Warwick Schiller's Desensitizing - Behöver tips!
Hej,
behöver lite tips. Har försökt arbeta med min skötponny Kalle som jag skrivit om tidigare, mha, Warwick Schillers metoder.
Jag har för det första mest hängt med honom så kan känner sig tryggare med mig.
Men nu har jag försökt mig på Desensitizing övningarna, och använder mig då av ett ridspö.
Problemet är att det är svårt att få till timingen och få övningen att fungera.
Kalle gör nämligen 2 saker:
Antingen går han fram till mig och försöker nafsa.
eller så går han ifrån.
Nu är det väldigt svårt att ha honom i ett längre grimskaft när han helt enkelt tvärvänder och går ifrån mig när han tycker det är jobbigt.
Ibland innan jag ens hunnit visa honom ridspöet.
Han drar inte heller så att jag kan hänga med, han drar ifrån så att jag, om jag inte hinner med, hamnar bakom honom.
(Nu har jag turen att han aldrig sparkas, men jag vill inte inte hamna bakom honom ändå).
Så istället för att få en bra övning så blir det att jag får leda tillbaka honom hela tiden, eller mota bort honom så han inte biter mig.
Hur kan jag lösa detta? Har jag börjat för tidigt med denna övningen?
Vi hade fått en väldigt bra kontakt med varandra, men tyvärr har han nu börjat bli orolig och mer bitsk och påträngande.. så som han var när han kom till stallet.
Antagligen är det annat som ställer till det i hans hantering, och liksom med de andra hästarna så har jag bara en lite stund varje dag med honom och ingen möjlighet att veta vad som händer i hans hantering resten av tiden.
Ska jag gå tillbaka till att bara hänga med honom tills han blir lugn igen? Just nu känns det som om jag riskerar att förstöra det förtroendet han haft.
Kan tillägga att han är den sortens ponny som verkar väldigt tuff och lugn utvändigt, men han är väldigt spänd hela tiden. Han travar eller galopperar nästan aldrig självmant om jag släpper honom i paddocken.
(Jag har frågat flera gången om veterinären kollat igenom honom.. han har ju haft veterinärkoller, men tror inte han blivit röntgad).
Jag hoppas att det inte är att han har ont, bara att han känner sig otrygg.
Jag märkte något intressant förra veckan när jag ledde honom i löst grimskaft i paddocken. Han gick efter mig utan problem, ibland t.om. trängde han på sig lite väl mycket.
Men när jag ville att han skulle trava och började småjogga lite lugnt så skyggade han plötsligt och drog bakåt.
Blev jätteförvånad för han visar i princip aldrig rädsla på det sättet. Han är en ponny som oftast skuttar åt sidan för att sedan gå fram och nosa om han blir rädd för något.
Jag hade ingen spö som han kunde bli rädd för. Jag började smackade bara lite tyst och började småjogga långsamt och plötsligt blev han rädd. O.o
Känns som om han har väldigt mycket instängda rädslor och spänningar som plötsligt visar sig i konstiga situationer.
Tacksam för alla tips.. om det nu är något jag kan göra under 20-30 minuter per dag.
- Redigerat 2024-09-18 16:06 av sparrowcrazy