Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 1407 ggr
Gronstedt
0

Vad händer vid vek bom?

Häst med spetsig rygg, tung ryttare och sadel med vek bom är ingen lyckad kombination. Men hur ändras sadelns passform när ryttaren sitter upp?

LinaN
0

det beror ju på vilket håll bommen är vek på. Vek i sidledes ja då kommer ju sadeln att vidgas utåt sidorna.

Är den vek fram-bak kommer den sjunka ihopa i mitten och börja trycka mer där samtidigt som den "lättar" bak och fram skulle jag tro.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gronstedt
0

Detta är en så kallat omvärmningsbar sadel som är vek i sidled, alltså "spretar isär" när ryttaren sitter i den. Hur påverkar det hästen?

LinaN
0

#2 hur tror du själv att det påverkar?

Gronstedt
0

#3: I hästens närhet finns olika tankar om detta och det vore intressant med andras input. Kan det vara så att denna sadel sjunker ned och blir trång och låsande bakom manken, och därmed blir obekväm och hindrande när man ber hästen böja och ställa, höja ryggen och sänka nacken?

LinaN
0

Sjunker den ner över manken, så är den för vid i framänden, sadeln bör tippa framåt och bakvalvet lätta.

shims i framänden KAN hjälpa men det betyder inte att problemet försvinner

Gronstedt
0

#5: Ja, den blir för vid över manken därför att den spretar isär under den tyngre ryttaren. Bakvalvet lättar inte, därför att bommen är vek och ger efter och därför att hästen har spetsig rygg och sadeln har bred kanal. Frågan är fortfarande om detta kan göra att sadeln blir trång och låsande bakom manken, och därmed blir obekväm och hindrande när man ber hästen böja och ställa, höja ryggen och sänka nacken.

LinaN
0

#6 sjunker den ner över eller bakom manken så kommer det orsaka problem. 

och med att bakvalvet lättar menar jag att det blir mer tyngd i framvalvet, inte att bakvalvet släpper från hästryggen, bara att tyngden ligger i framände och inte bakände.

detta borde också orsaka att ryttaren måste kämpa för att hålla sig upprätt.

Gronstedt
0

#7: Du bekräftar mina farhågor, tyvärr. Min tanke är att när sadeln inte bär ordentligt i hela sin längd kommer den tyngre ryttarens vikt att fördelas och placeras ogynnsamt - förutom att som sagt musklerna bakom manken blir låsta och hoptryckta. 😕

LinaN
0

#8 alternativet är då att padda upp, men det kan lika gärna skapa mer tryck och obalans.

bäst är att byta sadel eller rentav rida barbacka istället :)

Det är ju ett problem som går att lösa.

Gronstedt
0

#9: Tyvärr inte. Det har provats paddar åt alla håll och kanter och det blir bättre, men inte bra. Jag skulle hjärtans gärna byta sadel, men det är inte möjligt.

LinaN
0

#10 om det blir bättre med padding så är det fortfarande bättre än att rida med sadeln utan padding. Bra är bättre än dåligt.

Sen så kvarstår alternativet att rida barbacka!

och varför är det inte möjligt att byta sadel?

Gronstedt
0

Inte min häst, inte min sadel. Det blir inte tillräckligt bra med paddar för att jag ska vilja rida honom. Barbacka är inte heller populärt, ens om jag skulle våga - han har en tendens att flyga i luften för okända saker, och jag har redan slagit mig bedrövligt med denna häst.

[[AcsJulia]]
0

#12 Får man vara lite tråkig och säga att då kanske du bör låta bli att rida hästen? Om barbacka inte är ett alternativ, inte heller ny sadel och sadeln du har inte passar, så ser jag inget annat alternativ än att släppa ridningen tills ny sadel finns eller du har ändrat dig angående barbackaridningen… 🤔 Du kan alltid jobba från marken tills vidare!

Gronstedt
0

Naturligtvis ska jag inte rida hästen! Fullt så dum och grym är jag inte. Jag söker argument i diskussionen.

[[AcsJulia]]
0

#14 Jag menade det inte som elak kritik, utan bara som välmenande uppmaning! 🙂

LinaN
0

#12 det borde ligga i hästägarens intresse att dennes häst inte far illa av sin utrustning!

Gronstedt
0

#15: Förlåt, jag överreagerade. #16: Absolut! Sadeln ligger perfekt - när ingen sitter i den. Det är bara jag som tycker att hästen inte fungerar med den. Men nu har jag fått lov att prova att låta stoppa om en styvare sadel så den passar, så får vi se hur det går. Hurra! Jag gillar hästen och det hade varit surt att mista honom.

Zaphix
0

Varför har man en vek bom på en sadel? Vad för nytta gör den?

Inte hört om begreppet tidigare så blev nyfiken.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
1

HURRA! Ny, styvare och bättre formad sadel är utprovad!

Den gamla sadeln har medfört att han blivit spänd och oliksidig i ryggen. Allt blir ju inte perfekt direkt med den nya sadeln. Jag funderar på om det är lämpligt att ta ett par korta pass med mycket lugn galopp i låg form nu det första. Tanken är i så fall att han får använda musklerna och få stor genomblödning utan att det blir lika statisk och långvarig belastning som vid ett dressyrpass.

#18: Många sadlar är ganska veka. En del tror att det är bra för hästen att bommen är mjuk och rörlig, men det är en sanning med modifikation, i alla fall för hästar med spetsig rygg. Sedan så utsätts sadelbommen helt enkelt för varierande belastning med väldigt många upprepningar - tänk bara på hur många gånger du sätter dig ned i sadeln vid ett vanligt dressyrpass med lättridning (eller för den delen hur många stötar det blir om du sitter i traven). Om bommen inte är vettigt dimensionerad och av lämpligt material, så drabbas den med tiden av utmattning. Ett annat skäl kan vara omvärmningsbara sadlar som värmts om fler gånger än de egentligen tål - om man köper begagnat vet man ju inte vad de har varit med om innan.

Zaphix
0

#19: Galopp i låg form låter bra. Mycket lugn ser jag ingen anledning till dock. Skritt med bra tempo och normal galopp i låg form och så lite trav som möjligt är nog bra nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#20: Jag menade inte "mycket lugn galopp" utan "mycket galopp i lugnt tempo" till skillnad från "galopp i full fart" 🙂. Inte så lätt det här med betoning i skrift …

LinaN
0

Lugnt tempo eller snabbt tempo, spelar ingen roll sålänge hästen är AVSLAPPNAD i övningen. :) belöna avslappning, suckar, frustningar osv.

Gronstedt
1

Pålle är tillbaka till sitt gamla härliga jag med den nya sadeln 😃. Och han har inte glömt vad han kunnat, utan vi kunde börja om med där vi fick lägga av. Han orkar inte så långa pass ännu, men det blev några ljuvliga galoppfattningar som gick genom hela kroppen, från bakhov till näsvingar i en stor, avspänd frustning - i båda varven dessutom!

En härlig, ärlig häst som bjuder på hela sig själv om han bara kan!