Uttråkad häst
En av våra hästar har börjat visa "problembeteenden" och jag tror starkt det beror på uttråkning då hon är den typen av Horsenality som vill ha roligt ungefär jämt. Glömt vilken det var.
Vad kan jag göra för att outtråka henne? Tricks? Vad för godis i så fall? Känner mig galet lost just nu. 😕
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tricks och olika övningar som stimulerar mentalt från marken (finns många här som har bättre koll på vilka som passar än jag) tror jag är bra.
Som godis kan du ta några smala morötter och skära i "mynt" kanske 1/2 cm tjocka. Då kan två morötter räcka uppåt en halvtimme.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Myntskurna morötter är lättare att sätta i halsen, bättre att skära dem i stavar på längden. Speciellt om man har en häst som är lite åt det glupskare hållet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hur är hagvistelsen?
Sätt in en lekfull kompis i hagen till hästen, det tror jag är den bästa lösningen för den typen av häst. Har en otroligt lekfull shettis i stallet som stallägaren flyttar runt emellanåt ifall någon häst behöver en lekkamrat då han älskar att busa runt i hagen och får igång alla hästar till lek.
Både åsnan och andra hästen är mer introverted och andra hästen är nästan 15 motför hennes 7-8 år. Stämmer rätt bra att hon saknar en riktig lekkompis. Vet dock inte om vi kan skaffa henne en lekfullare kompis eller ej.
Vi har hitills köpt minimorötter som hon verkligen älskar! Har sett några minimorötter som är extra smala, kanske dom är en bra ide? 🤔
Har ni några tips på saker man kan göra för att låta henne jobba med hjärnan lite? Förutom tricks, det har jag redan börjat planera i huvudet.
Min förra häst var som din, blev lätt uttråkad och ville leka precis hela tiden. En sån här häst är väldigt rolig och din fantasi kommer att utvecklas varje dag!
Enligt min erfarenhet spelar inte godisvalet så stor roll här, hästen vill mest leka. (Jag klickertränar och använder allt: tre havrekorn, lusernpellets, morötter, äppelbitar, knäckebröd m.m. Lite godis som man får jobba hårt för är mitt tips. Får hon kraftfoder, så använd den givan och lek er igenom.)
Mitt bästa tips är att göra saker lite svårare för henne. Grovfoder i småmaskiga hönät, gärna på olika ställen i hagen olika dagar, så hon måste leta lite. Skaffa gärna en sån där boll som man kan gömma godis i (hundleksak). Lägg i lite pellets eller så och låt henne ha den i hagen eller boxen. Grenar i hagen, kanske en boll?
Sen, gör allt till en lek. Ska ni gå genom en dörr, så backa eller gå sideways (olika varje gång, hon får inte gissa). Lär hästen att ge dig borstarna när du ryktar. Sitt på marken och tränsa. Ge bara kraftfoder om hästen står med ena foten på en platta. Eller precis vad som helst. Om det är meningslöst för oss så kan det fortfarande vara roligt för hästen, om du går in för det. "Just nu är det jätteviktigt att du, kära häst, kan stå med foten i en hink och ge mig den gula borsten." Bryt ner uppgifterna i smådelar och belöna varje framsteg. Sen gör ni massa tricks också förstås.
Er relation kommer att växa massor och hästen ser dig som den där personen som gör att livet blir så spännande!
Åh så underbart dedär lät #5! Tack för tipsen! Hon reds i nästan en timme innan idag och började hoppa runt lite rastlöst då hon visste ridturen var över. Lite "Neeej jag vill inte, snälla kan vi inte rida mer?" känsla fick jag höra. Vi ska dock börja rida henne så ofta det går nu och så ska jag se vad jag kan göra från marken.
Vi pratade om att titta runt efter lekfull liten häst då mindre hästar inte äter så mycket, då har vi plats för en till om det behövs. Men ska absolut testa vara mer påhittig! tack! 🤗
Ååh nu är jag stolt över mig själv! Vågade sätta mig på henne eftersom hon reds rätt så länge innan idag så satt på henne i sadel medans hon leddes och det blev en "promenad" på 2-3 km i rätt tuff terräng. Och jag var inte rädd! Innan har jag varit rädd eftersom jag varit osäker på vad hon kan få för sig och hon är typ lika hög som jag är lång. Jag är jättemotiverad nu på att jobba på att ge henne en roligare miljö!
Jättekul att höra!
Ridningen är ju jättebra, gärna sån som kräver lite tankeverksamhet. Min häst blev uttråkad av att gå i skogen (låter helt galet, jag vet!), så vi fick tänka typ "öppna till den björken, sen halt och rygga tre steg, svänga runt tallen, skänkelvikning över vägen och sen femton steg trav"… Du fattar.
Gör det också till en vana att lägga in fem minuter tanketräning, lite som jag beskrev i #5, innan och efter varje ridpass.
Din häst kommer att älska era stunder tillsammans!
Jag är så grön på ridning att hon leds runt för mig än. Försöker mest bara vänja mig vid höjden och känslan så jag får lite mer självförtroende. :) Hon verkade dock älska den stunden vi hade och min rumpa påminner mig varje gång jag sätter mig. *S*
Hon fick backa och lyfta fötterna för morötter idag. Alltid en början. :)
Sen har du ju de 7 lekarna och "kan du"-artiklarna samt "hjälp han är skadad!" artikeln där det kommer flera tips på vad man kan hitta på med en häst som man inte nödvändigtvis kan rida på :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Uppdaterar då vi kommit nånvart :) Livet är häktiskt nu med alla gravida kossor och kalvar på g så har inte mycket tid just nu för hästträning hur peppad jag än är, men hon har börjat kunna släppas ut på bete ett par timmar nu o då och det verkar göra enormt mycket för henne. Ger henne en sysselsättning tills vidare. :)
Är inte mycket till gräs än, men så länge hon är lyckligare och jag gör vad jag kan när jag kan så är det fortfarande steg framåt tänker jag. :)