Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1566 ggr
KnutKrut
0

Böjning - bra eller intebra?

Funderar lite kring min häst & böjning. Vi rider western och tar lektioner. Min instruktör vill gärna att jag ställer hästen för att gymnastisera honom då han lätt blir stel. Ställningen är i en tygel och tygeltaget lätt eller bara en vibration i lång tygel. Jag upplever att hästen ställer mycket, men han böjer igenom kroppen och viker sig inte. Dessutom måste han inte ställa så mycket, det väljer han liksom själv.
En kompis kommenterade i går när jag red att hästen var väldigt mycket ställd och att hon bara ställer så att hon skymtade ögonbågen. Min ställer mer än så, men som sagt är det inte någon framtvingad ställning. Jag ber honom att ställa sig för öppna eller för en skänkelvikning och det utför han också så han smiter liksom inte undan något jobb genom att ställa mer än nödvändigt.

Nu har vi tränat en hel del på övningar där hästen skall vara ställd och har istället svårare för att hålla honom rak. Han kan utan problem gå rakt, men vill gärna ställa i halsen om vi ska vända eller svänga. Han blir öht lätt "krullig" i formen. Låg, men lite krullig.

Är det ok, bra eller kanske dåligt? Mycket ställning eller krullig form är inget som tygeln tvingar, han blir sådan även på lös tygel och det är just med lätt kontakt som jag vill rida honom.

LinaN
0

om han ställer över så ge honom lite stöd på ytter. 

sen är det ju en fråga om vad han är bekväm med också, vissa ställer mer andra mindre. och det viktigaste för mig skulle vara att ställningen är genom hela hästen och inte bara i halsen/nacken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Vill inte rida min häst överställd alls då han så lätt skjuter ut ytterbogen då och inte arbetar rätt. Han är rejält stark när han skjuter ut bogen och överställer sig, så arbetar ständigt med att balansera upp honom och få koll på bogarna. Rider hellre rakställd än överställd.

Även i öppnorna och i sidvärtsen vill han gå överställd och skjuta ut bogarna, vilket jag inte vill att han gör. 

Min häst hamnar alltså gärna lite för ställd, men jag kämpar emot att bara ha honom lite ställd för att då få honom mer balanserad och arbeta bättre med kroppen.

Vill min häst gå överställd på en volt så betyder det att han skjuter ut ytterbogen, och då brukar jag träna på att ställa honom  några steg utåt och några steg inåt om vartannat. Även att trava på en fyrkant med bakdelsvändningar i hörnen gör att jag får koll på ytterbogen och kan balansera upp honom bättre.

Upplever att han blir framtung om han blir överställd.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KnutKrut
0

Vet inte om han är överställd. Instruktören säger sällan att han är för mycket ställd. Har bara hänt någon enstaka gång och då har det varit handhavandefel när jag helt enkelt ställt honom för mycket. Upplever inte att han skjuter ut bogen, men kan ju inte vara helt säker på det.
I just bak- och framdelsvändningar vill han gärna ställa sig och det kan vara svårt att få honom att hålla kropp och hals rak. Han vill helst böja sig och kan kännas slingrig. Förut hade vi omvänd problematik då hästen var böjlig som en planka, nu är han rak som en krusidull 🤔

Men jag bör alltså sträva efter mindre ställning snarare än mer?

Zaphix
0

#3: Är svårt att säga när man inte sett er när du rider honom. :)

Men själv strävar jag efter mindre ställning med min häst, men det beror väl på vilken utgångspunkt man har från början.

Min och Dackes blogg

KnutKrut
0

Jag har inte tänkt på det förut utan bara varit nöjd att han är ok med att ställa, att han trampar under sig, korsar och öht utför själva rörelsen jag ber om. Och att han kommunicerar och inte bara ränner iväg.
Han är en häst som gärna böjer på sig, både rundar nacken och vill ställa/böja sig åt sidorna. Kan iof tro att westerninstruktören gillar formen eftersom han är i låg form och böjer rejält, lite som jag tror är eftersträvad westernform??? (Jag rider bara för att det är nyttigt att ta lektioner och vi ägnar oss åt dressyrridning och inte ranchgrenar) Kompisen rider dressyr och har kanske en annan syn på vad som är lagom ställning?

Jag ska be någon filma så får jag se själv hur det ser ut. Jag har ju en bild av hur jag vill att det ska se ut, vad jag tycker är lagom ställd häst. Det kanske är lagom redan eller så är det för mycket? Det kanske till och med är jag som överställer honom utan att vara medveten om det. Och kanske är det därför han börjat rycka i tygeln?

Jag har fått lite att fundera över!

Zaphix
0

Testa när du rider och se vad som känns bäst, när du känner att hästen arbetar bäst med kroppen och är mest balanserad. :)

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Jag smålog när jag läste igenom tråden, för i första stycket så nämner du din kompis och med ledning av det hon hade kommenterat så sade jag högt för mig själv "en dressyr ryttare" vilket du ochså bekräftar i sista inlägget… ;-)

Man ställer hästen så mycket det behövs för att få gjort det man vill ha gjort. Varken mer eller mindre. Unghästar kommer att behöva mera medan utbildade och vuxna hästar behöver mindre pga av sin bättre kropps och balans kontroll. Att man inom olika discipliner har olika uppfattning om vad som är rätt speglar bara deras vy av hästlivet. Inom western så är det så tvära kast när dom jagar kor att hästen måste flytta vikten så mycket genom att flytta hals och huvud så mycket i sidled. Inom dressyr så händer inga tvära kast och där kan man nöja sig med att se ögonbågen.

En sak som är riktig är att det gymnastiserar hästen att böja ordentligt och att det ger en bättre kontroll över hästen då den ger bort sin kontroll över sin balans genom att ge bort placeringen av sitt huvud.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KnutKrut
0

#7 - Aha, så klurigt. Alltså kan man oavsett vad man gör, göra fel - beroende på betraktarens intresseområde. För vad min instruktör kallar "proffs-öppna" kallar min kompis "brutalböjning". Instruktören uppmanar mig att enbart använda innertygel och släppa ytter, bara vibrera lite i innertygeln för att hästen ska ställa sig. Kompisen säger att man inte kan ställa i inner utan att hindra överställning i ytter. Själv tyckte jag ju att det blev så mycket enklare att rida när man inte behöver hålla reda på både inner- och ytter tygel samtidigt.

suck!

Gronstedt
0

Man kan kanske ställa vissa hästar för bara innertygel, men jag har aldrig ridit en som inte föredrar att vika halsen om inte yttertygeln är med och säger "Nej, det var bara ställning det skulle vara nu". Och viks halsen åker bogen ofelbart ut.

Under förutsättning förstås att vi menar samma sak med "ställning" - det vill säga en böjning i sidled endast i hästen nacke.

Brollan1
0

Man kan väl säga att riktig dressyr handlar om precision och detaljarbete, working cowhorse handlar om att få ett arbete gjort. Däri kan det skilja oerhört vad som är "rätt och vad som är fel". Man får ta seden dit man kommer så rider du western så får du allt rida efter western normer och rider du dressyr så får du rida efter dressyr normer. Vad hästen anser om vad som är rätt eller fel får vi väl fundera över. Sen får man väl ochså fundera över vad som menas med att "ställa hästen" i olika sammanhang.

Jag för min del föredrar att bara rakrikta min häst och rida framåt…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#8: Då skulle min häst bara vika in huvudet och skjuta ut ytterbogen. Ger alltid stöd på ytter tygel när jag ställer för att balansera upp honom.

Öppnor försöker jag att i princip bara rida för ytterhjälperna. Vrider mina axlar, använder ytter skänkel längre fram för att flytta in bogen och tar i ytter tygel för att balansera upp hjälperna och hjälpa den att flytta sig. Typ.

Inner tygel vill jag bara ha för att flytta på hästens huvud lite inåt och som stöd, men använder främst ytterhjälperna.

Min och Dackes blogg

KnutKrut
0

Hmm, ska fundera över hur jag gör egentligen. För jag upplever inte att han viker sig, men ärligt talat har jag inte så mycket stöd i ytter tygel. Det finns ju iof ett stopp där, men frågan är om det räcker då? Det är tänkt att jag ska rida med sits och vikthjälper och jobba bort hästens stora behov av att bli styrd med tyglarna. Så jag rider främst med sitsen.

Då vet jag vad jag ska göra i morgon iallafall. Och tänka på vad jag gör. Ordentligt!

Men lite konstigt är det att min instruktör berömmer och är jättenöjd. Fast jag kanske skärper till mig mer när hon är här. Ridningen i förrgår, när dressyrkompisen kollade, var ju knappast någon snyggridning utan lite hafs och slafs från både mig och hästen. Antingen att vi rider bättre när instruktören är här eller så är hon snäll och inte ärlig? (Hu, hur illa kan det vara egentligen????) 😮

Gronstedt
0

Knutkrut, när du rider så titta ned och kolla att halsen kommer ut mitt mellan bogarna - alltså ända nere vid manken. Gör den inte det, så har han vikt den, för där nere ska böjningen vara så jämn genom kroppen att det ser rakt ut.

En bra instruktör anpassar sig till ekipagets nivå. En nybörjare är ju jätteduktig som alls lyckas fatta galopp, en som ridit ett tag är duktig först om hen får till RÄTT galopp, en som ridit i åratal är duktig först när hästen fattar med korrekt spårning, böjning, ställning, form, bjudning och avslappning. Så det kan hända att din instruktör snart slutar berömma och börjar ställa högre krav på er 😉. Men fråga - om inte annat kanske instruktören då inser att det är dags att höja ribban för er?

Zaphix
0

#12: Fast rider du western så brukar det vara en annan typ av ridning än vanlig dressyr, och där strävar man nog efter ett annat resultat. I alla fall av min erfarenhet.

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#12: Ställning och böjning har inte med styrning att göra … hästen ska kunna vara ställd och böjd åt alla håll (även åt motsatta håll) utan att ändra riktning. I alla fall i det som brukar kallas dressyr.

KnutKrut
0

#15 - grejen vi tränat på är väl att hästen ska kunna vara ställd åt ett annat håll än vad som är vår riktning. Alltså att han ska följa sitsens riktning och inte tygeln. Han har varit väldigt tygelberoende och därav lagt all vikt på framdelen. Nu har han flyttat över vikten bak och känns väldigt mycket lättare och inte alls så styrd med tygel. Förut kunde jag sitta hur som helst i sadeln och han följde ändå enbart tygeln. Ville jag ställa, ville han svänga. Nu kan jag styra med enbart sitsen (även om svängradien än så länge är ganska vid) och det går att ställa åt både höger och vänster, men ändå fortsätta rakt framåt.

Och ja, halsen är mellan bogarna. Han sänker huvud & hals, men är rund i formen och inte lång och slängig. Böjningen går genom kroppen och instruktören brukar berömma att han inte viker sig i halsen och inte skjuter ut bogen utan att han faktiskt ställer sig, trampar ordentligt och verkligen jobbar. Det känns faktiskt att han går upp och jobbar ordentligt, han slinker liksom inte iväg. När vi började träna, för ett år sen, var han stel och ovillig att ställa sig. Då vek han sig gärna i halsen och stack ut bogen. När instruktören tryckte på honom var han stel på ena sidan av hals och bog och jättestel på den andra. Då kunde han inte ta en godis vid sidan av kroppen. Nu är han mjuk och känns varken hård i musklerna eller stel och ovillig.

Så helt illa kan det ju ändå inte vara? Fast jag har en viss tendens att överdriva det som är negativt 🤪 så det är nog bäst att be nån att filma oss. Ska ta ett snack med instruktören också. Vi är överens om att det ska vara "mild western" och inte gå åt det extrema. Jag kommer ändå aldrig att jaga boskap eller göra stoppsladdar i något ridhus. Men jag vill ha en mjuk, välriden och lättstyrd häst som är glad och trivs med livet.

Zaphix
1

#16: Ställer han sig bra, arbetar rätt och det känns bra för dig. Då är det ju rätt sätt för er att rida på och du är på rätt väg för er. Inte så mycket svårare än så. :)

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

I western så prioriteras att vara lösgjord och tillfreds med ridningen väldigt högt. Och jag har för mig att det ger sämre poäng om hästen går i hög "dressyrposition" med huvudet (rätta mig om jag har fel ni som kan western). Du kanske drar stilpoäng hos western tränaren med din ridstil… ;-) Många dressyrhästar/ryttare på låg och mellan nivå skulle må bra av att träna lite western och få arbete mera lösgjord mellan gångerna. Därmed inte sagt att inte western ryttare rider på tygel när dom jobbar med svårare rörelser. Oavsett disciplin så skall en välriden häst gå att ställa med endast sätet och skänkel utan att använda tygel, först då kan man få igenom böjning av kroppen på hästen. Utan att kunna det så får man ingen korrekt öppna eller sluta där hästen är böjd igenom kroppen. Man böjer inte kroppen med tygeln utan med sätet/vikt och skänkel. Tyglarna är där för att finjustera allt man gör annars, med dom får man precision i det man gör, alla andra hjälper är grova i jämförelse med tygeln. Att rida utan tyglar är som att cykla utan att hålla i styret, det går men det saknar precision och säkerhet. Lycka till

KnutKrut
0

Har inte haft möjlighet att bli filmad, men jag har tänkt på vad jag brukar göra när jag red i dag. Och jag anser INTE att jag ställer honom för mycket! 🙂

Och visst har jag stöd i yttertygel! Jag har bara tänkt på att jag ställer i inner tygel och inte bryr mig om ytter. Har jämfört när jag red på ridskola och bägge tyglarna ständigt skulle vara strama. Så rider jag ju inte längre, men visst finns det ett stöd som förhindrar överställning.
Och en anledning att jag inte brukar skymta några ögonbågar upptäckte jag också. Allt jag ser är en massa yvig man. Men efter att manen flätats så såg jag en ögonbåge, men inte hela ögat och ansiktet.
När jag red öppna på raksträcka ute på vägen så vart han lite spänd eftersom han är fegig att ridas ut själv och hörde folk som ropade och tappade han fokus, slutade jobba och DÅ vek han sig i halsen. Stor skillnad från när han jobbar på volten eller när han är fokuserad på ridtur och går att jobba.

Iof var han lite ovillig och krullig när kompisen var på besök, ville slingra sig lite grand då han kan vara reserverad mot främmande människor. Och så blir han väldigt rund och böjlig när han får upp ryggen och börjar trampa på. Men något brutalt ställt eller böjt kan jag knappast tro att det var om det är så som vi red i dag som vi brukar rida.
Ska invänta möjlighet att få bli filmad också, men annars tror jag att jag släpper det där med att hästen skulle vara ostbågeformad när jag rider honom.

Bra att kontrollera sig själv. Tänk att jag faktiskt har stöd i yttertygeln 😃

Brollan1
1

Dressyrmässigt så har jag fått lära mig att innertygeln ställer och yttertygeln reglerar ställningnen, detta stämmer rätt bra med western ochså då man ibland inte tar alls i yttertygeln vilket resulterar i en rejäl böjning i halsen.

När hästar tappar koncentrationen så gör dom det för att vi tillåter dom att göra det. Kräv hans uppmärksamhet i stället för att låta han få bli störd, se till att du är viktigare än det som händer runt omkring. Det finns gränser för allt men normalt sett så kan man kräva detta. Jag använder mig i första hand av halvhalter i innertygeln eller ännu mera böjning av kroppen med skänkel eller byte av sida för att få tillbaka uppmärksamheten. Det kan behövas ännu mera ibland, har en gång ridit med en flagga i handen för att få tillbaka uppmärksamheten. Rikta hästens uppmärksamheten på det som du tänker göra och ge inte upp för lätt med att fånga hans uppmärksamhet.

När du rider dressyr så är yttertygeln den viktiga då den "medger" hästens böjning i halsen och därmed var den lägger fokus, innertygeln initierar bara rörelsen och hur mycket energi du lägger i detta.

Hästar som är stela eller har svårt med koncentrationen av olika anledningar har väldigt mycket nytta av sk "snake trail" vilket är snäva serpentiner först på en tygel med mycket böjning först i halsen sedan med kroppen ochtil slut  korsande av benen. När man är nöjd med responsen från hästen på en tygel så smyger man över till att låsa upp yttertygeln i serpentinerna vilket ger en högre huvudställning och eftergift i tygeln sen fortsätter man till att göra vändning på bakdelen i samband med serpentinerna och till slut flytta upp till öppna i början av serpentinerna. Normalt sett så har man hästen i sin hand efter detta.

Lycka till