Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2130 ggr
bambiiii
0

Hästen STÖR

Det är så att jag rider på ridskola..

Det finns en hast som sitter och banker I sin spilta vid dörren HELA tiden. Det later fruktansvärt. När man kommer fram till henne och kliar henne på "nosen" så slutar hon..

Vi har försökt att undevika henne men det går liksom inte.

Man kan knappt vara där I lugn och ro.

Hon är väldigt snäll och så.

Har ni tips?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Lorita
0

Det är ju inte din häst men jag hade släppt ut henne i hagen så mycket som det bara går hon har ju trist och vill att ni ska se henne.

Samtidigt får ni inte gå fram till henne när hon sparkar för då får hon sin belöning och fortsätter, kanske väldigt många skötare på henne som bosrtar henne mycket skulle hjälpa lite.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anon
0

Ja låt henne gå ut i hagen mer. Tänk själv hur frustrerande det borde vara att stå inomhus i ett litet utrymme under väldigt lång tid.

LinaN
2

hahahah! Hon har tränat folk till att komma till henne när hon sparkar i dörren! För hon slutar ju när ni kommer fram.

I mitt stall hjälper jag till med utsläppen vartannan vecka och vi har några hästar som ibland blir griniga och börjar sparka i boxdörrarna när man släpper ut de andra. De som sparkar får stå inne tills de slutat. Samma med hästar som inte frivilligt sätter huvudet i grimman, de får stå inne tills jag tagit ut nästa häst. Jag tänker itne stå och bråka med en häst som inte stoppar huvudet i grimman, det är under min och under hästens värdighet.

Däremot så det ni KAN göra är att be er instruktör ta upp med ridskolechefen att de kanske kan sätta upp en gummimatta på boxdörren så det inte bankar lika hårt och högt, en del hästar kan banka för att de tycker det låter roligt speciellt om de har tråkigt (har mött det beteendet) samt att en gummimatta skyddar både hästens ben och boxdörren från skador. Även om den hästen ska gå lektion så kanske det går att ordna en liten rasthage på 4x4 meter för henne o stå i tills det är dags att sadla och tränsa….

Det är svårt när det inte är ens egna stall det rör sig om.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Caroline L
0

Ignonera henne när hon bankar, och gå fram och gosa när hon inte gör det? 😃

bambiiii
0

4# Tack alla!

De hästarna är ute ca 9 timmar varje dagen, rider ungefär varje timme och så. Så motionera gör de.

Vi alla har försökt undevika men det gå rinte så jätte bra då hon bara fortsättter. :(

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Mantissa
0

Alltid svårt att träna hästar på ridskola. Det blir ingen konsekvens.
Men i vilket fall: innan ni kommit tillrätta med orsaken till att hon står och slår skulle jag rekommendera att sätta en gummimatta på insidan dörren. Dels för ljudnivåns skull men även för hästens. Det finns enl min hovslagare hästar som står och slår mycket som kan utveckla ärrvävnad på kronranden. Det påverkar hovkvaliteten negativt livet ut i så fall. Hörde även om en som skulle ha fått ett hovbensbrott (eller var det strålben?) av att slå i väggen, men är det sant så bör det vara extremt.

bambiiii
0

Tack så jätte mycket!

6# Så jag kan säga till ridläraren att det kan påverka hennes hovar? att hon kan bli lite dålig där?

Mantissa
0

Det är vad jag fått lära mig. Källa vet jag tyvärr inte, om det bygger på forskning/erfarenheter eller teorier. Men i vilket fall så kan en matta vara en god ide för det blir lite lättare för alla att inte uppmuntra hennes bankande. För stör hon tillräckligt mycket så kommer ju någon gå fram till henne och ge henne uppmärksamhet för de står inte ut. Men fundera ut en lösning på grundproblemet så att hon slutar. Är hon uttråkad? Kanske någon aktivieringsleksak i boxen kan hjälpa? Står hon för mycket stilla så hon behöver gå ute mer? Är det stress? Hon kanske inte trivs i den boxen och behöver prova en annan? Är hon nervös för att bli lämnad ensam kvar i stallet när alla andra hästar går på lektion (kanske räcker med att hennes bästis försvinner för at hon ska känna sig övergiven)? Är det magen som spökar, kanske hon behöver ha halm att pilla med i boxen?

Som du ser kan det finnas massor av bakomliggande orsaker som man måste hitta och jobba med för at få bort problemet. Det kan vara något helt annat än vad jag tagit upp, men det är något som är viktigt för henne. Att sätta upp en matta hjälper alla i stallet, utom henne så sluta inte jobba på problemet förrän hon är tillfreds.

Caf_Roy
0

#3 Det har jag också stött på. Vi har en i vårt stall som har ett räfflat plaströr i sin box (som skydd för vattenledningarna tror jag) som han brukar ge en konsert på varje kväll. Han går ute hela dagarna i stor hage med mycket mat och kompisar, så jag tror att han bara gillar att spela på röret.

Jag håller med om en matta, och att ni kliar på henne så fort hon slutar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lorita
1

#9 "så fort hon slutar" det betyder ju att hon sparkat innan och får en direkt belöning för att hon sparkat (det är svårt att belöna inte) belöningen förknippar hästen med vad den gjort inte med vad den inte gör.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning