Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1355 ggr
EwaAngantyr
0

Tips önskas

Finns det något som smakar så illa att inte hästarna vill gnaga på boxväggen??  Har en inackorderad häst som gnager och gnager…  Hon har kvistar och grenar men hon ger sig på dörren och väggarna.  Hon ska bara stå här tillfälligt så jag har ingen lust att göra nåt stort.  Man kan ju lägga järn osv…
Det blir så fult…

KnutKrut
0

Jag har spikat på tjärpapp på stolparna och överst på boxväggarna. Billigt och inte alls gnagvänligt plus att det går lätt att ta bort utan att lämna märken.

LinaN
0

No-crib antibit o liknande. Hade det en period då vi vart tvugna att ha det i det stallet vi stod. Fyfan vad illa det smakade. Harry rörde ju inte väggarna o jag rörde knappt hästen. Vid ett tillfälle så hade jag kommit åt medlet med handen, kom hem, tvättade händerna, gjorde en smörgås åt mig o sambon och det smakade vedervärdigt från första tuggan. Så hårt sätter det sig.

Däremot vågar jag inte tänka på hur mycket skit o farligheter det säkert var i den smeten. Något mer naturvänligt o illasmakande vet jag inte… kanske minkolja?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bruhn
0

Oxgalla finns nåt som heter. Användes i det stall  där jag red som tonåring

Zaphix
0

Hade en sån i mitt stall nyligen. Hon åt upp boxen och hon åt upp hagstolparna ute. Anledningen till det i hennes fall var mest troligen stress och magproblem. Ägaren gav tyvärr inte så mycket hö, men när hon fick mer hö så åt hon mindre på inredningen i alla fall.

De fick spika upp såna där tjocka gummimattor på hålen hon gjort i boxen, och då åt hon i alla all inte där.

Så gummimattor och fri tillgång på grovfoder är mina tips.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Tabasco!!

Fungerar även på täckesbitning osv! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

#5: Det lär ju göra ont i munnen på hästen en rätt lång stund..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

#6 man låter det torka först :)

Peppe
0

Och ONT vet jag för övrigt inte om jag håller med om hur eller hur. äckligt som fasen däremot och effektivt. och utan kemikalier.

LinaN
0

Totalt onödig fakta. Tabasco lagras på ekfat som man tidigare lagrat whiskey på ^^

Brollan1
0

Har för mig att "capsaicin" är den verksamma beståndsdelen i tabasco, det är ochså det som finns i min antibit burk.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

abergkat
0

Jag har hört talas om att leverpastej funkar. :)

LinaN
0

#11 lär ju få stallkatterna helt saliga ^^

Cahira
0

Tror du det är uttråkning eller nåt annat? Kanske finns nåt man kan fixa som roar hästen?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jenniki
1

Att hästar gnagar på saker är ett stereotypt beteende alltså att hästen inte får utlopp för sina naturliga beteenden, så att bara försöka stoppa hästen att gnaga gör den bara mer stressad, försök istället att tex lägga in halm eller gömma lite godis i boxen så att hästen får utlopp för sitt sökbeteende, så försök att ta reda på vilket beteende som din häst inte får utlopp för. Annars kommer din häst att fortsätta och ju längre detta beteende håller på ju svårare blir det att bli av med beteendet.

Caf_Roy
0

Min mamma blandade ihop någon egen gucka med tabasco, cayennepeppar och lite annat starkt illasmakande som hon kletade på.

För vissa hästar är det bara en ovana, som när vi biter på naglarna, och då brukar det räcka med en gång.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"