Hjälp!
Jag har precis börjat med NH med min häst. Håller just nu på med ledövningar. Han lyssnar inte särskilt bra och tror det är han som bestämmer. Problemet är när jag ber honom backa. Han blir väldigt sur och hugger i luften mot mig. Inte varje gång men ibland. Vad ska jag göra i såna lägen? Jag försöker göra mig stor men jag blir lite osäker när han gör så.
Det beror mycket på exakt hur och varför han gör det. Det första jag skulle göra, om det bara är en måttlig "piss off"-reaktion från hästen, är att agera med inställning av "Nädu lilla gubben, det där går du inte i land med". Alltså inte aggression eller hårdhet, utan en inställning av att hans protest inte är något att bry sig om och att det är heeeelt självklart att han ska backa för mig. Var fast och bestämd men inte hård, i alla fall inte förrän han har eskalerat.
Dock är backning en sak som kan utlösa kraftiga reaktioner om hästen känner sig trängd och får för sig att hävda sig med våld och kasta sig mot dig, så det kan vara klokt att ha hjälm, skyddsskor och kraftiga kläder. Då behöver du inte känna dig så rädd för att bli skadad och då blir du mer självsäker i din hållning. Ha gärna ett spö med dig - inte för att använda för att backa honom, men för att dra till i exakt rätt ögonblick om han skulle bli farlig.
Tack för svar! Det ska jag tänka på när vi tränar idag :)
Finns flera trådar med liknande frågeställningar. Var inte rädd att använda sökfunktionen :D Den finns där av en anledning! :D
Om ni inte sysslat med NH innan och du nu helt "plötsligt" ändrar spelreglerna för er relation så kan det uppstå reaktioner. Och att backa undan en häst är en ganska så dominant handling.
Var konsekvent, även om han surar och är otrevlig så flytta på honom, biter han och är nära att nudda dig, gör en kroppsblockering, liksom "råka" knocka till honom med din armbåge som om den bara råkade vara där när han biter efter dig. då är det inte en bestraffning utan han som är klumpig och krockar med din armbåge ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.