Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1058 ggr
annspann1
0

Naturlig hoppning?!

Min lilla häst har visat sig vara en naturbegåvning inom hoppning, och han tycker det är så väldigt roligt. Jag tränar ju framför allt naturlig dressyr, "vanlig" NH och rider i skogen, men vi hoppar några små skutt ca en gång/vecka för att stärka hans kropp och självförtroende.

Hästen är sex år, men jag ser honom som unghäst än. Har haft honom sedan februari -12 och han är riden i drygt ett år. Han hoppar alltså mer än gärna med god teknik, men skulle förstås behöva tränas för att utvecklas vidare.

Tidigare i livet tränade och tävlade jag mycket hoppning och tycker det är jättekul. En del av mig skulle vilja testa att hoppträna med pållen. Vi har varit på löshoppning på ridklubben, men ridning är ju lite annorlunda. Mina fördomar säger mig att jag skulle vara ganska udda om jag vill rida i repgrimma och lite mer på min hästs villkor. De hopptränare jag känner till här är lite mer "konventionella" om man säger så.

Hur gör ni? Finns det någon NH-ryttare här som tränar hoppning? Naturlig dressyr finns ju, så varför inte naturlig hoppning?

Zaphix
0

Låter helt klart intressant om det finns någon instruktör inom detta. :)

Har börjat hoppa lite med min häst, tagit en hopplektion för den tränare jag brukar träna dressyr för och det var väldigt roligt tyckte både jag och hästen. Tidigare har hästen inte gillat hoppning alls, all energi har försvunnit när man ridit mot hinder, men under våren har han helt plötsligt fått lite väl mycket energi. Så nu bjuder han till och med mot hinder även om jag inte tänkt hoppa dom, vilket aldrig hänt innan.

Så jag har fått lite lust att hoppa nu, på låg nivå dock då jag har ett kraftigt kallblod som jag tycker är för tung för hoppning egentligen. Men låga hinder är ju bara nyttigt.

Så hade varit roligt med en tränare som även håller på med NH.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PennyScarlett
0

Tycker det är synd att man får en "ansvarslös" eller "drägg" stämpel så fort man inte lindar in sin häst i allsjönshästar bara för att faktiskt kunna hantera den. Du kan ju självklart lära din häst att hoppa med en utmärkt precision i repgrimma om du och hästen trivs med det! Jag vet inte såhär på rak arm någon som kan träna så, möjligtvis Lisbeth Jonsson. Vet att folk tycker en del om henne, men jag tycker att man faktiskt ska träffa henne och låta hästen träffa henne innan man gör något utlåtande. Jag vet att hon är mycket duktig inom alla områden när det kommer till hästar. Annars kan jag fråga henne om hon vet någon du kan vända dig till? :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
1

Jag tränar vanlig dressyr för en icke-NH intresserad människa och det jag gör är att jag fokuserar på det som är gemensamt för utbildninegn, inte det som skiljer. som idag så sa hon åt mig att behålla kontakten i tyglarna, det gjorde jag tills han gjorde som jag ville och gav en eftergift och då genom att länga tyglarna 15cm, då vart hon på mig om att inte låta tyglarna glida. Jag la ingen vikt vid det, utan jag visste att i det fallet så vart jag den som hade rätt tanke bakom det hela.

Hoppa naturligt går hur bra som helst. Behåll tänket och hoppa ändå för vanlig tränare. men så fort du känner dig illa till mods etc så ta ett steg tillbaka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

abergkat
0

Hej,

jag började att träna vanlig hoppning för olika icke NH-tränare. Behöll mitt "tänk". Då hade jag bara övat NH från marken så det gick sådär. Tävlade visserligen upp till 130 cm.

För några år sedan bestämde mig för att minska fokus på hoppningen och lära mig mer om Horsemanship. Nu har jag kommit längre inom Horsemanship och har precis börjat träna för en vanlig icke NH-tränare.

Finns tillräckligt många intresserade så funderar jag på att höra om Luca Moneta vill komma till Sverige (tävlar i hoppning i världscupen med horsemanship som grund). Jag har besökt honom i Italien någon gång och vet hur enormt duktig han och hans team är. Grunderna i hoppning skiljer sig ju dock inte mycket från annat så jag tränar på för att ha kommit så långt som möjligt innan han förhoppningsvis kommer hit. :)

annspann1
1

Tack för kloka svar!

Jag är tveksam till att träna för en icke-NH-tränare i detta skede, då min häst är mycket känslig och kräver konsekvens från min sida. 

Såg att Lisbeth Jonsson faktiskt håller kurser här i närheten, så ska kontakta henne och kolla detta med hoppningen. Alternativet är ju att jag får fräscha upp mina kunskaper och fortsätta träna hemma. Minns inte så många specifika övningar och så, men det lär ju finnas på något hoppforum.

Igår tränade vi hopp på volt för första gången och pållen rullade på fint i jämn galopp och taxerade fint. Snart gör vi det i halsring!

PennyScarlett
0

Vad roligt att höra! :) Jag vill gärna se bild på när ni gör det

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Minorca
0