Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1487 ggr
xcandygirl
0

Okej / inte okej?

En sak som jag har funderat ett tag på - ni vet när hästen "slänger av sig" grimman?
Asså, man har knäppt upp grimman och ska plocka av den från hästen. Hästen lixom böjer sitt huvud framåt/neråt på något sätt så att grimman i princip glider av bara man tar lite i den. Väldigt svårt att förklara, men är det okej?
Hör många blandade åsikter och liknande, men vad är lixom rätt? Ska jag börja 'träna' bort det?

Zaphix
0

Känns det som ett problem för dig?

Isf är det ju nåt att träna bort, men känns det okej för dig så låt det vara så. Inte svårare än så. :)

För mig skulle det inte vara okej, utan jag har tränat bort det på den häst jag tog hand om förut.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

xcandygirl
0

okej (: Får fundera lite på det då haha ^.^

xcandygirl
0

okej (: Får fundera lite på det då haha ^.^

JoannaNi
0

Att hästen snabbt slänger av sig grimman och vill iväg innebär bara att han vill iväg ifrån dig. Eller att den tycker det är jobbigt/ läskigt när grimman ska dras av, hur är det med träns? och när grimman eller träns ska på?

ett av mina ston är väldigt känslig, och har hon en dag inte riktigt varit med på noterna så brukar jag ta in henne i hagen och inte släppa henne precis vid grinden utan gå med henne fram till flocken, och mysa lite, sen ta av grimman. och sen en godis.

jag använder även alltid repgrimmor och böjer in huvudet till mig både vid på och avtagning så de kan aldrig bara slänga av sig grimman och dra. de får vänta tills jag tagit av den :P

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

xcandygirl
0

Tack för ett väldigt hjälpsam svar :)) Jag vet inte, kanske ska prova sätta dit lite ludd om det kanske skulle funka bättre?
Faktum är att hon alltid har gjort så sen vi skaffade henne, men jag har inte tänkt så mycket på det. Jag märkte bara hur lätt det var att ta av henne den när jag skulle släppa henne lös första gången :p

Men jag ska prova med att umgås lite mer med henne, våran relation behöver endå finslipas en aning.. x)

Vi brukar inte ha större problem med att sätta på träns och grimma, mer än att hon kollar bort ibland osv.
När man ska sätta på tränset så lixom drar hon fram huvudet med mulen så långt fram det bara går och öppen mun. Gör jag något fel eller något? för efteråt beter hon sig normalt. :o

JoannaNi
0

Det var så lite så :) Parellis mål - Göra världen en bättre plats för hästar och människor

Ludd eller inte spelar ingen roll. det är själva "akten" att ta av grimman.

Du kan testa att stå i stallet, eller paddocken och bara ta av griman från öronen, och ta på, ta av ta på tills hon inte bryr sig längre. då jöger du nivån och tar av hela och tar på, tar av ta på. till hon inte längre tycker att det är jobbigt. men som jag sa kan vara så att hon bara vill iväg.

Det hon gör när du tränsar låter som ett bra betende, att hon hjälper till att bli tränsad. Men det är svårt att avgöra när man inte ser det, hon kan även göra så men "gå in i säg själv" / stänga av.

Hästar är en hel vetenskap :) eftersom du postade din fråga i NH forumet kanske det är dags at börja med lite NH lekar. Då kommer du snabbt lära dig att förstå hennes beteenden och du kan själv avgöra vad och varför hon gör något.

/ Joanna

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

Min häst är tråkig på det viset att han höjer huvudet, inte för att retas eller så utan han bara höjer huvudet när man ska ta på grimman (ska träna på detta nångång när man får tummen ur) När man ska ta av grimman sänker han huvudet bra, men har ändå bråttom att klä av sig. Men han sticker inte utan står gärna kvar bredvid.

Med tränser när man tar av det så vill han klia sig, så det är en jäkla procedur. Stå still och få av tränset utan att bli kliad på av hästen eller att han drar omkring huvudet i hela boxen för att hitta något att klia sig på. När han fått av sig tränset någorlunda enkelt så brukar jag belöna genom att klia honom massor. men på och av överlag måste tränas mer på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

xcandygirl
0

Jag har funderat massor på att försöka med lite NH, men jag känner aldrig att jag inte riktigt förstår hur. Jag såg en video förut där det var två personer med varsin häst, och dom hästarna var Otroliga!
det går lixom inte att beskriva, men dom betedde sig som rena drömhästarna i gämförelse med min :p Hon är lixom väldigt dominant

Ska försöka leta fram den ytfilmen.. jag älskar den!

LinaN
0

Var bor du? någon av oss kanske bor i närheten så du kan få komma på "studiebesök" :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JoannaNi
0

det #9 var väldigt samrt. Annars kan det kanske även finnas tränare i närheten.

Mitt tipps till NH sugna är att bli medlem på parelliconnect.com (det är gratis i 30 dagar och du kan säga upp under den tiden) där får du tillgång till hela parellis level 1 kurs. Sen får du även tillgång till massor med små andra filmer och magazin.

jag grävde lite i mitt "tips" akriv på min blogg och hittade en savvy tip med Linda Parelli. Den kanske kan hjälpa dig lite till.

/ Joanna

// Joanna

vildhast.blogg.se

xcandygirl
0

Jag bor i Eskilstuna, södermanland. :) 

Jag ska kolla igenom allt snart, sitter just nu och myser med lillasyster och tittar på Björnbröder haha..<3