Häst som protesterar...
Jag presenterade min ponny och mig själv lite tidigare. Har sedan dess provat lite olika övningar och har upptäckt någonting:
När vi leker så är hon väldigt positiv och bjuder på sig själv. Men om jag ber henne att utföra något och hon inte får det riktigt rätt på en gång så protesterar hon! Hon stryker bak öronen och viftar med frambenen. Självklart accepterar jag inte detta utan ignorerar och vänder mig ifrån henne. Då brukar hon komma smygandes runt mig och be om uppmärksamhet, tugga lite och se så söt ut. Gör jag rätt? Borde jag "peta" till henne istället för att bara ignorera? 🤔
När min häst protesterar fortsätter jag be om det jag ber om tills han gör det, sen får han en eftergift. Jag släpper aldrig på min begäran eller mitt tryck sålänge han ser otrevlig ut (öronen bakåt, sänkt huvud och sur min överlag) eller protesterar. Först när jag får en positiv min och/eller protesten är utbytt mot att faktiskt göra det jag ber om så slappnar jag av igen.
Att du vänder dig om = tar bort trycket helt gör att du just nu lär din häst att det är ok att bete sig illa för då slipper hon göra något.
Pressure motivates - release teaches
Dvs att tryck motiverar och att eftergiften lär.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej! Jag ska prova och uppdatera er om hur det går!
#2 :)
Hade ett tillfälle här i mars å jag bad honom gå sideways ifrån mig och han blev så trotsig/protesterade så mycket när jag sa att "Du får inte gå framåt du ska gå åt SIDAN" att han reste sig en 40-50cm med frambenen från marken. Men så fort han gjorde ett steg åt sidan utan att försöka gena framåt så fick han eftergiften och sen hade vi inga problem med det mera.
Det är vanligt att hästar reagerar med trots/protest när man höjer kraven på övningarna, de tycker ju att det räcker med den insatsen de gjort tidigare.
Det är ju som när man var liten och skulle städa sitt rum, man själv var nöjd med att skjuta in sakerna under sängen och knö in det i garderoben, men så kom en förälder och tyckte inte alls att det vart tillräckligt utan man blev tvungen o städa rätt på det under sängen och garderoben också… Man själv är nöjd med en nivå medan andra förväntar sig en högre nivå. :)
#3 Det är lite sant… Jag provade lite nyss och hon reagerade fint på det! 🤗
Jag igninerar, vissar att han kan velja det beteendet men han får inte min belöning, beröm eller uppmerksamhet från mig. det är strffet. nør han kommer tb ber jag om samma uppgift igen, något lättare och beröma för minsta lilla. fortfarande protest så samma igen, utebloven belöning. en häst ska lyssna mär man säjer till den att hålla upp med oönskat beteende. som man ingnonerar inte en hund som biter väl. men det er också hans sätt att vissa att upgiften är för svår.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#5 det kräver att man inte har en häst som drar åt det dominanta hållet. Skulle jag ignorera allt från min häst skulle det sluta med att han blir farlig.
Att vända mig bort ifrån eller ta bort min uppmärksamhet från min häst är att ge en belöning, för att jag slutar be om något som han protesterar emot.
Uppgiften behöver inte bli för svår bara för att man ber om mer energi, trevligare attityd, eller att det ska göras långsammare, eller nogrannare eller mer precist. däremot så kan hästen reagera med en attityd som vi människor upplever som "jag gör ju detta, och detta räcker, behöver inte göra mer, du var nöjd med detta innan!" hästar är lata av naturen, för den "latheten" konserverar energi till när de måste fly eller leka, eller slåss, eller para sig, eller äta, deras överlevnad har hängt på att de hushåller med sin energi och kommer vi då och ber dem om att använda upp sin buffert så kan en del hästar bli "trotsiga"
Att jämföra en hund och häst är som att jämföra natt och dag, det är helt skilda arter och helt skilda psykologier.
Sen vet jag inte riktigt vart du vill komma, ena stunden säger du att man ska ignorera beteendet och inte ge någon uppmärksamhet eller beröm, och nästa stund säger du att man ska säga till när hästen gör något oönskat… Kan du förklara mera vad du menar med det?
Sen så hästar förstår inte straff, de förstår handling och konsekvens. Hade du "straffat" min häst när han gör något oönskat genom att ignorera honom hade han sett ut som han skulle säga "Sweet, nu slipper jag den tråkiga människan… Nu ska vi se vad jag kan hitta på för att roa mig själv!"
Den enda gång jag märkt att det hjälper att ignorera ett felbeteende än när en häst sparkar på dörren och väsnas vid fodringsdags. Den som brötar får vänta till sist och om den börjar bröta igen när jag kommer med höpåsen, så går jag därifrån direkt. Funkar som en dröm!
När hästen brötar för att få mat är det hästen som agerar och du som reagerar. I detta läge är det hästen som tränar dig med positiv och negativ förstärkning. Om du ger mat blir resultatet: "Jag brötar, min slav ger mig mat - YAY!" Positiv förstärkning har haft avsett resultat. Om du inte ger mat blir resultatet "Hm, slaven gav mig mat på eftergiften. Funkar bra det med!". Negativ förstärkning har givit avsett resultat. Mycket snart lär sig hästen att styra dig med små hjälper - det räcker att spetsa öronen och se söt ut och sedan sänka huvudet när du kommer nära så får den mat direkt och behöver inte vänta till sist.
När du ber om arbete är det du som agerar och hästen som reagerar - allts den omvända situationen. Trycket att utföra ett visst arbete är den positiva förstärkningen, eftergiften den negativa. Om hästen gör fel och du ignorerar (vänder sig bort och släpper trycket) så ger man du eftergiften (den negativa förstärkningen) för fel beteende och lär den att det är rätt att sätta sig emot. "Ok, det var grina och sparka jag skulle göra! Heeelt OK med mig!". Så även om man inte agerar för att mota det specifika felbeteendet, så måste man hålla kvar trycket tills den önskade reaktionen kommer istället.
Det er ju inte så att jag går ifrån hesten då den protesterar mot øvelsen och mig. utan det er Jag som sender hesten ifrån mig och vissar att "jag vill inte leka med dig om du beteer dig så"
återkommer vid ett senare tillfelle då jag har svenskt tangengbord:P
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW