Är hon smal?!
Behöver lite råd känner jag nu …
Min 4-åring har blivit lite tunn på senare tid, inte över magen, men över bogen .. Hon går på lösdrift, fri tillgång på hösilage och har tidigare inte fått något kraftfoder då jag tyckt att hon inte behövt det, då hon hade en liten mage när hon kom till mig och dessutom har hon ju piggnat på väldigt mycket så hon har inte behövt något för den delen heller ;) Hon stod på box innan hon kom hit och fick då kraftfoder, så motionen har ju ökat i och med lösdriften här, men hon har ju då istället fått fri tillgång på hösilage. Så jag slutade med kraften när hon kom till mig.
Men jag började för någon månad sen att ge henne lite krossat korn, för att se om det blev någon skillnad på henne just därför att jag tyckte hon smalnat över bogen. Dom andra svårfödda araberna i stallet äter de och verkar må gott av det. Jag har inte märkt någon jätteskillnad på bogen, men på magen. Hon har fått lite tjockare hull - svårare att känna revbenen alltså ;) Men med kornet har det också kommit lite hosta .. Inte mycket och hon hade lite innan som fick vila ut, men när jag började ge henne kraften så kom den tillbaka .. Jag blöter kornet, men antar att det behövs mer vatten - för det är inte en slemmighosta utan en mer dammig sådan. Någon som har något husmorstips mot hosta?!
Jag vet inte om det är jag som är nojig. Hon är ju trots allt fyra, växer och musklas. Dessutom är hon en "sportponny" så hon kanske helt enkelt ser ut så. Hon är ju pigg och glad förövrigt och går bättre än aldrig förr. Så hon mår inte dåligt i vilket fall :) ( Idag när jag red lite i repgrimman barbacka hoppade hon runt i volter i glädje över att matte äntligen var frisk och red på henne .. man blir ju bra lycklig över att se henne så lycklig! )
Bifogar en bild nu, men som vanligt ligger jag och grubblar på sånt här över natten - skrev ner allt och försökte hitta en bild och det sistnämnda misslyckades jag med .. men här har ni ett foto på ett glatt ekipage efter lite bus/dressyr på gärdet - kanske går att se lite hur hon se ut ;) Fixar bättre bild imorgon!
En 4åring är som du skriver inte helt fullvuxen och växer fortfarande, dock så är det inga stora saker som händer om inte hästen har haft dåligt med foder tidigare i livet för då tar den ikapp det när den får tillräckligt med foder, även vid 4års ålder.
Tänk nu på att sommarbetet är i antågande om någon månad och man vill inte ha en övergödd häst i början av det då det höjer risken för vällevnadssjukdomar så att vara lite tunn inför sommaren är normalt för hästar som lever vilt och jag tror inte att våra gossedjur mår dåligt av det heller.
Det finns något som kallas "hömage" vilket kommer sig då hästar kan stoppa i sig obegränsat med hö och fylla upp buken som då sväller pga den stora bulk som hö är.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Mindre lätt att avgöra med hjälp av en bild, måste nästan känna på hästen. Men på bilden ser hästen inte ut att vara för smal i alla fall.
Min häst har varit för tunn hela vintern, sett revbenen och han hade tappat mycket muskler på överlinjen. Så fick fodra upp med en massa lusern och till slut lyckades jag övertala den andra hästen i hagens ägare att ställa ut bal i hagen, så har kunnat dra ned på lusernet nu. Nu är han i bra hull.
Tandläkaren kommer ut snart också då jag tycker hästarna äter upp balarna för långsamt i hagen, så kan vara tandproblem.
Men ska verkligen vara försiktig så han inte blir tjock nu inför betet då han vanligtvis har problemet att han gärna blir för tjock, så var ett ovanligt problem för honom att han föll ur.
Lite OT " Zaphix " en häst som är lättfödd och normalt enkelt håller hullet men helt plötsligt börjar tappa det är en rejäl varningsklocka att något är fel. Tänker direkt: avmaskning, tänder, foderkvalitet.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Kan ju haka på här då, det senaste året har Harry vart dåligt musklad precis bakom manken, nu senaste månaderna när han dessutom har stått så tycker jag att han ser bedrövlig ut (nu överdriver jag men jag tycker det ser bedrövligt ut mot hur det brukar se ut) och då är ju min fundering om det är så att proteinet är för lågt i grovfodret. Vi har en analys men den hjälper inte mkt eftersom den är tagen på en bal och inte alla så jag har sett den mer som ett riktvärde och proteinet vart inte bra.
Han har ätit upp all mat, med sitt smhn så äter han fortfarande fort, mellan 12-20kg/dag just nu. När det var som kallast fick han ju en 15kg inne och fri tillgång ute.
Avmaskning är UA, han maskades med knappt 120 EPG i höstas efter sommarbetet vilket vart lågt men stallägaren tvingade alla som inte nollade att avmaska även om mask-räknarna och vetrinärer avråder att avmaska vid så lågt antal mask, speciellt om de redan går på smittade beten.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3: Självklart har jag koll på allt sånt. Ska kolla tänderna, kollat masken vilket visade blodmask men inte tillräckligt för att jag vill ta risken att avmaska på vintern utan ska avmaska nu i vår. Fodret har dåliga värden, men kan inte göra annat än som jag gör nu och ger fri tillgång på det.
Är en ovanligt nojjig hästägare som har stenkoll på min häst. Pratat med veterinär om det vilken säger att jag ska avvakta och fodra upp mer bara. Pratat med foderrådgivare, vilken säger att jag gör sätt sak redan.
Är en sån där hästägare som tempar sin häst varje dag, skriver upp tempen varje dag och minsta lilla avvikelse vid visiteringen för att ha koll ifall det skulle vara något senare.
Har flyttat 70 mil med honom i höstas och numera går han på lösdrift vilket han inte gjort tidigare och han har varit skadad och därmed vilat mycket. Tror att även sånt spelar in.
Självklart är det mycket som spelar in och mycket som avgör.
Jag tror jag är lite nojig med, när jag fick hem henne var hon lite tjock och nu har hon kommit ner i vikt - sen har jag alltid haft hästar av lite grövre typer som varit lättfödda så jag har aldrig behövt tänka åt det här hållet. Sen antar jag att mitt öga jämför med dom hästarna och inte min nätta lilla sportponny ;)
Förstår att det är svårt att se på bilder, men här kommer ett par jag tog idag. Men när ni känner på era hästar - vad känner/kollar ni efter? Kollade på en yt film häromdan där de kollade hullet på en pålle, men dom tog inte så mycket på det området jag var intresserad av ..
Utifrån bilderna så skulle jag säga att din häst är i gott hull men låg i muskelmassa. Stor skillnad mellan bak och framdel i massa. Står under sig med framdelen vilket betyder fördelningen av vikt är ofördelaktigt stor på framdelen och har varit så en tid. Mera arbete och till och börja med en hel del konditionsarbete ute i skogen, i skritt och trav. Växla upp till galopp efter flera veckors grundarbete. Och efter det börja med grundläggande dressyr på ett platt och någorlunda lättridet underlag.
Med den halsen och ganaschen så skulle jag vara försiktig med vilken huvudställning som går att kräva. Ta en morot och be hästen böja in huvudet mot bogen för att se hur långt in han är villig att komma, där har du gränsen för vad som är möjligt just nu.
Lycka till
Okej. Som sagt är hon ju bara fyra, så det kan ju vara att hon inte har växt till sig riktigt än också? För det ända vi gjort i det halvår jag haft henne är varit ute i skogen och konditionstränat, men det har varit för att hon ska hitta en glöd ..
Vi har även tränat ett par gånger för tränare och då har det du beskriver (om jag fattar det rätt) varit tvärtom. Hon drar gärna in huvudet mot bogen och släpper då inte fram bogen, hon har ganska stor gång och behöver komma fram med huvudet och ut med halsen som du säger - men hon har aldrig haft något problem att dra in huvudet. DOCK har hon ju inte bärigheten för det - vilket är det jag försökt jobba bort sen hon kom. Förra ägaren gjorde många fel enligt mig ..
Nu börjar allt dock släppa och hon känns väldigt fin att rida .. kanske ska ta och leta rätt på en bild från när hon kom och jämnföra.
Håller med om att det behövs mer muskler bak, klättra, höga cavalettis så hon verkligen får lyfta på benen, kanske lite Hill therapy för att hon ska våga länga sig och slappna av.
Det som sker fram till ~6år är att dom långsammaste bendelarna sluter sig och är färdigvuxna bla ryggen. Du kan nog inte förvänta dig mycket mer än 1-2 cm tillväxt i höjd fram till 6år om hästen har fått växa normalt hela tiden fram till nu.
Om hästen vill krypa bakom handen så får du vara väldigt nogrann med var du har dina händer ÄVEN om du tappar kontakten med munnen stundtals och inte luras att försöka hålla kontakt även då hästen går bakom lod eller där du vill ha hästen. Då är det bättre att driva hästen framåt så att den blir tvungen att komma fram till en kontakt där du vill ha den. Se bara till att det blir en trevlig och bekväm kontakt som hästen litar på och bygg vidare därifrån.
Lär hästen att sänka huvudet på kommando både med tygel och med lös hand. Om man gör det från början så är det alldrig ett problem med kontakten, i början låter man hästen dra tyglarna ur händerna lugnt och stilla sen bygger man vidare på det genom att fånga upp huvudet en liten stund innan man låter hästen dra tygeln ur handen osv till en full kontakt. Och nej, det skapar inte en "tygelsnappare" om man gör detta dina på vilkor. ;-)
Variera träningen mycket med backar där du kräver så mycket samling som hästen kan ge dig med detta så menar jag att få hästen att böja i hasen så du sitter vågrätt när du går neråt och ge efter helt och hållet uppför och driv på. Rid mycket på "lösa tyglar" för att få in skänkel och vikthjälper. Samla upp i hörnpasseringar/kurvor och ge efter och driv på på raksträckorna, hela tiden variera. Mycket snäva serpentiner i skritt för att böja hästen och göra den mjuk och följsam i tygeln/munnen. Allt kommer att att ta tid men i slutet så lönar det sig att ha gått långsamt fram i början.
Lycka till
#11 - Allt du beskriver har jag i princip gjort i mer än 6 månaders tid, alltså sen jag fick henne, men då måste vi ju räkna med att hon i mitt tycke var lärd fel från början.. jag har inte lärt henne att hon ska "krulla ihop sig" utan det gjorde hon när hon kom. Och som jag skrev över så söker hon sig fram till bettet och har framåtbjudning NU och det har tagit mig hela vintern att uppnå. Så det är först nu jag kan börja göra andra övningar, att sitta och rida serpentiner på en häst utan framåtbjudning är enligt mig lönlöst.
Sen var det inte hennes utbildning jag bad om hjälp om. Jag har tränare runt omkring mig som jag litar på och som känner mig och hästen och jag tar min hjälp därifrån.
#10 - Tack för bra tips! Att klättra är något jag gärna gjort, men utan backar är det svårt.
#12 kika även på Hill therapy som sagt :) Det ger en del som även klättringen ger så man får göra vad man kan. Med cavaletti så kan du göra "hill therapy" även på helt plan mark :)
#13 - Jo jag kollade på det, ska absolut testa det. Vi har ett gärde med lite små kullar på som skulle funka :) Går ju att klättra lite på dom kullarna, men vi har inga direkta backar vilket är synd. Och cavaletti använder jag mig redan av.
Är ju fällningstider nu, så inte så konstigt om hästen tappar muskler om du inte redan tidigare tillsatt mer protein och energi i fodret. Sent påtänkt nu, men bra att tänka på till nästa år är att öka på foderstaten i tid innan fällningen så håller den muskelmassan bättre.
Att hästen behöver b-vitamintillskott är bullshit, men extra protein och energi är den ofta i behov av.
#15 - Var lite de spåren jag varit inne på också .. Tack för att du nämnde det, jag ska kolla vidare på det :) Man lär sig av sina misstag antar jag.
#16 - Nu förstår jag inte vad du menar?
#17 har man inte lärt sig av sina misstag så har det inte vart några bra misstag alls ;)
#18 - Visst är det så! Inte så lätt när det är en helt ny häst med som aldrig gått på lösdrift innan, man vet ju inte hur hon ska reagera så man får ta det som det kommer :)