Varför repgrimma?
Varför ''ska'' man använda en repgrimma? Kan man inte lika gärna använda en vanlig?
Gick en liten NH kurs med min foderhäst för några år sedan men det är helt bortglömt nu, så skulle någon kunna förklara? Som jag minns det har det något med tryckpunkter att göra, eller är jag helt ute och cyklar?
🙂
Repgrimman är ett kommunikationsmedel, mer precist och lär hästen att gå undan för tryck och inte gå EMOT det så som vanliga engelska grimmor gör.
Nu när jag hållt på med detta i över 2½ år så behöver jag inte använda min repgrimma för att träna med min häst, utan kan använda den vanliga engelska grimman, men den är klumpig och otydlig i min mening. Så jag föredrar att träna med repgrimman, men skulle en situation uppstå så har vi tillräckligt bra kommunikation genom kropsspråket så att jag kan reda ut en situation även i vanlig grimma. Men som sagt, föredrar att jobba med repgrimman.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har aldrig använt repgrimma, jo jag har provat iof men inte förstått grejen. Använder vanlig terrylgrimma eller halsring - vilken häst jag än hanterar, nya som välbekanta. Tycker inte att grimmans utformning påverkar min kommunikation med hästen. Men det får gärna vara en mjuk, följsam grimma.
Vill man betinga hästen att lyssna på olika signaler i grimman kan man givetvis kanske med fördel ha en repgrimma ist för en stel lädergrimma därför att den är lättare att ge olika signaler med. Den är rörligare och därmed känns olika rörelser i grimskaftet på olika sätt för hästen.
Jag gillar verkligen att använda repgrimma. Den ger hästen tydliga signaler med mycket små rörelse och sedan snabb eftergift, och jag kan bli mycket stark om det skulle behövas. Jag tycker att repgrimma ger bättre kontroll än träns på någon stirrig häst.