Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1155 ggr
WinterPrince
0

Fokus

Hej! Jag har en 5-åring som har lite svårt att fokusera på mig i ridningen. Jag vill gärna skylla på att han är ung och har lite hingstfasoner kvar (som att hålla koll på allt runt omkring, kastrerade för ca 1 år sen). Vissa dagar går det över efter att vi skrittat fram, vissa dagar kan hela passet vara ofokuserat. Finns det några bra övningar vi kan gör för att få honom att koncentrera sig på mig?

LinaN
1

Hur är DITT fokus?

Om inte du fokuserar så ser inte din häst någon anledning till att fokusera heller.

Ta en övning som touch it uppsuttet, bra fokusövning både för dig och hästen. :) Speciellt om ni har en boll då krävs det en del för att hålla fokuset när hästen sparkar och knuffar iväg bollen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

WinterPrince
0

Försöker verkligen fokusera själv, men medveten om att det går bättre på ridlektionerna för att jag är ännu mer fokuserad.

Du får försöka förklara så en 5-åring förstår, jag kan inte de NH-termer du svänger dig med :P Vad är touch it?

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Touch it är ett mönster som går ut på att hästen i första skedet ska våga nosa på en sak. I andra hand våga ha halsen över det, i tredje hand våga sätta framhoven på det, i fjärde hand ha vilken kroppsdel som helst i närheten av "punkten" som hästen rörde vid.

Ett enkelt Tocuh it pattern är att du lägger ut en frisbee av plast på marken. Ha minst 3 m rep mellan dig och hästen, fokusera på frisbeen och dirigera hästen milt men bestämt mot frisbeen. När hästen sedan nosar på frisbeen så ger du beröm på det sätt som passar dig bäst, klicker, muntligt, godis, eller låta hästen vara eller vad nu nu gör som funkar :D

Sen gör man om detta några gånger, och sen kan man be om en hov på saken osv.

När man lär in hästen att kliva upp på en pidestal tex så är det en touch-it pattern man använder sig av.

På bilden är det en ung vallack av arabkorsning som leker touch it med sockerbitarna. Han var skeptisk till att de stod som de gjorde och ville först inte gå nära dem. så hans matte skickade fram honom till sockerbitarna med fokus på dem tills han vågade nosa på dem. Ett par gånger senare så började han sparka omkull dem istället ^^

Touch it bygger mod och självförtroende hos hästen :)

LinaN
1

Alltså, det är bra att börja med touch it som en övning från marken först så hästen kan och förstår leken INNAN du sitter upp och gör samma övning.

Och det är samma där, du kan använda sockerbitar, koner, bokstäverna på ridbanan om ni har sådana uppsatta. En upphängd jacka, en knast i sargen, eller en specifik stolpe i paddocken, eller ett särskilt träd i skogen och sen vidare till den där grästuvan.

Det blir samtidigt ett pattern som kallas point-to-point där man går från punkt A till punkt B vidare till punkt C osv.

Så just Touch it och point to point är skitbra att kombinera, för det ger nästan alltid resultatet i en nyfiken häst som vill hitta på mer saker att gå och titta på! :)

WinterPrince
0

Det låter inte så dumt, han är inte rädd för något när jag står på marken, men från ryggen har jag inte testat det.

Men en följdfråga: Hur för jag över detta till att bli böjning och dressyr? Eller är det bara för att öva upp fokuset kanske, sen när han är fokuserad så funkar resten med?

LinaN
1

#5 utan fokus så kommer du inte så långt.

Vad för böjning pratar du om? En häst kan röra sig i 6 olika riktningar, framåt bakåt, höger vänster upp och ner i olika grad.

Det handlar inte heller om rädsla nödvändigtvis utan handlar om att bibehålla ett intresse och nyfikenhet och framförallt att DU som ryttare övar upp ditt fokus.

Om du har ett fokus, och vet vad du vill och vad du vill göra för övning så kommer hästen lättare förstå vad det är du menar.

WinterPrince
0

G Fattar att jag inte kommer någonstans utan fokus, är ju därför jag frågar! Jag testade lite idag, men det kändes bara konstigt. Han tyckte mest det var skittråkigt, fattade inte alls varför jag stod och stirrade på en stock. Tittade på allt möjligt runt om kring och sen passade han på att sova en stund istället. Menar inte att han behöver vara rädd, men han tycker inte det är intressant, han är så laidback. Är det något nytt eller lite läskigt så tycker han det är mer intressant, men som sagt, det finns inte många sådana saker kvar. Inga andra tips? Det jag menar är att jag behöver hans fokus för att ridningen ska bli stabilare, som det är nu så kan han arbeta fint en sekund för att sen se något en bit bort (utan att stressa upp sig) men då ignorera mina hjälper. Kanske är det bara tid som hjälper.

LinaN
0

#7 dirigerade du honom MOT ditt fokus och mål? Med hjälp av fokus, kroppsspråk, stick och ledrep?

Att bara ställa sig och glo kommer inte ta er särskilt långt i övningen ^^ utan du måste ju också få din häst att inse att du har en idé och ett mål annars kommer han ta en tupplur.

WinterPrince
0

Därför jag inte fattade då, men så tolkade jag ditt tidigare inlägg.

Brollan1
0

Jag skulle vilja förstärka del LinaN skriver med "fokus är allt". Eftersom om du har hästens fokus så kan du göra allt med en unghäst på unghästs vis men utan fokus från en GrandPrix häst så kommer det inge bra ur det. Så "fokus är allt". Att inte ha hästens fokus är som att prata till någon som vänder sig bort och börjar tala med någon annan. LinaN väg är en variant som man kan ta. Här är en annan ridande lösning. Sätt ditt fokus på en punkt lagomt långt borta och RID din häst mot den punkten med fokus på den hela tiden. När du når den punkten så byter du fokus till en ny punkt. Titta på GP hoppryttare när dom passerar ett hinder då är deras fokus redan på nästa hinder och dom RIDER med fokus mot det. Det viktiga är att du verkligen rider mot ditt mål utan låta dig distraheras av något runt omkring, var med hästen i det nuet som ni är just då. Utan att angagera hästen så har hästen ingen anledning att ha fokus på dig. Jag skrev i en annan tråd att när hästen tappar fokus på oss så är det för att vi tillåter den att göra det, på gott och ont. Om du vill ha hästens fokus se till att vara där med den och ge er ett jobb att utföra tillsammans. Detta är samma grundtanke som det LinaN har i sitt förslag, dvs styr fokus tillsammans mot något gemensamt mål. Se till att ditt mål blir hästens mål. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#10 det du beskriver är en point-to-point bara att den är flytande, dvs steget efter den varianten som jag beskrev. :)

Gronstedt
0

TS, för att använda mindre NH:iga termer: när du jobbar på volt så lägg ditt fokus cirka 1/4 volt framåt och RID till den punkten, med säte, skänkel, hand och tanke. Forma hästen efter spåret, jobba på spårning, böjning, ställning, balans och energi i varje steg. När någon del fungerar lättar du på motsvarande hjälp. På så sätt får han eftergift från olika hjälper löpande, så det inte blir någon stund när han är helt "övergiven" och kan titta på annat.

WinterPrince
0

#10, #12

Tack, jag förstår lite bättre, men jag jobbar redan i varje steg. Visserligen tänker jag inte fram till någon punkt, är mer i nuet och jobbar som ett djur. Men har han väl börjat titta på något annat, så får jag ingen kontakt med honom, har provat allt jag kan komma på för att få tillbaka hans fokus. Sen när han har tittat klart så fokuserar han snällt på mig igen.

Gronstedt
2

#13: "Visserligen tänker jag inte fram till någon punkt, är mer i nuet och jobbar som ett djur". Då har du ju inget fokus och ingen plan - du agerar inte utan reagerar. Prova att arbeta mot en given punkt i framtiden i stället och se om det blir skillnad.

WinterPrince
0

Jag tycker dock att jag har fokus, på att få igenom en böjning eller dylikt, men att jag inte har någon plan kan stämma. Har en plan för vad jag vill uppnå med varje pass, men ingen plan vart vi ska.

Men jag ska prova.

LinaN
0

Även om man har ett fokus ett mål, dit man vill nå så får det ta den tid det tar. Du kanske inte uppnår det målet på en session.

Jag hade ett mål som tog mig över ett år att nå, nästan 1½ år rentav: Att våga galoppera barbacka utan att hålla i mig. Det tog sin lilla tid, men igår hände det! Jag galoppera barbacka, utan huvudlag och utan att hålla i mig :) Stegen dit har varit många, men varje träningstillfälle har haft för syfte att vi ska nå dit.

Men som jag tolkar i #15 så du har övningarna du vill göra, men inget mål utöver dem? Hästar tycker om syften, att förstå varför de ska göra en sak. Har du ingen plan med vart ni ska så kommer hästen inte tycka det är så noga med vart ni ska heller, och kanske rentav inte tycka att du är intressant heller för den delen så lika bra att ha sitt fokus nån annanstans, du är ju ändå kvar när han tittar till dig.

Man behöver en plan, teknik/kunskap att utföra planen, och ett mål att kunna utvärdera med frågeställningen Hur gick det? Varför gick det som det gick? Vad kan vi göra annorlunda nästa gång? Gick det så som jag planerat? osv..

Gronstedt
4

Min tränare säger ofta till mig: "Bestäm dig för en väg, så att du inte bara rider omkring och det får bli som det blir." Hen talar då om vägar på ridbanan, men det gäller lika mycket när man rider ut - välj sida om vattenpölen/busken/stenhällen och så vidare.

Genom att man själv tänker framåt, även om det bara är ett par meter, så får man hästen också att arbeta framåt, både kroppsligt och mentalt. Om du bara sitter och säger "Men böj dig då!", så ställer det inga mentala krav på hästen. Men om du säger till exempel "Böj dig nu, för vi ska komma ut på spåret vid vändpunkten 2 meter framåt och där ska vi lämna voltspåret utan att du tappar böjning och ställning, så var beredd på en balansering på yttertygeln - den betyder INTE att du ska räta dig, OK?", så uppfattar hästen hela händelseförloppet och lär in det i sitt "kroppsminne". Svårt att förklara, för jag har inga ord för hur hästen uppfattar det som händer, men de lär sig snarare i helkroppsupplevelser än i enstaka hjälper och moment.

Jaja, luddigt blir det … jag vet vad jag menar i alla fall ☺️.

WinterPrince
0

Jag börjar förstå hur ni menar nu, ska ta och testa, ställa upp lite koner kanske så jag har lite fasta punkter att jobba mot.