Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2231 ggr
Sommarek
0

Häst som biter när man

Hej alla,

jag har nyligen blivit tillfrågad om jag vill träna lite NH med en häst i stallet där jag har min egen, och det gör jag gärna. Jag red själv in min nuvarande pålle med NH och det funkade alldeles utmärkt.

Men! Hästen jag nu kanske ska träna har en del olater som jag inte stött på i verkliga livet innan, så jag skulle behöva fråga om råd. När jag först träffade honom blev jag varnad för att man absolut inte fick gå in till honom i hagen eller boxen, för då anföll han - han förstod inte skillnaden på hästar och människor, hette det, och var därför farlig att vara nära om han var lös. Dessutom går han ensam eftersom han aldrig gått med andra hästar och inte vet hur man uppför sig med dom, så han försöker i princip mörda dom (lugnande, eller hur? 😮) Han är dessutom runt sju år och var hingst fram till 1-1,5 år sedan.

Nu har jag faktiskt varit inne både i hans box och hans hage flera gånger under nästan fyra månaders tid och har aldrig haft några problem - så långt, allt väl. Han är också ganska van vid mig eftersom ingen annan vill ta in/ut honom, så det brukar jag få göra.  Det som dock är problematiskt är att han biter om man ber honom göra något han inte vill. Häromdagen skulle jag ta ut honom i hagen, och eftersom han är stor går han fort, så jag skulle be honom sakta ner - och då började han försöka sätta tänderna i min arm. De flesta som leder honom in eller ut tar honom i en longerlina så de slipper komma nära honom, men det tycker jag är knasigt, så jag brukar ta ett grimskaft och gå bredvid. Problemet är ju hur sjutton jag ens ska börja närma mig honom om han inte tycker jag har rätt att be honom om något (eller vad hans problem nu är. Jag känner inte till hans historia; vet att han var vanskött hos tidigare ägaren på så vis att han låg utsvulten och övergiven i sin egen skit (😡), men om han blivit slagen eller annat vet jag inte)? Vart ska man börja, liksom? 

Min egen häst hade liknande problem när man red; han blev ursinning om man bad honom om något han inte ville och försökte bocka av en, men det var ju ganska lätt att handskas med - lite värre när en 700 kilos frieser kommer emot en när man står på marken! Det känns lite som en ond cirkel eftersom jag skulle vilja börja helt från grunden med lekarna och annan markträning, men först måste man ju kunna vara nära honom, så det känns mer som att börja från källaren än från grunden… Men jag tycker han är en skön häst som absolut är värd chansen - även om det känns som om jag är den enda i stallet som gillar honom, hi hi.

Så tips och idéer mottages tacksamt och ja, jag tänker vara väldigt försiktig, men jag behöver ju kunna komma i närheten om vi ska kunna jobba ihop.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Mapel
0

Hej! Jag håller precis på med en häst som låter ganska likt det problem som du har. Han biter eller sparkar så fort man ber honom om något, eller bara om man råkar komma för nära och han försöker flytta på en. 

Hans största problem är tillit, vilket jag kan tänka mig kan vara en bidragande faktor även i ditt fal. Hästen som jag tar hand om flyttas runt en del och det är olika människor som rider honom mm. När jag började ta hand om honom var han väldigt svårhanterlig, nu när jag har lärt känna honom är han otroligt mycket bättre. Kommer i hagen, tar kontakt, idag gick han bredvid mig och var ganska nöjd med det, enbart ett litet tjuvnyp. Men så fort min sambo kommer i närheten då är det slickade öron som gäller. Han är långt ifrån "bra", jag kan fortfarande inte borsta utan att han surar och naffsar efter mig. Men han har inte sparkat på länge. Detta har tagit ungefär 2 månader av porqupine leken och otroligt mycket positiv förstärkning i form av mat och godis. Jag har under denna tid försökt att hantera honom så lite som möjligt, alltså i form av borstning och fejande runt honom,  tills han får ett förtroende för mig. Har nämligen märkt att mycket liv och rörelse omkring honom gör honom stressad och bara bidrar till huggande och sparkande. Hans andra problem är respekt, som troligtvis är kopplat till tillitsproblemet, han tänker minsann inte göra något som jag ber honom om. Det tog lång tid för mig att ens kunna ta in honom i stallet utan att han bara frös fast och vägrade gå, han stog på riktigt och sov medan jag försökte locka, dra, hota ja allt jag kunde komma på. Han tänkte minsann inte röra på sig bara för att jag så åt honom. 

Mitt tips är att du ska vara den enda personen som hanterar honom, så att han kan få vänja sig vid en person.

Sen vet ju inte jag hur pass svårhanterlig din häst är, kanske skulle borstande och pysslande vara lugnande för honom, det är ju väldigt individuellt. Det du bör göra är ju att leka seven games (har jag fått lära mig här på NH fokus :). Jag var tvungen att börja med porqupine game då hästen jag har hand om inte alls klarade av första leken utan enbart blev irriterad och försökte flytta på mig. Han hade även otroligt svårt att flytta på sig när jag bad honom, så jag fick börja otroligt försiktigt, testa vilken av de olika pnkterna som han tyckte var mest okej att jag tryckte på. Att flytta rumpan tex ledde alltid till upprepade sparkar då han hoppade på tre ben och vevade med bakhoven mot mig, inte så lyckat alltså. Det som gick bäst var att flytta framdelen, så det gjorde vi!  Och att backa gick väl sådär, men funkade. Fick helt enkelt prova mig fram och efter ett tag kunde jag även flytta bakdelen. 

Sen har jag fått trixa en massa, har tillexempel upptäckt att om jag tar på honom tränset direkt i hagen så följer han med utan problem (grimma är alltså = dåligt) och om jag borstar honom med piggborsten direkt utanför hagen utan att binda upp honom eller ta in i stallet så får jag borsta utan att han biter eller sparkar, (uppbunden, mjuk borste, stallet = dåligt.) Så testa dig fram, han har kanske för mycket dåliga erfarenheter förknippade med vissa platser, saker mm. 

Ni som är mer inlärda i NH får gärna säga om jag är helt galen eller om jag missar saker. Men här är i alla fal min erfarenhet, hoppas att det finns något här som kan hjälpa dig. :)

LinaN
0

Ta ut en duktig instruktör, spelar ingen roll vilken dialekt av NH instruktören pratar med hästen, men att det är en skicklig person som verkligen KAN läsa av hästen.

Jag som ändå har ett antal års erferenhet av först problemhästar och sedan på det NH skulle inte gärna ge mig i kast med den hästen du beskriver, inte utan stöd av en skicklig tränare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
2

Min gissning är att denna häst behöver först och främst en "join up" av någon som kan läsa av hästen, och i det fallet att den är farlig i verkligheten och inte bara fejkar kan ta hand om detta. Håller med "LinaN" att det du skriver om hästen gör mig tveksam att du verkligen skall ta på dig detta. Om den uppfattar sig som hingst och har fått regera sin omgivning utan att någon satt upp regler gör den till en mycket oförutsägbar och farlig häst. Se om du kan hitta filmklippet från filmen "Buck" på youtube där Brannaman hanterar en sådan häst så förstår du hur opålitlig och farligt det kan bli även för en erfaren hästmäniska. Det är ingen lek att ta sig an en sådan häst.

Mycket av NH metoderna fungerar inte på en häst som inte har lärt sig att kommunicera med andra hästar pga att NH bygger på just den kommunikationen, så passa dig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
0

#3 har du en länk till filmen? Jag sökte men hittade inget som verkar stämma

Mantissa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hittade filmen. Detta är delen med den bitiga hingsten

Brollan1
0

Det finns lite skvaller som säger att hästen var ännu värre än det som visades i filmen men det editerades bort.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
0

Jag såg i en kommentar till en av filmerna på youtube att hästen fanns kvar och nu gick på fribetäckning med en grupp ston. Dåligt val tycker jag, det måste finnas bättre avelsdjur speciellt hos en som äger 18(!) hingstar.

Den här hästen var ju otroligt fysisk och dominant i sitt beteende, men samtidigt så backade den undan efter att den hade flugit på den där cowboyen. Han hade ju lätt kunnat ha ihjäl honom om han hade velat.

Brollan1
0

Om du tittar på hur den hästen signalerar i alla situationerna så är det nästan alltid minst 2 saker bla underlägsenhet och nästa sekund så kan den attackera. Det är det som gör sådana hästar så oberäkneliga eftersom dom inte signalerar som andra hästar och är därför mycket svåra att läsa av. Så chansen är mycket stor att det blir skador med liknand hästar. Jag hade inte tagit mig an en så förstörd häst om jag inte var tvingad till det.

Lycka till

Mantissa
0

Jag hade defenitivt inte gjort det heller. Har inte kunskapen eller ett större behov av bekräftelse än vilja att riskera liv och lem🥵

Sommarek
0

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, är lite småsenil.  Funderar

Jag har snackat med ägaren, och tydligen så är själva "påhoppandet" inte en grej längre (jag är som sagt själv inte säker på att det har varit en grej; jag har varit inne hos honom i både box och hage och han har aldrig gjort något; på sin höjd suttat lite på mina vantar).  :)  Då återstår ju egentligen "bara" gnaskandet - och det är ju skönt på ett sätt. Lite mer hanterbart än regelrätta anfall.

#1, hade gärna varit hans enda kontaktpunkt, men han har ett par skötare också, och jag äger inte själv hästen så det kan jag inte helt styra själv…

Jag har sett hästen i #5, trodde faktiskt inte att han fanns kvar men är ändå glad att han gör det. Om man sedan ska avla på ett sådan beteende… nja.  Looser

#5, nu vet jag inte om det var mig din kommentar var riktad till, men om du antar att det handlar om bekräftelsebehov efter att ha läst en (1) av mina inlägg får det stå för dig. Som man känner sig själv… etc.

Mantissa
0

#10 just den kommentaren var inte alls riktad till dig! Men jag har stött på människor med attityden att det är lite "coolt" att ta på sig mer än vad de faktiskt klarar av. Det kan bli farligt och är bara dumt.

Sommarek
0

#11 Så sant, så sant. Det är alltid dumt att ta på sig något bara för att det ser "bra" ut eller låter häftigt. (Nu ser visserligen den här grabben ganska häftig ut; han är ju frieser, men det är inte därför jag sa att jag skulle kika på honom, jag lovar…  ;) )

Sommarek
0

(Problemet är väl, som jag ser det, att det är svårt at studera honom ute för att se hur han umgås med andra eftersom han går ensam och ingen törs släppa in sin häst till honom - det är svårt att ta reda på hur precis han kommunicerar, även om man ju kan räkna ut stora delar av det…)