Repgrimma..?
Vilka butiker tycker ni har bra repgrimmor och ledrep? Ska mest använda till NH men också lite körning. Ska ha den på min häst med storlek ponny på huvudet. Har kollat på Naturhästen samt på Horsemanship-shopen. Vad tror ni? 🤔
Jag känner att jag frågar väldigt mycket frågor här, men jag är liksom inte så säker själv… Förlåt! 😊
Det är väl en smaksak, jag är väldigt förtjust i mina parellirep och repgrimmor.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har kollat på dem också. Verkar självklart bara bra kvalité, men jag blir orolig och skeptisk och tror att man betalar ganska mycket för "märket" så att säga…
#2 En parelligrimma kostar 25,96 Euro, är man medlem i savvyklubben kostar de 19,47 Euro.
25,96 euro = 234kr (avrundade örena uppåt)
En repgrimma på Naturhästen kostar 195 kr.
Det skiljer alltså 39kr för att få högkvalitativa grejor som är riktigt bra…
Så man betalar inte särskilt mycket för "märket" egentligen, på repgrimmorna finns inte ens något märke.
Annat är det med tränsen, de är lite i saltaste laget, men samtidigt jag har hållt i ett helt nytt träns från parelli och det är så djävulskt fint läder att det är löjligt. Jag var så besviken att även största storleken vart förliten för min häst! Sådant läder har jag aldrig stött på i sverige ens i svindyra butiker när man klämt och önskedrömt….
#3 Oj! Jag har bara hört ifrån folk hur dyrt det är med Parellis grejer… Kanske borde satsa på det ändå! 👍
#3 Vad är det för skillnad på en "Natural hackamore" och "halters"?
#5 natural hackamores är ett huvudlag med mecate-tyglar, funkar super vid ridning. Men man kan lika gärna knyta sitt långa ledrep till repgrimman det funkar också.
Var inget! Läste mer om det nyss!
Har köpt från Dalpraktiken och är mycket nöjd. Mer nöjd med den än med grimman från parelli. Lite styvare material.
#8 Jag funderade faktiskt lite på hur styvheten påverkar funktionen..?
#9: Ingen aning i praktiken, men det känns bättre för mig. ;)
#10 Jag är nämligen lite oroli att grimman kommer att glida runt en del när jag kör i den… Men jag ska försöka läsa mig till vad styvheten påverkar!
Om du skall köra så varför inte ta "the real thing" och skaffa en bosal till hästen. Den är skarpare än repgrimman och är styv?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#12 Så vitt jag vet så passar inte en bosal så små ponnyer som min, de flesta som använder bosal ägnar sig trots allt åt westernridning och då lämpar sig inte en shettis så bra… 😃 Det var mest det att jag ville ha ett mångsidigt hjälpmedel, repgrimman ska användas både vid körning och markarbete!