Vill börja med NH
Jag är ny här på forumet och ny inom ämnet NH. så jag vill börja träna lite med min "sköthäst". Jag har ridit honom till och från under några år nu på senaste står han mest och inte så många som rider honom. Ägaren kan inte rida för hon har ryggproblem. Hon bad mig förut att rida lite så att han får komma ut och röra på sig. I vinter så flyttar jag upp mina kaniner till stallet och kommer därför närmre hästen och har lovat att börja träna lite smått.
Problemet är att han är väldigt känslig för nya saker och blir lätt rädd och upp jagad. Vågar mig inte ut i skogen ensam med honom bara för att han är rädd. Har anmält oss på miljötäning nu i höst/vinter för och jobba bort lite skräck saker. Men vill också börja med NH träning för och komma honom närmre så att han litar på mig.
Finns det några enkla övningar man kan göra med honom? Han är en kallblodstravare på ca 17år. Själv har jag tränat westen men inte med honom.
Finns det någon tränare inom NH typ runt Jämtland?
Vill ha lite tips på hur jag kan göra framsteg och visa ägaren att jag kan få honom tryggare i sin miljö och bli riden.

Tassavtryck!
Samma sak för mig, men "min" ponny (halvfoderponny) är 24 år ^^ Men väldigt pigg och har bra kondition för sin ålder, men han rids ju mindre och mindre hårt nu, vill därför testa på NH :D
Det stället ligger i Jämtland, dom skulle jag klart höra med om du vill ha bra tränare.
#2 Ja just det dom finns ju. Lina har jag sätt live några gånger helt otroligt vad hon kan göra med sina hästar. Trodde inte att dom hade träningar men tydligen.