Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1400 ggr
Nitro
0

Hjälp med trickträning

Halloj!

Har tänkt börja tricka lite med min shettis, jag är för gammal för att tävla honom numer och han har gått i tävlingspension. :)
Jag har haft honom länge så vi har väl en hyfsad relation, jag kan dock inget alls om NH eller trickträning.

Men i alla fall, testade lite idag och han är ju lättlärd. Men! Hur belönar/motiverar ni era hästar att fortsätta försöka förstå och lära sig?
Jag ger just nu godis när han gjort rätt, men det är lite hopplöst för han blir så hemskt tiggig. Han kan inte riktigt koncentrera sig, för det enda han tänker på är att få godis. Det slutar med att han står och nickar och säger, jag vill ha jag vill ha!

Hur ska jag göra istället? När jag tränar Yoga så får han godis, bergsget får han godis endast när jag slutat övningen helt.
"följa john" får han godis när vi stannar.

Rätt/fel/tankar?

Nitro
0

ingen?

Zaphix
0

Jag klickertränar, då tigger han inte på så sätt att han försöker rota i fickor eller nafsas, utan han tigger genom att försöka lista ut vad jag vill.

Mest effektiva sättet för mig i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Nitro
0

Funkar klicker på häst lika som för hund? Alltså använder man den exakt lika?

Kanske ska prova det. Jag försöker inte ge när han tigger, men han gör det ju hela tiden Tungan ute

Idag gick vi på promenad för första gången lös. Han klarade skritt, trav och galopp jättebra så det är ju bra. Men så fort vi står still så nickar han ovabrutet, för då är det godistajm tycker han.
Försöker ge honom i farten istället…

Zaphix
0

#3: Vet inte riktigt, men det borde det. Jag började klickerträna med hästen, och sedan gjorde jag likadant med hunden. :)

Men jag kan tipsa om att PM'a CelsiusT om tips på litteratur eller hemsidor, hon är riktigt duktig på klickerträning, är instruktör om jag inte minns helt fel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Odinn
0

När jag tränar in använder jag mig av en klicker. En sådan som man har till en hund. Om du t.ex ska träna "hov" så tar du pekpinnen och nuddar på hans ben. Om han tar fram benet så klickar du och ger han godis. Då lär han sig att han sig att när han hör klicket har han gjort rätt, och då kommer belöningen! Glad

Plus att det minskar med tiggning, för att han vet att han måste göra rätt för att få belöning, så han provar sig fram tills han hör klicket.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Nitro
0

Ska nog börja med klicker, och prova.
Han är såpass lättlärd så då kanske det går upp ett ljus för honom :)

Jag har ju använt på hund, så det måste ju vara samma princip.

Schnailgull
0

Jag använder godis i början, typ en liten pelletsplutt i taget. Sen har jag stora godisar som jag visar vägen med. Om hon däremot gör riktigt stora framsteg så får hon godisen.

Du kan ju också lära henne att inte tigga. 
Visa henne godisen, stäng och vänd handen. När hästen vänder bort huvudet, och inte söker efter godiset i din hand så öppnar du handen.

När hästen kan detta riktigt bra så kommer den att vända bort huvudet så fort du håller på med godis elelr prasslar etc :)

LinaN
0

#7 passa bara så att hästen inte lär sig tigga genom att vända bort huvudet och förvandlar dig till en godisautomat.

Kompisen skickade igår en film till mig när han tränar med sin ettåring, varje gång hästen nosar på carrotsticken så ger kompisen godis, så efter 3 gånger så nosar hästen på sticken bara för att få godis! Så han tränade sin människa effektivt på mindre än 5 minuter till att ge godis! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Degu95
0

Kan säga att klicker kan du använda på vilket djur som helst på exakt samma sätt,

de är samma princip allt ihopa, jag har tränat både

hund, häst, höna, kalv, får du klickar också in djuren på samma sätt så inga problem. grejen med klicker är att du måste vara toksnabb med klicket och sen direkt ge godiset för att djuret ska förstå att du klickar för att berömma och sen snabbt ta fram godiset så du gör klicket till en positiv sak.

är du för seg med klicket eller godiset eller klickar vid fel tillfälle osv så kan de gå jättesnett.. så du måste verkligen tänka på vad du gör och att du gör klicket till något mycket stort!

Lycka till! :)

Degu95
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ändring i sista stycket: Du gör klickern till något mycket stort så du måste vara mycket noga och tänka dig för med vad du gör*

Förresten, ha gärna en klickerplanering, underlättar något enormt! kan ge dig en klickerplanerings-mall om så skulle behövas.  Förenklar de hela och varken du eller djuret behöver känna er förvirrade underträningen för då har du ju som sagt redan all planerat osv

och en mycket viktig sak, träna inte på ett nytt trick i mer än 3 minuter, annars kan du förstöra motivationen istället..

när jag tränar in nytt trick så ser det ut såhär ungefär

2-3 minuter att introducera nya tricket

5-10 minuters vila (eftersom du har häst så kanske du kan borsta under vilan) 

2-3 minuters träning

10 min vila

2-3 min träning sen stop!

fast tänk på att skulle djuret lyckas klockrent eller åtminstone nästan så sluta direkt

man slutar ALLTID när de går som bäst, oavsett hur lite tiden har gått.

Men som sagt, ha kul och lycka till!! :)

(min kalvis i vintras) fast henne har jag fakiskt varken använt godis, klicker eller något hjälp medel, endast kärlek och hon följer mig som om jag vore henner mor) ^^