Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 1844 ggr
Mantissa
2013-04-13 09:00
0

Rep

Hur långa arbetsrep har ni?

LinaN
2013-04-13 10:46
0

Har ett 12', ett 22' och ett 45', så cirka 3,7-4m, 8m och 14m på ett ungefär.

Sen har jag ju mina två 22' fjäderlinor till tömkörning och LVL4 arbete online :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mantissa
2013-04-13 10:50
0

Vart fick du tag i 8 meters? Har du gjort det själv?

LinaN
2013-04-13 11:32
3

#2 Parellis egna rep. Älskar känslan i dem och de håller bra. Jag kan säga så att jag har ju verkligen slitit på mina rep och efter ett varv i tvättmaskin så är de bra igen.

Parellis rep är lite dyrare men jag anser att i detta fallet så vill jag ha kvaliten och känslan som de bidrar med.

Har kännt på andra rep från andra tillverkare och vissa är helt ok, men jag är fast med parellirepen så är det bara. ;)

Däremot så kan jag direkt avråda från rep som är slagna, man ska ha rep som är flätade för de är trevligare att jobba med. Samt OM hästen sliter sig och du håller i ett slaget rep så kommer det dels att bränna och dels att "hugga" i handflatorna på dig, medan ett flätat rep enbart bränner men utan att hugga loss hudflagor ut händerna på dig.

Känner att det börjar bli dags o ta tag i artikeln om repgrimmor och ledrep :D

Mantissa
2013-04-13 11:34
0

Vad är skillnaden på flätad och slaget?

LinaN
2013-04-13 14:28
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slaget har 3 eller fler "kardeler" som är snodda om varandra.

Medan flätat har en kärna och sedan är det flätat runt kärnan.

Mantissa
2013-04-13 14:40
0

ok!

Zaphix
2013-04-14 00:17
0

Använder numera bara mitt 10 metersrep ifrån Claes Ohlsson, flätat. Lätt, väger inte så mycket vilket passar oss bra nu när kommunikationen är så pass bra att jag inte är i behov av att kunna förstärka så mycket med repet att det behöver vara tungt.

Gillar inte att arbeta med tunga rep med min häst längre utan vill ha lätta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Minorca
2013-04-14 09:07
0

Jag har hittat ett lätt och styvt rep på Bauhaus som är 8-9 m ,där säljer  de rep på löslängd så det är bara välja vilken längd man vill ha. Efter ha jobbat knappt ett år med ett parelli orginal rep så tycker jag nu att det smidigare att ha ett lättare rep, viktigt att repet är rätt styvt så vibrationerna går till hästen.