Vänja vid bett.
Hej!
Det har nu blivit dags för mig att vänja unghästen vid bettet.
Som det ser ut i nuläget drar han upp huvudet och bakar så snart bettet närmar sig munnen. Han har inga problem att få tränset över öronen, men att få in bettet i munnen är otroligt läskigt/obehagligt/paniksituation, sen blir det mycket pillande och tuggande när tränset väl är på plats.
Han tycker om att pilla, bita och bära runt på saker när han blir nyfiken, eller ska slappna av om detkan vara till någon hjälp?
Jag skulle väldigt gärna få era tips och råd på hur jag kan lära honom att ta bettet, utan "bråk."
Jag förstår att bett inte är det trevligaste för hästen, men jag har inga andra val då jag utbildar honom åt hans ägare och det är hennes önskemål och krav att han ska ha bett.
Jag tar emot så många tips som det bara går! :D
Lägg lite god mat i handen samtidigt som du för in bettet i munnen. Se till att bettet inte sitter för hårt då du drar nackstycket över öronen. Hellre för löst än för hårt. Ligger bettet för löst lyfter hästen själv upp bettet till den plats där den vill ha det.
Eftersom det "bara" är betträning och inte meningen att man skall använda bettet så kan du med fördel använda riktigt smalt bett till en början. Det brukar vara lättare att acceptera ett smalare bett i början och senare kan man byta mot ett normaltjockt bett.
Tänk också på att inte dra in bettet i munnen för snabbt, speciellt inte så det skramlar mot tänderna. Kontrollera noga att det är väl avpassat i längd och tjocklek och att det hamnar på rätt höjd i munnen. Använd inte nosgrimma till att börja med.
När tränset väl är på plats, gör övningar som inte gör att bettet rör sig i munnen. Sätt inte tyglar eller delta i bettet, utan sätt hellre en grimma över tränset. På så sätt kan han fippla och känna på det utan att det "fipplar tillbaka" och gör honom konfys. Tids nog, när han accepterar att bettet bara finns där, kan du använda det för att kommunicera med honom.
Kom på att man kan med fördel använda syntetbett som inte slår lika hårt mot tänderna som ett stålbett gör.
Förut var det vanligt att linda in bettet med sämskskinn om unghästen inte gillar metallen mot tänderna (vem skulle göra det…??)
Jag skulle ha på bettet dagligen och så pass länge att han lugnar sig i munnen och slutar tugga på det. Kan ta upp mot en timme men det är bättre att vänta ut att han lugnar sig. Sen ta ut. Upprepa varje dag tills det inte blir några konstigheter. Jag har haft bett på min fyraåring under senvintern säkert 25 gånger nu. Han tycker att det är helt ok men jag har aldrig fäst tyglarna i det utan det får vänta ett bra tag till.
#4 Så ofta och länge? Våra har accepterat bettet redan efter ett par gånger. Fast vi börjar betsla dem på våren som 1-åringar för första gången. Däremot använder vi inte bettet förrän de är ordentligt inkörda vid 3 års ålder.
En sak till: När du tar av tränset, låt bettet glida ut långsamt - helst ska han själv "spotta" ut det eller mata ut det med tunga och läppar - så att det inte slår mot tänderna eller dras mot lanerna.
Ja, så ofta och sålänge om det är en häst som har problem med bettet. Vanligtvis vänjer de sig efter några gånger men inte alla.
Lite godis varje gång gör oxå bettet mer positivt. Jag har för mig att Parelli använder melass på alla bett men det blir nog ganska kletigt ;)
Doppa bettet i äpplemos, melass, lite honung på gör också bettet väldigt attraktivt :) Så slipper man krångla med godis i handen. Däremot en varningens ord. har man en smart häst så kan de lika gärna ta bettet mellan läpparna och sen släppa för då har läpparna "sugit åt sig" det mesta av det söta och man får ändå inte in bettet i mun på hästen ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
JAg är helt enig med " EwaAngantyr " att en så viktig och fundamental sak som att få hästen att ta bettet, måste vänjas in med minsta möjliga problem och med största möjliga positiv upplevelse för hästen. Jag använder alltid en morot eller äppelbit i samband med betsling. Så hästen får något positivt i samband med betsling och ser fram imot det, det får som följd att hästarna alltid vill bli betslade.
Och att vänja med bett betyder helt enkelt att vänja hästen med bett i munnen utan några krav annat än att ha bett i munnen. Eftersom detta är en fundamental grej så är det klokt att skynda långsamt så det blir positivt i alla bemärkelser för hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag har inte varit inne här på ett par dagar, me ntusen tusen tack för alla tips!
Bett med läder har vi hängande i stallet, så det ska helt klart börja användas! Ska även testa med honung på och hoppas att det går hem.
Idag har i alla fall sadeln varit på och inga problem med den! Ägaren kom ut och hälsade på oss och hon är riktigt fascinerad över hur lugn han är. För 1,5 månad sedan fick Janne panik av att gå tre meter från flocken. Nu står han och sover på stallplanen och kan utan problem gå på långpromenad. 🙂
Då har jag en fråga som spinner vidare på detta… Om man kommit så långt att hästen utan problem tar bettet och har det i munnen och man vill börja använda bettet i ridningen. Hur bör man göra då? Hästen är inriden med bettlöst och ska nu vänjas även med bett.
#11 använd både det bettlösa och bettet samtidigt, rid med två tyglar, gå över från det ena till det andra successivt, tips är att ha två olika färger på tyglarna eller ha två olika sorters tyglar.
jag tex har ett par svarta och ett par vita reptyglar till tränsbettet respektive till repgrimman när jag rider men inte vill använda bettet mer än nödvändigt. tex vid uteritt men ändå vill ha säkerheten med bett när vi är i trafiken då JAG inte är helt trafiksäker.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.