Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1586 ggr
LinaN
0

Hill therapy

En träningsform för att stärka kropp och få hästen avslappnad.

Se PDF. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Vet inte riktigt om jag skulle vilja longera min häst på volt så pass mycket som det krävs för hill therapy, tvivlar på att det är nyttigt att ha det som enda motionsform.

Men känner man ändå att man vill göra det så är det nog vettigt att ta en skrittpromenad på minst tio minuter innan man gör det. Krävs normalt sett ca. 10 minuters skritt för att hästens muskler ska vara tillräckligt uppvärmda för att klara av snabbare gångarter utan att riskera skador.

Lätt att glömma det när man arbetar med hästen från marken.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Det är ju inte longering, utan cicling game jag vidhåller fortfarande att det är en  skillnad. och som enda motionsform är det ju inte, utan det är ett kompliment till allt det andra. Jag leker mycket circling med harry nu tex för att få upp kondisen när jag inte rider.

Sen hade ju jag velat checka av att min häst är lyhörd och uppmärksam innan jag börjar med hill therapy genom att leka igenom flera av de sju lekarna innan jag börjar med HT så att man är på samma sida så att säga.

sen är det det ständiga med uppvärmning, att har min häst gått i hagen i flera timmar har han redan busat, lekt och rört på sig i minst 10 min. däremot skulle jag aldrig ta en box-kall häst till att börja jobba utan att ha någon form av uppvärmning först, oavsett om det är att släppa på ridbanan eller leka andra lekar i skritt först.

Sen är jag av meningen att kan hästen inte slappna av och jobba i skritten så lär den inte göra det i trav eller galopp heller. Så man börjar ju på en lämplig nivå för hästen.

Zaphix
0

Hon skriver i artikeln att det inte är circeling game det är frågan om iofs. :)

Men oavsett vilket så är det voltspringandet jag inte gillar, har ingen betydelse alls för hästens hållbarhet om det är circeling game eller longering.

Hästar som springer runt i hagen rör sig inte så optimalt för sin hållbarhets skull, alla tvära kast och tvära ivägspringningar skapar ofta muskelbristningar. Ser inte det som någon uppvärmning som är bra för musklerna.

Släppa på ridplanen är vanligtvis en kass form av uppvärmning då många hästar springer runt då istället för att skritta tills de är varma. Då är det risk för skador på musklerna.

Hill therapy blir ju i princip enda motionen. Man kan varken rida eller köra under tiden står det i artikeln, och det är då svårt att motionera hästen. Räknar inte in lugna lekar på ridplanen som motion, heller inte lite runtspringande på ridplanen. Är snarare aktiv vila.

Jag tror hellre på att rida, tömköra, promenera ut i naturen på rakt spår om man vill åt den träningen. Och om hästen är i kondition men saknar muskler så tror jag stenhårt på galopp som träning.

Hill therapy verkar fodra mycket trav och trav sliter mer än galopp. Är det dessutom på volt när hästen inte är bra balanserad är det ännu sämre.

Hill therapy fungerar säkert, men jag tror att det finns många bättre och mer skonsamma metoder än denna.

Känns mest som ett bekvämt och relativt ogenomtänkt sätt att motionera hästen på.

Vad kritisk jag känner mig idag. ;)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#3 står man med en konvalescent man inte får rida, eller en häst som inte är ridbar är det ju ett alternativ. Men sen är det i slutändan upp till var och en.

Sen är detta ju en treveckors-träning, inte träning för resten av hästens liv.

När man släpper hästen på ridbanan så är det ju upp till en själv och ens kommunikation att be hästen hålla en gångart. Visst libertyarbete är inte för alla, men man kan lika gärna leka online på 45' lina innan man börjar.

mackvack
4

Jag gillar idéen med att "longera" på ett gärde med kullar. Jag tycker lätt att det blir lite enformigt och dålig träning att stå och longera på banan eller plan mark. Både häst och den som longerar tröttnar för fort för att det ska räknas som träning i min mening. Men att longera 20 minuter på (10 min skritt då) på "kullar" är ju bra mycket effektivare då man kan sluta när man tröttnat och ändå kommit åt hästens muskler. 

Men att gör det som ett intensiv program tror jag inte riktigt på, eller alltså, klart det funkar. Men jag gillar att variera och jag tror mer på att en sund variation där man varierar allt som man och hästen tycker är roligt är den optimala träningsformen. 

Så jag lägger den här övningen på minnet och ska lägga in den i mitt variations program :D Härligt med nya idéer!

Caroline L
0

Jag longerar min häst på ett gärde strax utanför stallet. :) Jag anser precis som mackvack att det är bättre och nyttigare för hästen med lite varierad terräng. Sedan står jag inte still i en och samma volt hela tiden, utan rör mig successivt runt hela gärdet i mestadels skritt men även en del trav. Inte galopp dock.

Jag kunde inte öppna pdf-filen :( Försökte skaffa en uppfattning från kommentarerna.

Gronstedt
0

#3: Nog är det stor skillnad på att springa i cirkeln med och utan lina fastknuten vid skallen?

Zaphix
0

#7: Hur menar du nu?

Min och Dackes blogg