Går emot skänkeln
Jag har en unghäst, hon fyller fyra snart.
Jag tänker komma direkt till problemet som ni kanske redan listat ut vad det är. Hon har börjat gå emot skänkeln.
Jag börjar alltid väldigt lätt med benen för att sedan gå upp i faserna, det är så jag gjort att min andra häst är lätt för skänkeln.
Men det är som att min skänkel betyder "stanna" istället för att "gå snabbare". Så det blir som att när jag börjar lite lätt med skänkeln så händer ingenting, jag trycker naturligtvis lite mer men då stannar hon istället. Hur lugn som helst.
Det roliga är ju att hon vet mycket väl vad skänkeln betyder, det är som att hon protesterar helt enkelt.
Använd rytmiskt tryck med savvystring på din egna kropp och som fas fyra rör vid henne på rumpan/bakom sadeln samtidigt som du har trycket kvar mot hennes kropp tills hon rör sig i rätt riktning.
kombinera porqupine och driving game ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så enkelt var det! Tack det ska jag göra, det kommer nog gå utmärkt:)
#2 uppdatera gärna hur det går, och var försiktig så att du inte råkar dra i henne när hon väl går framåt för den framåtreaktion första gången man får fasa upp till 4an kan bli ett ganska så bra skutt ^^
Jag gör så när jag rider ut på sommaren och det är mkt gräs, då vill gärna min stanna o äta. Han får äta medan han rör på sig, men inte stanna, och jag fick fasa upp till 4 och jäklar i gatan vilket skutt det blev! :D
Testa dra i tyglarna, då kanske det går snabbare? ;)
Att använda båda underskänklarna samtidigt är inte en framåtdrivande hjälp utan tvärtom får hästen att bli irriterad och sur. Speciellt ston med hög intergitet. (Skänklar är sidförande hjälper.) Att krama lätt med med överskänklar är fas tre och string/spö/pinne fas fyra precis som beskrivits ovan.
Om hon inte svarar på fas 1 eller 2 (tanke/fokus, energi) så skulle jag börja med att påminna henne om det on-line så du vågar gå upp ifas utan att riskera de stora skutten!!
Lite uppdatering!
Första gången krävdes det att jag gick upp till fas fyra och då blev det minsann ett överraskat hopp framåt som förväntat. Hon lärde sig väldigt snabbt och efter den gången så räcker det endast med att jag höjer handen lite för att hon ska reagera framåt.
Men om jag nu vill göra tempoväxlingar i skritt och trav, är det då på samma sätt jag ska gå tillväga?
jag gör såhär:
fas1 höjer min energi i kroppen
fas 2 smackar eller sss-ar (ett ormväs som jag lärt in som travkommando)
fas 3 kramar om hästen och travar i min kropp
fas 4 börjar göra oljud med stringen, så alltså faser inom faserna.
Oftast svarar Harry på en 1-2. :)
jag gör inte riktigt som det lärs ut i parelli, men detta har funkat för mig.
i nedsaktningar så gör jag
fas 1, andas ut, slappnar av, men jag blir inte en hösäck
fas 2 sänker energitempot till den önskade gångarten
fas 3 säger woah! långdraget och mjukt
fas 4 tar i ena tygeln (läs om ORS, detta är inte en full stopp, utan om jag bara tar i ena tygeln lätt och inte den andra blir det en förhållning och skulle hästen springa på och inte lyssna så går man hela vägen till en ORS istället. och åter igen är det faser inom faserna.)