Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 5611 ggr
rulltårtan
0

Bettlöst, vilket är mildast?

Hej! Vilket bettlöst träns är bäst att välja för en som alltid bara har ridit engelsk ridning med bett? Vad jag har förstått så ska man rida med långa tyglar när man rider med bettlöst? Jag är intresserad av nh och western (känns mer naturligt och snällare), men jag har inte råd att lära mig western genom att rida för tränare (finns ingen tränare i närheten heller). Kan det funka med någon bettlös variant tror ni? Har läst på lite och är mest nyfiken på sidepull och bitless bridle.

LinaN
0

Dr cook bitless bridle funkar inget bra alls, dålig eftergift och blir ofta stumt.

Sidepull är i min mening det absolut bästa av DE TVÅ varianterna.

Men syvende och sist så tycker jag ändå repgrimman är den bästa bettlösa varianten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

rulltårtan
0

Okej. Repgrimma säger du. Blir inte det väldigt ostadigt eller vad man ska säga. Den sitter ju väldigy löst, blir det inte lätt att den glider omkring på hästens huvud? Beskriv gärna mer om hur der funkar att rida i repgrimma. Hur fäster man tyglarna till exempel? Blir tygeltagen tydliga för hästen? vad ska man tänka på? :)

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 att rida med repgrimma gör att du måste tänka på vad du gör med din kropp. för hästen kommer göra samma sak.

Innan man sitter upp så bör man ha kommit en bit på motsvarande level 2 inom parellis-program från marken. Titta på artikeln kan du online 1-2, för att det är bra att man ligger på morsvarande övningar på marken innan man kör det från hästryggen. Kan du freestyle 1-2 som är riddelen.

Piggsvin/igelkottsleken är den lek som måste funka bäst för att rida i repgrimma.  Jag använder ett rephackamore, men man kan lika gärna rida med sitt ledrep som man knyter fast i grimman.

bilden jag lägger till är en bild som visar hur du kan fästa änden på ditt ledrep i knuten under hakan. plus att har du ett ledrep med knäppe kan knäppet sitta kvar. Men sen kan man även rida i repgrimma med bara en tygel.

Denna kommentar har tagits bort.
Zaphix
0

Mildast är ju ett lädersidepull eller en vanlig grimma, men huruvida det är mest funktionellt eller inte är väl en annan fråga. Knappt använt det själv, men sett andra använda det och ser ut som att det lätt glider uppåt på näsan och vrids runt huvudet när det används.

Vill man ha liknande bettlöst som sidepull, men stadigare och lite skarpare tror jag på ridkapson. Har en sån till min häst och gillar den.

Repgrimma är bra, beroende på vilket ridsätt man har. Vill man fortsätta rida vanligt engelskt så tror jag mer på ridkapson.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Kristall
0

Sidepull (av läder) är tekniskt sett mildast. En repgrimma är väldigt skarp och bör bara användas om man vet hur den fungerar. Ett sidepull ger tryck på nosryggen eller sidan av den medan en repgrimma ger tryck på specifika nerver på hästens huvud (där knutarna på grimman sitter). Ett utmärkt träningsredskap om man vet vad man gör men kan orsaka hästen ganska rejäl smärta om man inte kan hantera den.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[[AcsJulia]]
0

#6 Vilket självklart gäller alla hjälpmedel och all utrustning. 🤓

Mina preferenser ligger åt grimma eller sidepull då jag vill ha en mild effekt. Ridkapson är dock verkligen oslagbar vid engelsk ridning eftersom den faktiskt brukas inom akademisk ridning, ur vilken engelsk ridning har uppstått!

jiithra
0

#7 lite Ot, men är det inte tvärt om? Akademisk kommer väl från engelsk..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[[AcsJulia]]
0

#8 Nepp, den moderna ridning som kallas engelsk ridning är baserad på den akademiska ridkonsten. 👍 Akademisk ridkonst har utövats i många hundra år, medan den engelska stilen är relativt modern.

Jag förstår dock missförståndet eftersom det först är på senare år som AR har blivit mer vanligt för alla att utöva.

jiithra
0

#9 Justja.. Jag blandade ihop det med något annat. Tack

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Kristall
0

#7 Inte har jag påstått något annat.. Vad jag menar är att man kan vara väldigt lätt i handen och ändå orsaka betydligt mer smärta med repgrimman än med exempelvis ett sidepull, om man försöker använda den på samma sätt som ett tränsbett eller dylikt. Det är ett helt annat sätt att använda tyglarna.

LinaN
0

Kan säga som så, idag när jag red så hade jag både tränsbett och repgrimman och alternerade mellan dessa två. Med bettet vart han tung och otrevlig att rida, i repgrimman vart han lätt som en fjäder. Så allt är relativt, andra dagar är det tvärt om nästan och vissa dagar som är helt underbara är de när det är lika lätt på bägge varianterna

[tintilar]
0

Jag instämmer med föregående talare att sidepull är att föredra framför bittles bridle, hackamore och andra varianter som trycker på hästens nacke eller inverkar genom hävstångseffekt.

Jag anser att man int i något bett bör ha hästen i handen, såsom man gärna rider nuförtiden. Men man måste absolut inte rida på lång tygel i ett bettlöst huvudlag. Det är upp till ryttaren. Inom western rider man dock hästen i en låg form som kräver en längre tygel.

Repgrimma är givetvis också ett milt alternativ. Det är en smaksak vad man föredrar och ngen säger att man inte kan variera sig. :)

rulltårtan
1

Ni som skriver att man rider på ett annat sätt och använder tyglarna annorlunda med sidepull o repgrimma. Förklara gärna HUR man använder dem annorlunda. :)

LinaN
0

#14 du använder din kropp först. Blicken, navel, tygel, stick för att vända, svänga osv. målet är ju att inte behöva ta i tygeln alls i många fall för att man ska få de grova motoriska färdigheterna för att kunna rida hästen helt utan huvudlag och ändå kunna göra sig förstådd.

#13 jag har precis tittat på Game of Contact, den första av flera Dressyr-orienterade NH DVDer av Parellis produktion. Och jag har alltid skytt kontakt i munnen på hästen via bettet. Men efter att ha tittat på GoC-dvderna så har jag börjat inse hur pass otrevlig jag är när jag rider med bett som inte tar och erbjuder min häst stöd.

Men däremot något jag tror är att många som rider idag låter hästen ha kvar stödet och gå på framdelen förlänge istället för att börja be hästen om att flytta bak vikten på bakdelen och bära sig ordentligt, då kommer man ha kvar stödet i bettet MEN hästen kommer ju inte hänga på det.

[tintilar]
0

#14 Såsom #15 beskriver rider jag oavsett huvudlag. Det är ju inte huvudlaget som styr hur du ska rida hästen.

LinaN
0

Tyvärr är det ju en skillnad mellan att rida på bett och rida på repgrimma tex. i dagsläget rider alldeles för många människor med enbart skänklar och händer, inte med hela kroppen som är så man BÖR rida.

The more you use your reins, the less the horse uses his brains!

dvs, ju mer du använder tyglarna dess mindre använder hästen sin hjärna och man som ryttare får sitta och mini-styra och kontrollera hästens varje steg nästan.

Kristall
0

#14 Jag rider mest på känsla och har lite svårt att förklara såhär teoretiskt, men tar ett exempel. Med ett sidepull kan man ta ledande tygeltag. Tar man ledande tygeltag med en repgrimma lägger man tryck på nerverna vid sidan av hästens nosrygg iom knutarna som finns på grimman och effekten blir automatiskt smärta/obehag hur lätt man än är i handen. På ett sidepull finns inte de knutarna och därför hamnar inte trycket på nerverna utan på sidan av hästens käke, där det ska hamna för att hästen ska ta det som en logisk signal till att svänga. Man bör alltså använda andra sätt att svänga om man ska rida med repgrimma, till exempel med vikthjälper, skänklar eller trängande tygeltag.

Fäster man tyglarna i höjd med ett grimskaft/ledrep går inte en förhållning direkt till nosryggen som med ett sidepull utan det blir lite av en hisseffekt och signalen till hästen blir "nacke ner - nos in och upp", inte bara "nos in" som med sidepull.

Beroende på vilka signaler man vill ge hästen ÄR det skillnad på vilket huvudlag man använder. Till exempel är ett stångbett utmärkt för reglering av hästens form eftersom det inverkar på dess nacke och haka, medan ett tränsbett är att föredra om man vill kunna ta ledande tygeltag och ge en tydlig bromssignal till hästen. Samma princip är det med bettlösa varianter med och utan hävstångseffekt. Försöker man använda ett hackamore som man skulle använda ett sidepull blir det fel oavsett hur lite man tar i tyglarna.

Brollan1
1

Ingen som funderar på kapson? Den har funnits i flera hundra år. Eller en bosal som användes av spanjorerna som bettlöst inridningredskap långt före den moderna ridkonsten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#19: Jo, jag skrev och kapson där uppe. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider ofta med repgrimma med ringar på sidorna där man färster tyglarna.  Även en repgrimma måste passa ordentligt så den inte glider runt för mycket. Jag tycker nackdelen med ridkapson är att man måste spänna den relativt hårt, vilket hindrar käkens rörelse.

Det finns repgrimmor med flätad nosdel som blir lite mildare.