Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 1140 ggr
Gronstedt
0

Bomlösa alternativ?

Dags för ny sadel igen …

Vi behöver en stabil dressyrsadel, som lämnar bogarna fria, fördelar trycket på bästa möjliga sätt över ryggen, inte ger några tryckpunkter från stigläder och inte snurrar runt, varken vid uppsittning eller vid oväntade skutt, och som inte glider varken framåt eller bakåt. Kan det finnas något bomlöst eller halvt bomlöst som uppfyller de kraven? Någon som har tips på märken? Den bör vara ganska stor - 16,5 eller 17 tum.

Tills vidare har hästen en Knight's Bareback-sadel, som han verkar fungera hyfsat med, men som jag som ryttare inte gillar - det går liksom inte att flytta skänkeln riktigt och det är svårt att rida lätt eller stå i halvt rest sits. Jag har inte hittat någon närmare beskrivning av dessa sadlar - den ser ut att ha något slags bomliknande "båge" framtill och den är inte alltför benägen att snurra och glida. Är det någon som vet mer i detalj hur den ser ut inuti?

Zaphix
0

Bomlösa fördelar tyvärr inte trycket över ryggen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

#1: Vad jag förstått finns det varianter med paneler, som fördelar trycket bättre, om också inte lika bra som en bomsadel.

[tintilar]
0

Jag har en Star Trekk, den har halvbom och är väldigt stabil. Jag rider i regel inte med sadel men i denna fungerar hästen faktiskt bra. Som sagt är det bommen i sadeln som fördelar ryttarens vikt på en större yta. Ingen bom = ingen viktfördelning. Jag vet inte hur väl en sadel med halvbom fördelar trycket men det kanske kan vara en medelväg om man har svårt att hitta en sadel som fungerar. Min är måttbeställd efter hästen och mig och har flyttbara paneler. Jag provar ut den årligen och den har alltid legat bra, om än att man fått flytta om panelerna vid nåt tillfälle. Det märker jag även när jag använder den själv, är väldigt känslig för hur min häst rör sig eftersom att jag i regel rider barbacka.

Så letar man efter bomlöst/halvbom kan det kanske vara värt att titta på ST. Ganska dyra men det är ju väl investerade pengar om man kan ha sadeln i många år. Jag betalade närmare 15' för min och jag rider som sagt sällan i den. Men när jag väl har sadel vill jag att den ska vara bekväm för både mig och hästen.

[tintilar]
0

Kan lägga till att jag har provhängt i ena stigbygeln på min flera ggr därför att jag av erfarenhet vet att bomlösa alternativ åker runt för minsta lilla. Min ligger kvar som en smäck trots att jag hänger i den från sidan, bättre än många bomsadlar jag suttit upp i. Så stabil är den verkligen, om den är passar hästen väl.

Zaphix
0

#2: Läderbomsadlar fördelar ett visst tryck, men inte vanliga mjuka bomlösa sadlar. SLU gjorde en undersökning med sån där padd som känner av trycket vilket visade på ingen tryckfördelning. Bättre att rida barbacka då man iaf ändrar tryckets plats då.

Skulle inte köpa en bomlös sadel, men däremot skulle jag kunna tänka mig en läderbomsadel igen eller typ en Star Trekk.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

Någon som vet något om dessa sadlar?

http://www.viewhill.se/p/stallion-2000-bomls-ldersadel-1444

http://www.viewhill.se/p/stallion-engelsk-bomls-syntet-sadel-383

Det där med koppjärn, gör det sadeln stabilare? Stiglädren på dessa ska vara infästa på en stor "platta" som gör att det inte blir stort tryck på liten yta av dem, och det låter ju bra. De ska användas med paddar med paneler i för tryckfördelning.