Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1767 ggr
Peppe
0

psykologisk utvärdering

Vad tänker ni om en häst som är såhär; 

Personlighet; Energisk, kvick, känslig!, lättkränkt, stor integritet, "alltid beredd", låser sig, flyr eller stänger av, överdriver,  men samtidigt stabil, lekfull och orädd.

Hantering; Går fram överallt, kolugn. Flyttar för minsta energitryck åt alla håll, står still där man lämnar. Lastar sig själv.

I allmänhet, båda från marken o i ridning, inte rädd för kor, får, älgar, stora jordbruksmaskiner, lastbilar, släp, tåg, prassel, ljud, kanoter osv osv. utan väldigt stabil och världsvan.

I ridningen är pigg, mjuk, lyhörd, går fram överallt bland "läskiga" saker och djur, även ensam. Hoppar sin egen mankhöjd.

MEN ibland från ingenstans, kastar sig runt på en nanosekund för ingenting. -Mjuk avslappnad trav på en grusväg med buskar och träd lite överallt som han gått på i flera år. PANG, 360* runt. Strax efter kör en stor traktor med släp förbi, ingen reaktion. -Skrittar längs med en järnväg, tåg kör förbi 4 m ifrån utan att han ens klipper med öronen. 1 min senare på samma väg, PANG 360* runt utan anledning. -Rider i paddocken han gått i 3 år, efter 30 minuters jobb, några varv galopp. PANG 360* grader runt utan anledning. -Rider en väg på måndagen, vänder, rider hem. Rider samma väg dagen efter, vänder, på hemvägen PANG 360* runt utan förvarning.

Vad sjutton är detta för beteende, hur tränar man det? Att träna presenningar och dylikt känns inte så meningsfullt eftersom han inte reagerar på dem. Har svårt att avgöra vad det är han reagerar på. Kan gå längs en väg med 100 likadana träd, men det där 101a tänker äta upp honom.

Att han är RB är väl rätt solklart men hur tacklar man det här.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Man matchar energin, och är uppmärksam tidigare.

Har du provat att lägga presenningen ute i skogen? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

#1 det finns inga tecken, han reagerar på sina urinstinkter att fly utan att tänka. Vad menar du med matchar energin? 🙂

Brollan1
0

"360* grader runt" betyder ett helt varv runt? Vad gör han efter snurren?

"tåg kör förbi 4 m ifrån utan att han ens klipper med öronen" låter misstänkt. Hur som helst så kolla upp hörsel och syn, klappa till med händerna bakom han där han inte ser dig och kolla om öronen fladdrar. Testa om han reagerar med ögonen när du viftar till snabbt och plötsligt snett bakom huvudet och på båda sidor.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brollan1
0

Fundera lite till på detta, kolla om något i utrustningen kan nypa han eller att det sticker ut något i sadeln eller gjorden som kommer åt han stundtals och får han att reagera. Tänderna är alltid något man kan misstänka.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
0

#3 Jag skrev fel, menar 180* givetvis 🙂 ibland ligger jag på backen och ibland steppar han en stund med mig på men lugnar sig fort, är dock lite spänd en stund efter det. Han är från Irland och har nog blivit behandlad så som ryktena går runt det landet. Han förväntar sig stryk men lugnar sig när han märker att inget kommer.

Hör gör han definitivt, skulle det vara något så ligger synen närmare till hands. Även om jag tror att denna typ av häst skulle bli väldigt nervös av att inte se, och framför allt inte kunna ta sig igenom en hinderserie så klanderfritt.

Har haft olika sadlar vid olika tillfällen, så i så fall så sticker det ut något i båda mina sadlar.

Munnen är kollad för 2 år sedan och tandläkaren frågade om jag verkligen red med bett, han var helt ren i munnen. Rider fortfarande med samma bett.

Däremot hade han en käkledsinflammation från den inre stress han bär på, som sagt har han nog varit med om en del innan samt att han då stod på en anläggning där dom stod på box 18 h om dygnet och gick ensamma i små frimärkeshagar. Han är lättstressad även om det blivit mycket bättre under åren. Käkledsinflammationen yttrade sig genom att han låste sig i käken och därmed resten av kroppen som hör till. Det finns inget av det kvar idag.

Brollan1
0

Synfältet kan vara begränsat så han ser bara i delar av det så kolla lite runt om han för att se att han reagerar. Man kan rida med hörselskydd ala travet i öronen på han för att se om det blir skillnad. Du kan testa någon typ av skygglappar och se om det blir någon skillnad.

Var det samma sadelgjord på båda sadlarna?

Det kan vara att någon nerv som kommer i kläm av någon anledning med följd att han reagerar väldigt häftigt ungefär som ett ryggskott eller låsning av led.

Lycka till

Peppe
0

#6 nej det var en hoppsadel med fårskinnspadd och hopplatta, den andra en dressyrsadel utan padd och med dressyrgjord. Så helt olika 🙂

Brollan1
0

Om du rensar bort alla möjliga fysiska osaker så finns det bara psykologiska saker kvar och dom är mycket svåra att komma till rätta med då det är så slumpmässiga och oförklarliga så det finns som inget att börja nysta i för att reda upp problemet. Det som triggar beteendet måste först upp till ytan innan man kan hitta botemedlet.

Har tyvärr inge mera jag kan komma på just nu.

Lycka till

Peppe
0

Jag tror det sitter i huvudet ja.

Frågan är vad det beror på. Dåligt självförtroende? Ändå hoppar han sin egen mankhöjd som kräver stort mod. Litar inte på mig? Ändå går han förbi alla läskiga saker.

LinaN
0

#9 finns hästar med otroligt dåligt självförtroende som hoppar otroligt bra. speciellt RBI-hästar hoppar bra för att de är livrädda för vad som händer om de INTE gör det de blir tillsagda, dessa hästar har en tendens att ses som oerhört lydiga.

Börja jobba med 7 games, ta reda på vilka lekar som funkar bra och dåligt. Jag kan tänka mig att den här hästen kommer ha svårt med presenning/plastpåsar omkring sig på kroppen och andra mer extrema FG. sen även squeeze mellan eller under saker i första hand.

och att det finns möjligheter för att han överreagerar på lekar som driving game och porqupine game. men troligtvis även yoyo.

Peppe
0

grejen med lekarna är att skulle jag ha en framfusig och aggressiv energi så skulle han balla ur. Men är jag lugn och avslappnad och känner mig övertygad om att det här kommer gå bra, så gör de det och han är avslappnad. Jag kan flytta honom åt olika håll både genom beröring eller bara handen i luften, eller för kroppen utan händer. Men för andra människor kan han frysa fast och inte veta vart han ska ta vägen, vilket han även kunde göra för mig förr. Tar jag i för mycket så hoppar han iväg många steg.

Mellan är inga problem, eller är det något speciellt man ska gå emellan? Går mellan sarg och hinder i ridhuset där vi knappt kom emellan, lastar sig själv utan att flytta mellanväggen, backar ut sakta ett steg i taget osv. Under saker vet jag inte om vi gått faktiskt så det vet jag inte. Men skulle jag bli nervös/irriterad/otålig så skulle han omedelbart börja stirra omkring. Han var tidigare lite svårlastad.

Det mesta av det du skriver är ju sådant som skulle kunna vara ett problem om man lät det bli det, som ligger och pyr där under men som vi inte har något problem med idag om jag bara är lugn och avslappnad.

Driving game är svår att avgöra då han är så pass lydig i vanlig longering. Säger jag trav så travar han tills jag säger något annat, det är inlärt sedan länge på denna 17 åriga gubbe. Har aldrig prövat yoyo ordentligt på det sätt ni gör (står med lång lina, backar honom, ber han komma fram?) men backar gör han lugnt och fint när jag ber om det, och kommer in till mig i mitten när jag ber honom vid longering, men har som sagt aldrig satt de sakerna i samma övning.

Det jag känner är att något ligger där och trycker inuti honom. Han kan vara så himla trygg och lugn, men skulle jag plötsligt bli arg så skulle han bli livrädd. Men tror återigen det har att göra med tidigare erfarenheter.

LinaN
0

#11 du ska ALDRIG ha en framfusig eller aggressiv energi när du leker med en häst! ALDRIG! 

Det du däremot kan ha är en mer utmanande, lekfull, energisk energi. Men det verkar ju som att friendly game är trasigt, och att han har blivit ifråntagen allt sitt egna ansvar tidigare i sitt liv och blivit "micromanaged" och därför blivit en otroligt lydig häst men om man uppvisar minsta lilla hög-energi så ballar han ur?

Mycket lekar för eget självförtroende skulle göra nytta för denna hästen, det vågar jag nästan sätta pengar på ^^ Lekar som falling leaf/s-pattern (den där man backar och hästen följer en) stärker självförtroendet. Också att leka circling game med circling game reglerna och inte longering-reglerna. dvs att du står still och hästen ska hålla riktning, tempo, gångart och se vart han går UTAN att du tittar på  honom ;) det stärker självförtroendet på sikt att de lär sig ta ansvar för sig själva.

Peppe
0

#12 nej och det har jag ju som sagt inte, men skulle jag ha det så skulle han bli livrädd.

Det jag menar med longeringen är att jag behöver inte vara på honom så som du menar med traditionell longering, jag behöver inte vakta honom. Jag säger trav, han travar. Jag ber om en tempoökning, han ökar. Sedan är jag passiv. Det antar jag att ni gör med? Nu tittar ju jag oftast på honom för att se hur han arbetar och för mitt eget höga nöjes skull men har även testat att göra så som ni gör, stå still åt ett håll och han fortsätter med det han håller på med. Det jag inte vet är ifall han tar eget ansvar eller bara gör det han är lärd, eller tar ansvar över det han har lärt sig. Han vet ju att han ska gå på en volt i det tempo och den gångart jag ber om. Hur vet man skillnaden på det? Eller är egentligen inte det där egna ansvaret hästen ska ta i ert cirkling game ett inlärt beteende från början, eller är det något era hästar kan direkt från dag 1 utan vägledning?

Vad är det där falling leafes för något? Artikel?

Peppe
0

#12 har läst andra stycket igen och nej du har nog missuppfattat honom.

Han är inte en robothäst som jag uppfattat det att du tror, som gör det han ska för att han inte vet något annat eller vågar.

LinaN
0

#14 det är inte så lätt att försöka komma fram till något av bara läsa om hästen och vad du tycker är en småsak kanske andra tycker är stort  och vice versa, så då får man peta runt tills man hittar saker som stämmer in. Du fick det att låta som att han går mycket på autopilot men om något oförutsett händer, som tex en skugga på ett träd så vänder han, så blir det en smärre katastrof i hans dagordning.

Hade vart kul om du filma honom/er när ni tränar lite från marken, då har man lättare att bilda sig en uppfattning om det hela.

Brollan1
0

Försök minnas alla gånger som det har hänt och se om det finns någon gemensam nämnare som finns med och vi inte har tagir upp här. Var det soligt, vilken gångart, vad gjorde du det sista du mins, trafik, ja osv. Något finns det som triggar det och när du hittar det så hittar du samtidigt botemedlet.

Lycka till

Peppe
0

#15 Ja jag förstår det :)

Problemet med filmning är att jag har varken kamera, kameraman eller kunskap att få över det till datorn  😉 men ska jobba på det.

Kan ta två exempel ur verkligheten när han reagerat med rädsla/flykt/stress pga människans känslor.

Förr stod vi på en större anläggning där jag inte hade kontroll över varken tider eller vem som tog in och ut. Hästarna gick ute väldigt få timmar ensamma i små hagar och var ofta stressade. En dag kom jag från jobbet och såg ända utifrån asfaltsvägen hur min vanligtvis lugna ponny hoppar runt som en galning, de kom inte en meter framåt, han bara snurrade och hoppade med en människa hängandes i grimman. Jag körde in och stannade bilen och gick ur och sa att jag kan ta honom. Irriterad och frustrerad som hon var vägrade hon först ge mig min egna häst. Jag fick säga till på skarpen och gå fram och nästan rycka grimskaftet ur handen på henne. Hennes stress och irritation fick det att helt slå över för honom. När jag tog grimskaftet, och själv tog ett djupt andetag (var rätt uppjagad själv efter att ha fått ta i så pass för att få min egna häst från en främling), men när jag tog det där andetaget så drog han en djup suck, sedan skrittade vi lugnt in i stallet på långt grimskaft. Kan tillägga att inom 4 timmar stod han i ett annat stall.

En annan gång var när min gamla hovslagare opererades för blindtarmsinfl. och jag var tvungen att få ut någon annan fort som attan. Hittade en som fått goda recensioner av andra, men ja.. det fick han nog inte av oss… Blacky står vanligtvis som ett ljus när hovslagaren är här men den här nya inledde med att sömsticka honom har jag kommit fram till i efterhand, så B blev ju såklart rädd och hoppade till. Hovslagaren höjde då rösten och sa Nej en gång, sedan var cirkusen igång. B var spänd som en fiolsträng och hovslagaren blev mer och mer irriterad för att han var så "istadig", men han rörde honom inte han bara utstrålade en stark irritaton. Till slut blev det för mycket för B som kastade sig bakåt tills han slog huvudet i taket och satte sig på väggen bakom. Jag var så chockad att jag inte fick fram ett ord.

Så länge man inte bär med sig något annat än lugn så kan jag dra en presenning över honom, men är man irriterad så fungerar inget alls.

Men nog om det, för mig är det en helt annan sak än detta han håller på med ibland vid ridning.

#16 han gör det inte ofta, jag har flugit av 3 ggr pga det, 2007, 2010 och nu 2013 men han har gjort det några gånger till därimellan. Anledningen till att jag tar upp det är att jag trodde han hade slutat, men så förra veckan hände det 2 gånger, dagarna efter varandra och på 2 olika ställen (ena gången satt jag kvar). Första gången i galopp med lerbad som följd och andra gången i skritt utan avsittning. Båda gångerna soligt. Ena gången öppna beten på båda sidor, andra gången bete på höger, skog på vänster. Han reagerade på något på vänster sida båda gångerna, hade solen på höger så fanns inga skuggor framför honom. Båda gångerna var han lugn och avslappnad för att plötsligt kasta sig. Båda gångerna var dessutom på hemväg, vi hade redan gått förbi de här ställena åt andra hållet en stund tidigare. Båda gångerna här hoppsadeln.

Från förr minns jag bara de 2 tillfällen då jag åkte av som han kastat sig, första gången molnigt, i skritt längs järnvägen. Reagerade för nåt på höger. Då var han faktiskt lite spänd innan, det var första gången vi gick där och han hade just flyttat till mig. Hoppsadeln. Andra gången i paddocken några år senare, hade ridit en 40-50 minuter, galopperade på en stor volt utan stigbyglar. Inga skuggor. Dressyrsadeln.

Det kommer sällan, men det kommer så jäkla oväntat.

Peppe
0

Idag packade jag in hela honom i IKEAkassar och sopsäckar, från huvud till svans, lös i stallgången. Har tyvärr ingen presenning så man tager vad man haver 🙂 Ska man vifta lite med påsarna också eller? Gå en runda med dem på? Vet inte riktigt vad ni brukar göra under FG 🙂

Peppe
0

Nu har jag läst på lite och kommit fram till att han är RBE men det hade ni kanske redan listat ut misstänker jag 🙂

Brollan1
0

Det är inte bettet som nyper han i kinden på något sätt?

Lycka till

Peppe
0

#20 ingen aning, hur tar man reda på det? Jag rider alltid med samma bett, förutom när jag har hackamooret vilket är rätt sällan. Då har han visserligen aldrig kastat sig, men å andra sidan har jag ju ridit med bettet hundratals gånger utan att han kastat sig också. Han har ett tredelat sprenger med lösa ringar som egentligen är lite stort, men han trivs med det. Han har kastat sig både med sträckta tyglar och på lång tygel.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär rädd är han för att stå på prassel och att ha prassel på sig

Brollan1
0

Tror inte att du kommer längre med plastpåsen nu om du inte skall ensilera han… ;-)

Bett med lösa ringar har påståts kunna nypa hästar i kinden, har själv alldrig varit med om det och erkänner att det är lite långsökt men vi närmara oss den nivån nu.

Funderar på om han kan ha någon låsning i ryggen som ibland klämmer på några nerver och därför kastar sig. Det tar ruskigt ont att ha dom i kläm, det är det som händer vid diskbråck.

Lycka till

Rick76
0

Uppsök en Hästfysioterapeut, och kolla att sadlen verkligen är ok, det åter som någon form av Nervkläm eller muskel problem.

Peppe
0

Just nu ligger misstankarna mer åt att han är markskygg. Håller på att reda ut det hela.

LinaN
0

#25 vad innebär det att vara markskygg? aldrig hört det begreppet, bakskygg, öron och huvudskygg men inte markskygg.

Peppe
0

#26 det innebär att han kan skygga för en ljusfläck på ridhusbotten men inte på sargen, en snöfläck på vägen men inte en snövall, en reflex på marken men inte på en stolpe, skiftande grussorter på vägen men inte stenar osv. kort och gott saker i/på marken som han anser ska äta upp honom 🙂 men minns noga bilden ovan där han står PÅ plasten.

Detta förklarar även varför jag flyger som en vante när han blir rädd, han sänker huvudet för att kolla in marken och då finns det ingen hals kvar för mig att ta stöd mot 👍

LinaN
0

#27 aha! tack! Då har jag lärt mig något nytt idag då! :D

Jag hade försvinnande hästhals och tvärstopp ett par gånger i fredags vid uteridningen när han störtdök på nån grästuva eller i VATTENPÖLARNA för att dricka! Vart nära att man hamna i plurret ett par gånger ^^

Peppe
0

#28 haha! lägg där till en helomvändning till dykningarna 😉

frågan är vad jag ska göra åt det hela? Han går ju över sådana saker som man tycker borde vara läskiga så som plast, vattenpölar, brunnslock, fläckar av krossat tegel på den vanliga grusvägen. Men hujedamig om en fläck av grusvägen är lite upphöjd. ibland. är aldrig samma fläck två gånger i rad, byter ständigt.🤔

LinaN
0

#29 ingen aning… svårt o hitta ett sätt o träna på när det är olika hela tiden….

testa att ta med enskopa boxkalk in på ridbanan och dutta o dra streck, och sen nästa gång färga in det med nån krita eller något…. är det enda sättet jag kan komma på att man kan träna på det med…

Peppe
0

#30 bra ide! skulle nog kunna förenklas ytterligare genom att göra spånfläckar bara i ridbanan (använder inte kalk) 🙂

Brollan1
0

Ånnu enklare vore att skvätta ut lite vatten i ridhuset, en del ridhusägare kan vara kinkiga med att lägga ut spån på underlaget inne i ridhuset. Vatten däremot binder upp underlaget och avdunstar så småningom. Torrt == ljust blött == mörkt. Lycka till