Duallygrimma?
Någon som provat?? För och nackdelar jämfört med vanlig repgrimma??
Jag har tittat på dem, och jag är tveksam till hur de fungerar.
Sätter man ledrepet i ena ringen till näs-repet så blir det ju bara en enda stor åtkramande effekt. Sen är det brett nackband, så hästen kan luta sig in i trycket.
Jag kom fram till att jag tycker inte att Dually-grimman är till någon nytta i mitt hästmannaskap, då har jag ett mycket bättre och mer allsidigt redskap i min traditionella repgrimma.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har en som jag använde en del före jag kom på en parellikurs. Efter att jag lärt mej att använda en repgrimma så har den hängt i skåpet.
Den blir inte lika skarp som en repgrimma kan bli, Funkade riktigt bra träna hästen att inte dra i väg med grimma, När jag köpte Duallygrimman kunde vår häst dra iväg med vanlig grimma, hade man kedja drog hon aldrig. Efter att tränat bara några gånger med Duallygrimman så slutade hon att dra även med vanlig grimma.
Jag uppfattade att hästen kände den som en vanlig grimma, den kan bli lika effektiv som med kedja genom grimman fast man fick snabbare och bättre eftergift än med kedja. Den är ju tyst också, jämfört med kedja.