Vad tränar ni just nu?
Ja, vad tränar ni just nu på med er häst/hästar?
Vad har ni för mål med träningen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dressyren; Just nu jobbar vi mest med styrkan. Vi har kommit så långt som jag har kunskap, härifrån behöver jag proffshjälp. Men vi har nog i alla fall en månad kvar innan vi är starka nog att kunna gå vidare. Jag har just nåt mitt delmål, att ta oss tillbaka dit vi en gång var plus lite till samt förbättra gångarterna. Dags för nya utmaningar snart. Jag har inte riktigt bestämt mig vart jag ska vända mig för att gå vidare dock, vilken typ av ridning och vilken tränare.
Hoppning; Här tränar vi på att ta det lugnt. Jag tränar på min följsamhet och balans. Blacky vill väldigt mycket, vill hoppa allt på en gång helst. Rider mestadels över cavaletti och annat smått för att gymnastisera. Träningen består mycket av att bara styra mot bommar om han är avslappnad. Målet är rytm, avspändhet och balans.
i övrigt har jag ett mål för den här sommaren, ska kunna rida ut barbacka som vi alltid gjorde förr, utan att behöva vara rädd för att dråsa i backen 😃
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ridhästen: Vi rider western och tar mer eller mindre regelbundna lektioner där vi inriktar oss mot att få hästen mjuk och följsam, men kanske framförallt att det skall vara stressfritt. Vi jobbar en hel del just på att minska stressen hos hästen och att få honom att snabbt varva ner om han går upp i varv. Syftet med träningen är att få en mjuk, följsam och harmonisk häst som litar på mig (och på sig själv) och följer små signaler.
Dessutom tränar vi på naturen. Vi har till att börja med en ridväg som vi tar till fots, uppsuttet med sällskap eller uppsuttet utan sällskap. Vi har ett mål, tar oss dit och hem igen. Successivt är det tänkt att ridturen skall kunna utökas och även prova andra ridvägar. Syftet är att hästen skall känna sig trygg i omgivningen och gå att rida ut även utan sällskap och känna sig trygg och vara lugn. För ryttarens del tränar vi mycket på att jag ska rida mer och åka med mindre. Det är inte alltid så lätt det heller.
Målet är att vi ska kunna rida ut ensamma i skog och mark och bara njuta!
Ponnyhäst: Vi kör mindre vändor med sällskap. Med syfte att vänja ponnyn vid att vara körhäst. Än så länge vill hon ogärna gå om hon inte har någon framför sig, men vi tränar kortare bitar främst på hemvägen då vi låter henne gå först. Viktigt är att träna kondition och ork då hon är ung och otränad. Ibland kör vi med vuxen kusk i vagnen (och avsittning endast i branta backar) och ibland går kusken bakom vagnen istället och lättare passagerare i vagnen.
Vi tömkör även i skogen för att träna styrning och då oftast utan sällskap.
Ridträningen ska vi öva mer på. Jag har barn i lagom längd och vikt, men de är lite unga som beridare. Det är tänkt att vi ska träna mer på ridningen i sommar, men både barn och ponny tycker att körning är roligare.
Tränar även en del på uppförande då hon kan vara bitsk om det inte passar henne.
Vårt mål är att ponnyn ska bli en trevlig, lyhörd och mångsidig ponny.
Tränar just nu mycket med galoppen oavsett om det är online, freestyle-ridning eller finesse/dressyr.
Det blir bättre och bättre. Nuvarande målet är att få gjort LVL 3 online och freestyle auditions för Parelli under sommaren, kanske inte bägge men åtminstonne ena!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vårt fokus i vår har legat på galoppen. Har sålt vagnen, så i väntan på att jag ska hitta en ny jag vill ha rider jag mycket.
Försöker rida galoppintervaller ett par dagar i veckan för att stärka galoppen och bygga upp konditionen. Även mycket träning på galoppfattningar ute för att stärka galoppen.
Fokuserar på galoppen i dressyren också, mycket fattningar och galopp på böjt spår.
Även från marken ligger fokuset på galopp.
Har gett stora resultat och galoppen har aldrig varit så bra och stabil som nu.
Även börjat hoppa lite nu, för att stärka honom ytterligare.
Med P*07 tar jag det lugnt nu, och väntar på bakskor. Om han inte efter det blir såld är tanken på att debutera 120 i sommar. Arbetar i dagsläget mest med att få honom mjuk och följsam = massvis med markarbete.
M*07 som är betydligt grönare, tränas inför 1 m debuten samt att vi har börjat kika lite på terränghoppning.
S*09 är under inhoppning vilket går bra. Arbetar för att få en trevlig, lätt och okomplicerad ridhäst - vilket han i dagsläget ser ut att bli!
C*08 Har börjat kika lite på LA dressyr, samt att jag hoppas på att kunna starta någon liten hopptävling snart. Lastträning är prio ett just nu, då han sen sin lilla vansinnestur som bäbis fortfarande är väldigt väldigt orolig.
Z*04 Har jag precis börjat rida efter behandlingen i ryggen. Hennes patellahakningar har blivit betydligt bättre efter lite pyssel i ryggen. Tömkör och skrittar mycket för att bättra på hennes KS.
K*10 Har blivit en riktig Pärla!! Efter en jobbig och påfrestande inridning är vi äntligen på rätt spår, men leker i dagsläget mest i skogen för att få en säker och tuff liten häst.
O*07 Tränar för att få stadiga LB program i dressyren samt debutera 1 m inom en snar framtid.
G*11 Allt förberedande inför inridningen i höst.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#5 hur hinner du! :D
alltid imponerad av folk med sådana ambitioner och så många hästar!
#6 och efter vad jag läst om dig här så skulle jag dödat för att få besök av dig och dina kunskaper ett par gånger i veckan!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#7 tack, det värmer! Men sanningen att säga så har jag bara hållt på med horsemanshipen i lite över två år. Om två år kan du lika gärna vara där jag är idag. :)
Sen så gör jag hembesök. ;)
#8 Tror dock inte jag har tiden att köra en sådan inlärning både på mig och hästarna, i alla fall inte i dagsläget.. vart finns du?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
I körningen jobbar vi mycket på takten och gångartsbyten. Mycket muskelträning för att orka galoppen bättre, perfekt eftersom konditionsträningen är uppe i en riktigt acceptabel nivå.
I övrigt har det inte blivit så mycket seriöst arbete från marken eftersom jag inte har haft tid, ork eller lust att beställa hem bra grejer ännu… 😊 Har mest blivit lite sidoflyttningar och sådant!
Hon gör dock bra framsteg nu! Tyvärr ännu lite rund… 😃
Jag tränar ju dels "vanlig dressyr" och dels att kunna rida med halsring. I den vanliga ridningen jobbar vi just nu på att i skritt få öppnorna bättre, skänkelvikningarna bättre och att göra sluta i tölt -vilket kräver mycket styrka så det går långsamt men säkert. Målet är att använda slutorna i tölt till att få bägge bakbenen mer in under kroppen, inte bara ett åt gången eller tappa dom på vägen… Det stora långsiktiga målet är mjuka elastiska stora rörelser i en god form…
I ridningen med halsring så jobbar vi lite på samma saker, fast bara i skritt -öppna o sluta samt skänkelvikningar. Inte helt lätt för matte när man inte kan placera huvudet, men lilla påwnie är duktig o flyttar runt kroppen som matte ber. Vi har oxå börjat tränsa av längre o längre sträckor hemifrån (tränsar av på hemväg) med sällskap. Sist både vi travade och galopperade ute med sällskap brevid och påwnie lyssnade så fint så! På uteritterna tränar vi f.ö. dels töltens styrka(all dressyr vi gör i paddock går ju även påväg) och uthållighet. Dels kör vi galoppintervaller. O givetvis blandat med kravlösa lång-tygel-ritter! Vi har dessutom börjat cykla(träna mig) och samtidigt jogga en häst i trav -kul och nyttigt!
Vi var på en tävling i Trail för några veckor sedan.! Hade varit coolt o rida en sådan tävling i halsring nån gång! Vi vann för övrigt grenen o det känns som ett bra betyg på vårt samarbete *stolt😃
Min häst är både outbildad, omusklad, ur kondition och ouppfostrad. Så jag börjar om från steg 1 och kör med markarbete. Jag har börjat med att arbeta i paddocken där vi jobbar på att hon ska gå och stanna när jag säger till det, inte gå över mig och lyssna till min röst. Mycket fokus ligger att hon ska lyssna till mitt röstkommando. Lite senare ska vi börja träna på longeringen och köra lite frihetsdressyr. Där ska fokusen också ligga på att hon ska lyssna på mig och göra det jag säger åt henne. Komma på inkallning m.m Ytterligare lite senare ska vi jobba på att longera korrekt i alla gångarter. Målet är att hon ska bli mer lyhörd, uppmärksam och lyssna på mig. När jag nått det målet ska vi börja arbeta från ryggen.
Jag själv jobbar på att våga bli mer hård och bestämd. Jag har alltid varit så pluttinuttig och snäll och har då bara den ömsesidiga respekten från min häst. Hon vet att jag alltid gullar och lugnar. Dom gånger hon slet sig under det läskiga last-cenariot i förrgår sprang hon alltid mot mig och gömde sig bakom mig men huvudet tätt bakom min rygg. Hon har fattat att jag inte är den bestämda typen som kräver. Vilket måste ändras på för vid minsta krävning går hon över människor och har noll respekt.
Lite senare i sommar ska lastträning påbörjas och målet med det är att hon ska kunna lastas utan problem. Så det inte tar som sist 3 h och 10 personer.
Vi har kommit så långt att vi börjat med det samlande arbetet - vilket är det längsta jag kommit med någon häst, och här ska jag ju dessutom utbilda pålle. Alltså inte bara en och annan skola och bakdelsvändning, utan ett koncentrerat och genomtänkt arbete på att öka samlingen i allt arbete. Så jag jobbar på att förfina min känsla för vad hästen är och vad som behövs i varje ögonblick.
Det är en stor omläggning för mig, ungefär lika stor som när man för länge sedan fick veta att det där med att "man gasar med fötterna och bromsar med händerna" egentligen bara är något som gäller på nybörjarlektionerna.
Så jag blir stel och flaxig och pålle blir förvirrad - och när det blir riktigt bra så blir det jobbigt i stället. Men vi kommer nog igenom det här med 😘.
Och så ska vi träna på barbackaridning, om jag hittar någon som kan hjälpa oss.
#13 yoga eller pilates som extra-träning för dig gör att du får bättre kroppskännedom och ger en känsla av att man faktiskt sitter ihopa :)
#24: Nu ska vi avbryta allt annat och bara träna på ÄNDER. Sådana där som flyger upp ur osynliga diken så att hästen flyger iväg och ryttaren flyger i backen, ni vet … Men när blåmärkena är borta ska jag försöka hitta någon sådan "medvetenhetsträning", jag tror jag behöver det 😛.