Bett till unghäst
Har precis köpt en fjording på 4år. Han fick med sig ett träns som har ett tvådelat bett, men jag funderade om det inte kanske hade varit bättre med ett annat bett.
Vill att han ska få ett så milt bett som möjligt att börja med, men vet inte riktigt vad jag ska välja för något. Tar gärna emot lite förslag då jag inte är så bra på olika bett.
www.akvarieodling.se Färgodling av äppelsnäckor!
Tvådelat med parerstänger, alltså fullcheek eller halfcheek. Eller ett rakt bett med parerstänger.
Dom alternativen skulle jag valt mellan om jag skulle vilja ha bett på min unghäst.
Rider bara med ett tvådelat halfcheekbett på min vuxna häst.
Tycker oxå att bett med parerstänger är jättebra till unghästar. Både tredelat och tvådelat.
Varför lägga bett på honom alls?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Håller med #3! :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det är ju i och för sig inget fel att vänja sin unghäst vid bett om man bara använder det på rätt sätt och inte för kontroll.
Jag antar att Kyla86 har en del nh-kunskaper!

hade börjar med de vanliga tränsbetten, rakt och tredelat framför allt. Gillar inte de tvådelade men det kan ju vara ett alternativ till en del hästar. Fullcheck är ju inte fel det heller.
Det raka bettet ligger ju mest stilla så det är vad jag hade börjat med att prova på en häst som inte är bettvan(?).
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 jag skulle börja att använda en savvystring, ett ledrep eller annat samt mina fingrar för att leka mycket friendly games i munnen på hästen, sen se till att ha ett tredelat eller tvådelat någorlunda tunnt bett som jag dels värmer i varmt vatten och dels droppar nån droppe melass, honung eller annat sött och gott på för att göra det så posiitivt som möjligt för hästen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.