Orespekt för människan
Jag behöver ordentligt med hjälp från er kloka och kunniga människor angående mitt problem med min häst. Hon har absolut ingen respekt för människor och har tagit övertaget totalt.
Hon går över mig, lyssnar inte på mig och har som sagt ingen respekt alls. Det som passar och faller i tanken för henne gör hon men absolut ingenting som jag ber henne göra. Hon går inte att rida längre eftersom hon inte vill lämna stallplanen - hon blir helt skänkeldöd och vägrar gå framåt. Ingenting fungerar att få fram henne och jag har lagt ner mycket tid och ork på detta. Jag kan inte heller gå promenader med henne eftersom antingen stannar hon och blir sådär skänkeldöd eller om jag har turen att få fram henne går hon över mig, svänger runt, stegrar och ryggar. Hon ser riktigt sur ut mestadels av tiden.
Jag tog hjälp av en kunnig tillridare idag som testade att gå en promenad med henne och sa åt mig att gå en bra bit bakom. Min häst gick verkligen över henne och ville bara vända hemåt igen. Hon blev biten flera gånger och fick verkligen kämpa med att försöka få fram henne. Hon ryggade henne varje gång hon stannade ner i diket och försökte sedan gå fram igen. Det funkade ett par steg sedan blev det samma ramsa igen. Vi kom tillslut en bit framåt på ridvägen men då blev min häst totalt skänkeldöd och varken gick framåt eller ryggade. Hon bara stog där och vi fick inte henne någonstans. Det är sådanna här fasoner hon har fått för sig och jag kan ärligt meddela att hon känner till dom här vägarna nu och ingenting läskigt har hänt här för henne.
Tillridaren testade att hoppa upp på henne barbacka eftersom vi ändå hade tränset på henne och det gick inte. Hästen tog fyra steg framåt innan hon började rygga och försöka vända hemåt. Efter en lång tids försök att få fram henne då även jag försökte driva henne framåt gick hon och vi kom till en ridvägskorsning där hon blev skänkeldöd igen. Och där blev vi stående ett bra tag med konstant drivande tills två andra hästar red förbi och erbjöd sig att vara dragkrokar. Då gick min häst snällt efter dom hela rundan och allting fungerade perfekt.
Det har blivit riktiga problem med henne och varken jag eller tillridaren vet hur vi ska lösa detta. Det går inte att rida henne om man inte är i hästsällskap och att gå promenader med henne fungerar inte heller. Hur ska jag kunna lösa detta egentligen? Jag behöver slå ihopp mitt huvud mer era och få så mycket hjälp jag kan. För tillfället kan man alltså knappt lämna stallplanen och en promenadsrunda som egentligen ska ta en halvtimme kan ta upp mot två timmar där jag utsätter mig för fara säkerhetsmässigt pågrund av hennes stegrade, bitande och sura betéende. Jag vill kunna rida och promenera med min häst normalt men vet inte hur jag ska ta mig dit eller om det äns kommer att gå.
Jag är öppen efter precis alla tips jag kan få, detta klarar jag inte av längre och jag är inte personen som ger upp utan jag vill verkligen försöka med henne. Men kan inte ha en häst som bara står så jag måste få bukt med problemet och är beredd att göra vad som helst. Ställ frågor om något är oklart.
Jag tror du får börja på noll på förtroendeträningen. Ta bort alla krav och inte rida alls utan bara jobba upp hennes förtroende för dig. Bara borsta och klappa och prata med och då hon är mer avslappnad leka lite med ledrepet, ta av och på. Sedan be henne gå ett steg för dig och belöna och bara klappa, ta nåt steg, belöna och klappa. Låga trösklar och babysteps så du får upp förtroendet för dig själv med och ni båda får känna att ni lyckas.
Då detta går bra kan man ta fler och fler steg tills det blir en promenad. Efter det kanske man försöker hoppa upp på ryggen och om det känns bra se om hon vill gå framåt. Om inte träna mer eller bara träna på att bara vara uppepå.
Jag håller just nu på att göra samma med min häst, hon kommer från ett hem där hon blivit slagen så fort hon gjorde fel så hon är spänd och låser sig och flyger rätt upp om jag nuddar henne med handen då hon rör på sig. Och detta är en häst som blev beskriven som en perfekt förstahäst, som varit ute med barn osv. Hon har tappat förtroendet helt för människor och blir nästan explosiv om hon får minsta lilla krav på sig.
Är dock väldigt intresserad för att höra om någon har andra förslag, för detta ovan är det enda jag själv kan komma på (efter en hel dags funderande och klurande)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Kan hon vara sjuk?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag utgår från att du har haft hästen ett tag och att det har gått att göra allt detta som du nu vill göra tidigare. Vad har ändrats i eran miljö för att få hästen att bli som den är. För är det inte miljön som ändrats så är det dom som hanterar hästen som har gjort den till vad den är, inte hästen. Hästen reagerar på det som den utsätts för på det sätt som den genetiskt har lättast att göra. Så tänk igenom vad som skiljer, där har du början på lösningen. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Om hon fungerat bra tidigare men försämrats, är det mindre sannolikt att hon är rädd än att hon helt enkelt inte tycker att hon har anledning att lyda dig. I så fall behöver du inte gulla och trösta, utan leda. I så fall är det viktigt att ditt kroppspråk och röstspråk blir sådant att du utesluter varje annan möjlighet än att lyda.
Det kan vara nödvändigt att vara hård en gång eller tre i början. En bra tränare kan hjälpa dig. Men detta fungerar förstås bara om hästen är respektlös. Om den verkligen är rädd är det en annan sak.
Var bor du och hästen någonstans?
Låter som om detta är en häst som fått övertaget, och ärligt talat skiter i vad andra tycker. Det är inget förtroendeproblem utan ett dominansproblem. Att vara mjuk och gulla med henne lär nog bara göra saken värre och värre.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Detta är ett problem som uppkommit, ja. Hon var inte såhär innan när vi flyttade till detta stall och ingenting miljömässigt har förändrats. Hon trivs i stallet och med sina hästvänner. Det är just när jag vill rida/promenera med henne bort från stallplanen som detta betéende bryter ut.
Hon är inte sjuk.
Jag tycker också att detta känns precis som jag skrev att det är orespekt detta handlar om, att hon tagit övertaget och som LinaN skrev ett dominansproblem. Men hur ska jag lösa detta?
Ska jag börja leda och få upp hennes förtroende för mig i stallet eller ska jag jobba på detta i ridningen/promenaderna?
Ryttarna som erbjöd sig vara dragkrokar nämnde faktist att min häst såg stressad ut. Men frågan är vad det kan bero på samt hur jag löser det? Det kan ju ha varit med att det kom två helt okända hästar som hon fick rida med.
Hur ska jag göra?
Jag menar, om hon är rädd så försöker hon väll ändå fly iväg från promenaden, inte gå över mig, sura, bitas, stegra och frysa fast helt i marken?
Bristande respekt och brist på förtroende är olika saker, även om de kan hänga samman.
Det kan vara så att hon inte respekterar dig och därför inte vägrar göra saker hon tycker är tråkiga eller ointressanta. Hon stannar hellre hemma, så hon sk*ter i dig och vägrar gå. Kommer det andra hästar blir det mer intressant och hon går - för att hon vill. I så fall måste du tala om vem som ska bestämma och vem som ska lyda.
Det kan också vara så att hon tycker att du är en värdelös ledare, som hon inte respekterar, och hon törs inte gå hemifrån med dig. I så fall måste du visa henne att du är en stark och konsekvent ledare som hon kan lita på.
Det är svårt att avgöra vilket så här på ett forum. På din beskrivning låter det som det första alternativet, eftersom hon grinar och surar och eftersom hon går över dig och har "tagit övertaget". Hur du ska hantera det beror mycket på hästens personlighet, det är också svårt att ge tips om utan att ha träffat hästen. Grunden är att du måste visa vem som bestämmer. Det kan räcka med kantigt kroppsspråk och lite otålighet, det kan behövas ett visst mått av våld initialt, det kan gå med att man slutar be och bara förutsätter. Det är därför du bör ta kontakt med en kunnig tränare.
Är detta en unghäst <4år eller har någon hastig skada uppstått?
Man skall inte vara för hastig att dömma hästen för saker som den måste reagera för på hästars vis. Eftersom det går att följa ut med andra hästar så hamnar detta nog under tillitsproblem vilket betyder att hästen anser att du inte är tillräckligt säker som sällskap och därför slår självbevarelseinstinkten till och den säger att om jag går ut där "ensammen" och leder den här mäniskan så dör jag, bäst att stanna hemma.
Det är vår och hästarna har lite vårkänslor så dom är ystra och extra känsliga. Så en liten historia om en häst som var väldigt i gasen och skulle verkligen springa till sina kompisar som var lite längre ner efter vägen kanske passar. Hur löser man det från marken?
Jo man styr hästens uppmärksamhet. Direkt hästen flyttar uppmärksamheten från det man vill att hästen skall göra eller gå så styr man dit hästens huvud och fokus med så mycket kraft som det behövs. Sen går man och håller ständig koll på när hästen tappar koncentrationen så man kan agera direkt det händer och styra tillbaka den. Det tar ~5min innan hästen ger med sig och slappnar av och går med men fortfarande så håller man koll för att vara där direkt och dirigera. Var alltid tidig på problemet då dom är små.
Om hästens fokus är på andra saker än ledarens så kommer det att bli konflikter. Så styr hästens fokus till det som du vill göra. Mycket av sådana här problem försvinner av sig själva när man har hästens fokus på det man vill ha gjort.
Hoppas denna lilla episod är till hjälp.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#6 vart befinner du och hästen er?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det låter ungefär som vår häst för 3 år sedan, när hon var 6 år. Vår häst hade varit ungefär som en vanlig unghäst kanske lite mer nerver. Från 5 år ålder började hon testa, dominansen och ledarskapet, tyvärr gjorde vi lite fel där(omedvetet), problemet eskalerade, vid sex år gick det inte att rida ut längre för att hon kastade sig i sidled och vid promenader kunde hon växa fast i marken.
När vi nästan givit upp, blev vi tipsad om en Parellikurs, det blev vändningen. (Den kursen var bästa som hänt i mitt hästliv) Vår häst såg inte oss som hennes ledare, så hon letade efter faror och utmanade vi henne så protesterade hon med att stå på bakbenen eller växa fast.
Mitt råd är gå kurs för någon tränare samt gå in på Parelli hemsida och utnyttja det grattis månadsmedlemskapet och titta på Level 1 kursen. Så du kan leka de 7 lekarna och bygga upp dina ledarskapspoäng hos hästen.