Beröm eller inte beröm
Har ofta funderat om beröm med rösten verkligen har någon inverkan utan att använda något fysiskt berömmande ochså.
http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&post=192
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag skiter faktiskt i vilket ^^
Om jag säger good boy, till min häst och han reagerar på rösten eller den energi och känsla jag sänder ut spelar ingen som helst roll.
Sen testerna de gör säger ju inte HUR det sägs förutom ett skarpt, ett skarpt quit it kan vara väldigt neutralt, precis som ett good horse kan sägas väldigt aggressivt. Mycket handlar om tonläget.
Jag är helt övertygad om att min häst "förstår" muntligt beröm på grund av mitt tonfall.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Läste det som att det var så dom hade testat detta, dvs tonfallet/läget skillde mellan grupperna. Jag upplever det som att hästarna inte är speciellt brydda om muntlig bekräftelse utan betydligt känsligare för fysisk bekräftelse. Fick som för mig att det var delvist det resultatet dom hade fått av detta ochså. (ingen not om vad dom gjorde samtidigt fysiskt)
En smekning eller klinining säger mer än tusen ord för en häst är min känsla och att våran upplevda attityd för hästen spelar stor roll visar dom väldigt tydligt, så kombinationer av dessa gör nog resultatet lite "grumligt".
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag för min del är övertygad om att det fungerar ungefär som klickerträning - till en början klappar man och/eller ger godis samtidigt som man berömmer med rösten, och med tiden känner sig hästen lika "belönad" av ett berömmande tonfall som av ett klick, en klapp eller en godisbit.
Fungerar ypperligt med muntligt beröm till min häst, kan inte ge så mycket annat än det när jag kör honom.
Jag tror som #3
Jag var på en föreläsning just nu minns jag inte vem som höll den, men beskrev en studie på något djursjukhus. Man klia hästarna på manken och mätte oxytocinhalten(välmående hormonet) i blodet. Hade hästen en god relation med den som kliade ökade halten och hästen slappnade av. Var det däremot någon okänd så ökade inte beröringen halten.
Relationen är nog också viktig mellan hästen och den som berömmer.
#5: Beror nog på vad det är för häst. Min häst ät så social och trygg med människor att han blir glad och nöjd oavsett om det är jag eller någon helt okänd som berömmer eller kliar honom.
#6 ja, Dacke är nöjd bara nån tittar på honom så ;) O ännu bättre är ju om man faktiskt dessutom tar foton eller klappar på honom och säger hur fin han är ^^
Hade han vart människa hade han vart så egotrippad och en fullständig mediahora så det räcker o blir över ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7: Tror han skulle vara en stå upp-komiker med tanke på hans känsla för humor också.. Och jobba extra som fotomodell såklart. ;)
Det här testet att kli manken, var när hästarna tog in i boxar på kliniken där de inte varit tidigare. (helt okänd miljö och med känd eller okänd person). Sedan stämde det inte på alla men flertalet.