Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 931 ggr
[Qimsid]
0

Hjälp med träning

Hej, jag skulle vilja höra om ni har lite tips till mig som tränar min ponny, det är två problem.

Jag håller på att träna denna ponny från grund, allt går framåt men det är en grej nu jag har lite svårt för, jag glömmer bort mig lite ibland också och tappar tålamodet. Men jag gör mycket saker med henne från marken,  jag vill gärna få henne att va alert och lyssna på mig, vara uppmärksam. Hon är väldigt duktig på att gå framåt och tvärstopp och backa med mig när jag leder henne (vickar på repet för back samt backar själv) men jag har problem med att få henne vaken och trava med mig när jag joggar. Har försökt att springa runt henne och smacka på hennes bak, men oftast blir det att hon börjar backa eller blir irriterad över mín "manöver". Jag har också testat att dra och släppa, dra och släppa med grimskaftet till hon kommer i den takt jag vill, då ger jag eftergift och hon "springer fritt" utan mig som rycker. Har ni något annat förslag på hur jag ska göra eller hur jag ska förbättra mina metoder? Jag använder bara grimskaftet, har inte någon pinne eller spö.

Den andra saken är vid longering. Hon har blivit bättre med att hålla takten, men problemet är väl ganska vanligt, hon gör en halvcirkel ibland så jag måste flytta mig och vi hamnar bara längre och längre ner i hagen när hon "genar" hela tiden. Jag har försökt vifta grimskaftet, rulla det så att hon ser att där ska man inte gå för där är grimskaftet ivägen, det har funkat lite tycker jag för hon genar inte lika mycket, men ändå så att cirkeln blir mindre på ena sidan. Något tips där? Sen tycker jag också hon är lite lat ibland. Har ni någon idé på om jag ska vara passiv tills hon stannar eller ska jag hela tiden mana på henne när hon börjar sakta ner? Då får jag mana nästan hela tiden och det känns som att hon börjar tappa respekten lite för mig, som att det blir för tjatigt.Kan tillägga att stopp (whoa) har hon i ryggmärgen, missar aldrig en stopp signal. Hon är väldigt lättlärd på det viset.

LinaN
0

Skaffa en stick och använd stick+string bakom er som framåtdrivande hjälp. Håll hästen i tex vänster hand o sticken på höger. Slå i marken snett bakom dig 1-3 gånger. Brukar få de flesta hästarna att sätta fart utan att det blir för aggressivt utfört.

I circling STÅ STILL, flytta dig inte. Oftast blir cirklarna ovaler eller äggformade för att hästarna har en sida som de "drar åt" min tex drar gärna mot dörren i ridhuset. Saktar hästen av, låt den sakta av och be sedan om en ny trav, byt varv när hästen saktat av i en change of direction eller en halv figure 8. Och när hästen precis passerar framför dig så gör du 1-3 smällar i backen med din stick, utan att jaga hästen, det brukar göra så de skärper sig och lyssnar ^^

Men när det kommer till ovala cirklar så stå still och vänta ut hästen tills hon gör ett varv helt o hållet utan att dra åt något håll, ta in henne och gå till en annan övning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Qimsid]
0

Jätte bra tips, tack! Det där med att slå i marken har jag testat men bara i longeringen! Det är himla svårt med repet, har blivit så otympligt så kanske är bättre med nån pinne, ska se vad jag kan göra eller om vi kan införskaffa en stick and string! Ska försöka det när jag leder henne med o slå i marken, super!

LinaN
0

#2 sticken ger lite mer frihet än när man använder änden av ledrepet. har testat bägge varianterna och trivs bäst med sticken som förlängd arm. den gör ju som jag vill helt o hållet medan repet är lite flimsigare.

[Qimsid]
0

Ja, det känns verkligen som att repet tar värdefull tid från mig, och sen virar det ihop sig så man måste stanna o fixa annars snubblar antingen jag eller hästen och i det läget brukar det sällan va läge o stanna :P

LinaN
0

#4 låter som om du måste träna lite mer rephantering, hur långt rep har du?

brukar du låta det hänga i rullar från din arm eller hand? Sluta med det från tid till tid och låt det faktiskt släpa i marken! :)

[Qimsid]
0

tja, repet är väl lite problem eftersom det är två rep som är bundna till varandra och den där jäkla knuten är nog det största problemet :P Men jag har en longerlina också, men tycker om när repet är lite tyngre för då kan man göra dessa "back-skakningar" annars funkar det inte med longerbandet som är alldeles för tunt! Jag brukar rulla upp så mycket jag kan av repet i en lös rulle och hålla det i samma hand som är närmast hästens huvud, sedan håller jag i repänden med handen som är närmast hästens back, när linan blir för lång eller kort använder jag den andra handen för o rulla upp rullen till handen som är närmast hästens huvud, förstår du hur jag menar? :P

Ja det kanske är bäst jag slutar hålla på så mycket o låta änden släpa vid mig istället! Repet (eller rep x2) är väl c:a 3 meter skulle jag tro, eller lite mer! Plus jäkla knuten :P Hittar inget längre rep i butikerna här i skottland, därför det blev sådan lösning!

Brollan1
0

Ang rep så gå in på en båtfirma, dom brukar sälja rep till båtar som passar utmärkt till hästhantering och våra lena händer… ;-)

Ang lata hästar, låt hästen stå någon dag så du inte överarbetar den och den ledsnar. Hästar mår bra av att stå och ha tråkigt i hagen ibland, då är dom betydligt mera motiverade att göra något när dom får komma ut.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[tintilar]
0

När det kommer till ayt trava med dig brukar jag jobba med mina egna rörelser. Om jah vill ha trav travar jag intill hästen med tydluga benrörelser och gör i värsta fall en halvhalt för att få hästen att komma på bakdelen och trycka ifrån till travä. Lek med tempoväxlingar och använd energi i dina rörelser för att få fram lekfullhet och energi hos hästen. Jag kan ibland förstärka med att säga "happ" i takt till mina steg eller låta linan gunga i takt om hästen behöver extra uppmuntran att följa mitt exempel. Se det som en dans, en lek och uppmuntra din häst att följa ditt exempel för att det är roligt och härligt. När det kommer till longering kan det ibland vara nyttigt att experimentera med positioner för att se om det kan ske missförstånd där. Jobba gärnanära hästen och flytta dig inte efter vart hästen drsr. Du bestämmer vart hästen ska gå. Strunta i cirkelns form och fokusera på spåret och jobba med att placera hästen på det spåret. Det ärinte så lätt och ktäver mkt av både häst och människa i början.

[Qimsid]
0

Tack så mycket för alla tips! Jag ska verkligen pröva allt och hålla mig till det som ger mest framgång!! Sen ska jag väl också försöka få tag i lite uppdaterad utrustning 🙂

[Qimsid]
0

Kan säga direkt att idag märkte jag skillnad. Först, flyttade jag mig inte när hon genade utan viftade bort henne ur "min cirkel" och det ledde till ett mycket jämnare spår i longeringen. Dessutom manade jag på och ville ha trav och varje gång hon saktade in tog jag nya tag och det resulterade också i att hon gjorde längre och längre "sträckor" med trav utan att stanna in! Var dock lite som hände i fältet bredvid som var intressant, men märkte ändå skillnad när jag ändrade lite taktiker för hon var mycket mer alert på mina moves idag, trots att det fanns andra stimulanser i närheten!

[tintilar]
0

Va kul att det går bättre. :)

LinaN
0

#10 nice! :D