Annons:
Etikettträningstips
Läst 22342 ggr
KnutKrut
2013-05-24 14:01

Stärka svaga bakknän

Redan när jag köpte min häst fick jag veta att han är lite svag i bakknäna. Är han välmusklad och i bra form kan han tappa ett bakben lite grand i galopp på liten volt, men inte hela tiden utan bara en antydan till svaghet. Är han, som nu, ganska omusklad så kan han tappa mer. Det blir dessutom värre om han går ute dygnet om och det är regnigt eller kallt. Han blir väl stelare då kan jag tro. Då kan han tappa ett bakben 2-3 gånger på en och samma ridtur trots att vi tar det lugnt. Värst är det i backar.

Veterinär har tittat på honom och mer konstaterat att han är lite svag, men inte oro för något som behöver behandlas utan just tränas. Massör har behandlat honom mot muskelstelhet och förutom att han är svag är det inget fel på honom.

Men det är dags för rejält fokus på träning för att stärka honom! Nu när han faktiskt (ta i trä) fungerar alldeles fantastiskt bra utan att vara rädd, spänd och skätten.

Så dela med er av era bästa tips på träning för svaga bakdelar! Har förresten hört att gummiboots bak några timmar om dagen i hagen blir lätt och naturlig styrketräning då hästen av sig själv lyfter lite högre än de brukar. Kan det stämma?

Annons:
Gronstedt
2013-05-24 14:05
#1

Knäna stärkt, liksom resten av bakdelen, av arbete i god form, och dessutom av att lyfta på benen, till exempel över höga bommar. Även klättring är stärkande, men kan lätt bli för tungt om knäna är svaga av någon anledning.

LinaN
2013-05-24 14:17
#2

håller med #1 däremot så kan du ju alltid klättra avsuttet! Eller träna i backar i skritt med många halter både uppför och nedför.

Eller longera/leka cirkelleken i små mjuka backar/kullar, lite hill therapy fast utan hela 3-veckorsupplägget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KnutKrut
2013-05-24 16:14
#3

Höga bommar funkar dåligt. Han vill knuffa omkull dem och har liksom inte styrka att lyfta så högt. Kan vara bra i framtiden, men i dagsläget så räcker det nog med lätt lyfta bommar om vi kör på bomarbete.

Backar brukar vi ta i skritt och pausa. Oftast när han tappar bak har jag märkt att han slarvar när han går. Att han antingen har lite hög fart/långt steg eller att han viftar med huvudet för att bli av med flugor eller liknande.

Vi ska prova lite avsuttet kors och tvärs i skogen hade jag tänkt, men hur många gånger i veckan kan det behövas för att ge effekt? Cirkellek kan bli svårt för det är ganska knöligt och trångt i våra granskogar. Och mycket sten

LinaN
2013-05-24 16:24
#4

#3 att inte snubbla på sten o se sig för vart han går är hans uppgift, inte din :)

be honom om mer rumpa i nedförsbacke, om jag ska få min att inte småspringa nerför backar, oavsett tempo så får jag sitta till och trampa emot själv, oavsett om jag sitter barbacka eller i sadel, så gör jag detta trampandet där jag liksom tar emot och stoppar upp i varje steg med min kropp, men har ett milt stöd i mun eller repgrimma.

Harry har haft en tendens till att springa nerför backar + springa genom leriga partier i skog o mark så där tvingar jag honom till mer mental samling och att ta det lilla lugna.

hur lång tid det tar innan det tar effekt? jadu, 1-6 veckor beroende på hur mycket du jobbar med honom bla.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2013-05-25 07:57
#5

#3: Lägg bommarna lagom högt för honom, du behöver ju inte börja med knähögt 🙂.

Brollan1
2013-05-25 12:14
#6

Ett arbete som många är lite rädda för är att rida utför. Tyvär får man väl säga. Att rida utför är svårare för ryttaren än för hästen för det gäller att få igång bakdelen så den trampar in under hästen och bromsar ner farten. Det är ett av dom effektivare och skonsammare sätten att få en häst att naturligt bygga muskler förutsatt att ryttaren klarar av att RIDA hästen med undertramp. Sen blir det en bonus att ta backen uppför i gen på lösa tyglar och påskjut bakfirån.

Det farliga här ligger i att om ryttaren inte kan rida hästen med undertramp så går den väldigt hårt på framdelen med betydande skaderisk. Min metod är att innan nerfarten som görs i trav från början, halvhalta hästen så den bromsar upp och ser till att den inte hänger på tygeln, när det fungerar så börjar jag rythmiskt driva vart bakben för sig in i tygeln med hyggligt upprest huvud. Sedan trippar vi ner för backen och när backen tar slut så ger man fullständig eftergift och låter hästen sträcka ut sig. Uppför så rider man alltid med lösa tyglar.

Det går att öka svårighetsgraden så småningom genom att göra samma sak i öppna och även i galopp men först måste hästen vara stark nog att ta sig ner rak.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
KnutKrut
2013-05-25 13:51
#7

#6 - det gör jag redan, fast kanske inte i de mindre branta backarna. Knutte ha haft problem att han varit väldigt framtung och lagt hela vikten på frampartiet. Nu när han kan använda sin bakdel och lätta fram så brukar jag passa på att träna just det i de brantare backarna. Ett steg i taget och mycket tramp. Har han brått hem så trampar han som bara den, men har vi kompisen med blir han mindre energisk.

Hur mycket aktivt bakbenstränande är rimligt? Jag tycker att det är svårt att avgöra om jag överdriver eller mesar. Backar kan vi inte undgå när vi rider för det är mycket berg och dalar var än vi går. Skogsstigar finns det inte så mycket av och utanför stigarna är skogen ganska svårframkomlig även till fots. Det är industriskog så den är inte gjord för skogspromenader och dessutom är det ofta brant, tätt mellan träden och ris och stockar efter gallringar som ligger kvar.
Om jag har aktiv bakdelsträning (alltså fokus på det) med promenad i lina i svår terräng, hur länge per gång och hur många gånger per vecka? Om det annars är ridning i backar (skritt i backarna). För mig som både jobbar och har familj är 3-5 gånger per vecka för uteritter eller längre skogspromenader rimligt. Jag har just nu ingen möjlighet att komma ut varje dag. En kortare stund på volten går att klämma in, men jag kan inte rida varje dag.

Brollan1
2013-05-25 20:01
#8

Om det görs rätt så kommer hästen att ha utrymme att säga ifrån och den som handhar hästen har så mycket känsla för hästen att den kan avgöra om hästen har fått för mycket. Tex hästen börjar tveka att följa med in från hagen, kommer inte till dig i hagen, hästen visar att sadeln är obekväm, osv. Och den enklaste saken är då att skippa detta pass och gör något annat.

Om du kan trava nerför backarna i bra samling och undertramp från hästen så gå då över till att göra det sidvärtes utför i öppna vilket är speciellt jobbigt eftersom bara ett av bakbenen får ta mesta lasten. HA dock urskilljning över hur mycket du gör detta, för det är att kräva en hel del av hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KnutKrut
2013-05-25 20:20
#9

Ok, då kan jag nog klara av att hålla mig måttlig. I dag ledde jag på promenad och gick delvis i skogen. Såg då att det inte enbart är svaghet bak utan att han även reagerar på stort grus. Nån mindre begåvad har dragit vägen med sladd så att det ligger massor av stora stenar och stort grus på vägbanan. Inte kul varken för häst eller bil. Han trampade på en stor sten som nog var vass och då såg det nästan ut som om han hakade och det blev en konstig rörelse som jag tror kan kännas på hästryggen som om han tappar bakbenet. I skogen klarade han backar och hålor utan att svaja.

Men vi får träna på så att han blir stark och mår bra.

LinaN
2013-05-25 20:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 skodd bak?

är han inte det så testa boots eller rentav att sko honom, kvarstår ömheten så kanske man ska sko på med sula. 

visst kan hästen vara barfota är det bra, men ömmar de så ska de inte vara barfota.

Här är min på sprängsten, travades även på detta underlag. Minns inet om min medis sa att hon hade galopperat på den sträckan nångång, men det hade inte förvånat mig. Inte alla har så bra fötter som min Harry, som trots 1½vecka med våtvarmt omslag dygnet runt fortfarande inte reagerar när hovis klämmer för kung och fisterland med visitertången.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2013-05-25 21:21
#11

Ja man skall verkligen ha koll på hovarna, fick en gång en spetsig sten rakt upp i genom sulan så djupt att den satt fast där. Det löste sig med ordentligt med hovtjära i hålet. Konstigt nog så blev inte hästen halt efter att jag tagit bort stenen vilket jag hade förväntat efter det hålet.

Stenar i hoven kan kännas som om dom tappar bakbenen, det är bara att gå till sig själv om man trampar på något obehagligt så avlastar man direkt det händer. Bra att du noterade det så där on the fly.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KnutKrut
2013-05-25 22:30
#12

#10 - han är skodd runt om och har inga sulor som tål barfotagång. På sånt underlag som på din bild hade det nog inte varit några större problem. Såna vägar har vi också på sina ställen. Men just nu på grusvägarna hemma ligger det "rullegrus" upp på vägen. Det är halt och lätt att få sladd (med bil) och liksom svårt att få fäste om man går med. Det liger löst grus och lösa stenar uppe på vägbanan. Fattar inte vem som inte tänkte, men förhoppningsvis tänker de ordna vägen bättre framöver. Under tjällossningen var det som att köra över en lerig åker så det kanske bara är tillfälligt så som det ser ut nu. Eller så är det nån som gillar stenskott och dikeskörningar som fixat.

#11 - det kan ju vara stenarna också, men han är svag baktill (har blivit bättre efter massage, men det finns där) så det ska tränas det med! Men när jag såg honom reagera på den där stenen så finns det ju gott hopp om att det inte var så illa som jag trodde!

LinaN
2013-05-25 23:09
#13

#12 men om han inte tål att gå barfota, så kanske du rentav ska låta hovslagaren slå på heltäckande sulor mellan hoven och skon och eventuellt även silikona emellan.

Just där bilden är tagen vart rätt slätt, längre upp på vägen vart det bara rå sprängsten de öst ut. numera är det en ordentligt anlagd grusväg där men inte när Harry bodde  i det stallet. Men jag kunde inte gå där i vanliga sommarskor utan att det gjorde ont som fan ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
KnutKrut
2013-05-26 10:40
#14

Vi har problem med mark som ger hålväggar och Knutte har hålväggar, om än ganska ytliga. Är rädd att stänga in bakterier.

Upp till toppen
Annons: