ifrån kroppen. Av någon anledning orkar hon inte vara här och nu så fort tyglarna kortas. Vanligaste orsaken är ångest/oro. Jag länkar till en video där Warwick berättar hur han går tillväga om hästen vill öka av sig själv.
I hans fall är hästen väldigt lätt att få ner i hastighet, medan det låter i ditt fall som om ni behöver etablera en bättre kommunikation först.
Att hon går iväg i hagen låter också som om hon inte ser fram emot det som komma skall, vilket jag gissar har varit jobb så fort en människa kom med grimman. Dvs. hon är inombords redan uppe i varv innan du ens sitter i sadeln.
Hur länge har du haft henne? "Precis" låter som om ni inte har haft så mycket tid att lära känna varandra. Det du gör i hagen, att hänga med henne och ge lite godis ifall hon kommer är super! Gör samma sak men med grimman i handen. Häng där och kommer hon inte så kommer hon inte men tänk hur förvånad hon kommer bli när du lämnar med grimman i handen.
Och när du väl får sätta på grimman, gå och låt henne äta gräs eller hö eller något hon tycker om. Hästar är ju sällan plug and ride utan att komma dit där våra drömmar uppfylls behöver minst lika länge som att etablera en god vänskap.
Ge er tid att hitta varandra <3
https://www.youtube.com/watch?v=uXwYkDBI8Vc
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
- Redigerat 2021-10-23 19:49 av ähnchen