NH på ett trav åring?
Hej
Jag tänkte höra efter med er här inne vad ni tycker om att använda NH på en travåring?
Jag tränar mycket NH på våran gammla travare som svarar otroligt bra. Gå undan lätt för tryck m.m
Vi fick föl förra året och ska säras ifrån mamman vilken dag som helst. Jag tänkte köra igång lite NH hantering på honom så han bli lättare att hantera, men blir det fel att göra detta på en travhäst?
Inom travet ska hästen gå emot trycket och det är ju tvärt om inom NH.. Travaren jag har tränat med kunde man i princip aldrig flytta bakot å nu behöver man inte ens peta på henne.
Någon som vill dela lite funderingar å tankar kring detta med mig?
Det är inga problem alls.
Det är skillnad på tryck och tryck, det handlar ju bara om att hästen lär sig vilket tryck den ska gå undan för och vilket den ska gå emot.
Nate Bowers DVD "Driving" som finns via parelli att köpa förklarar detta alldeles utmärkt! För en körhäst måste gå emot ett visst tryck fårn sele och vagn.
hästar är smarta, jäkligt smarta.
Min häst lärde sig att gå undan för tryck, men med selen på så går han emot trycket från bröstan och vagnen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag som har haft flera aktiva travare håller med #1. Hästen lär sig att se skillnad på trycken. Så du behöver inte vara orolig! 🙂
Va? Vad menar du med att den ska gå MOT trycket? Även travare måste kunna backa eller flytta sig sidledes från marken. Förstår inte frågan riktigt.
Vi har ialla år som vi haft både stora och små travare alltid jobbat dem från marken innan vi ens tänker tanken på att köra eller rida in dem. Det har aldrig varit några problem med att de inte förstått.
NH-träning tycker jag skall vara grunden till all hästhantering. Hästarna är smarta djur och vet vad som krävs av dem i olika situationer.
Detta snack hade man förr om att man inte skulle galoppera travare för att de då inte skulle kunna trava på banan. Vilket var helt felaktigt. Idag galopptränar nästan alla sina travare.
#3 Jag tror hon syftar lite på att om du kör i långbrösta (eller körselar såsom loksele eller bröstsele) så går hästen tekniskt sett emot trycket då de drar vagnen i bröstdelen.
#4 Jaha!!😃 Ja men det borde inte bli några problem. Alla körhästar kan ju både dra vagn och flytta sig för tryck. Även inom den klassiska körningen. Och inom travet är det ju inte ovanligt att man backar och trixar med sin häst både med och utan vagn. 🙂
#3 vad väger en sele? Vad väger en vagn? vad väger kusken? Allt detta sätter ett tryck på hästen. Bara selen runt kroppen skapar ett tryck hästen ska acceptera och förstå, men det är bara runt kroppen sålänge inget är fastkopplat.
Sen kommer vagnen, och den skapar ett tryck bakåt iom att den väger och den är bakom hästen. Skacklarna skapar tryck på hästens sidor och slutligen skapar kusken ett tryck dels viktmässigt i vagnen men även ett drivande tryck bakifrån samt eventuellt tryck i tömmar.
Alla dessa tryck jag räknat upp är sådana tryck hästen måste lära sig att aceptera, däremot så kuskens framåtdrivande tryck (driving game) är ju inte ett porqupine-tryck. Men en körhäst måste förstå skillnaden mellan att jag flyttar honom för mitt tryck, eller om det är ett tryck som är konstant som tex sele, vagn etc.
Givetvis så ska ju porquipne fungera från marken! och ÄVEN om hästen har sele och vagnen på sig.
#6 Precis. Men som sagt. Det borde inte vara något problem. Hästar kan lära sig skillnader.
PS. Om du har skacklar som trycker på hästens sidor är skackelbredden för smal. De skall vara frigående och inte ligga an mot hästens sidor.
#7 skacklarna går emot hästen när hästen svänger, och det trycket måste hästen acceptera. Tänker då både trav och vanlig brukskörning, marathon osv. Förr eller senare går hästen emot skacklarna och då ska det vara ett tryck de accepterar.