Saknar respekt för mig
Hej!
Vi fick ett hingst föl av min häst våren 2011. Nu är han snart två år gammal. Jag har inte umgåtts så mycket med honom under dessa år, när jag skulle hälsa på honom i hagen när han var liten brukade jag göra mig liten för att han skulle våga komma till mig och nu när han är stor och envis och stark så tycker han ju fortfarande att jag inte är något farligt och när jag går in i hans hage eller mockar i hans stall så ska han hålla på och bitas och allt hela tiden. Han typ saknar respekt för mig.
Mot min mamma är han väldigt snäll och värsta ängeln för att hon har satt honom på plats redan från början.
Mig biter han som sagt och om han busar i hagen så har han också försökt hoppa upp på mina axlar och bockat mot mig… Jag blir ju rädd men sväljer rädslan direkt för att han inte ska känna det. Sen tänker jag "tur att det finns sjukhus, inget värre kan hända, så det är lugnt." Men det hade ju varit skönt om jag kunde vinna hans respekt. Jag rider western så har ju tränat en del NH med min egen häst som min tränare har sagt till mig att jag ska göra. Men kan tycka att det ibland kan vara lite hårda metoder… Han har gett mig tips till vad jag ska göra åt detta med men skulle gärna vilja höra från er vad jag kan göra också..
Tacksam för svar!
Om du inte vill sätta honom på plats en gång för alla så får du nog dras med det, han slutar knappast så länge det är roligt. En hård omgång är bättre än att hålla på lång tid med "mjukare" metoder som inte fungerar. Ha ett spö med dig för säkerhets skull.
När han går på dig, går du på honom, gör dig stor och sträng och tvingar honom att backa. Höj axlarna, vifta eventuellt mer armarna mot honom, stampa i marken och gör dig kantig. När han backar ignorerar du honom, men om han söker kontakt lugnt och snällt så får han komma fram och får massor med gos.
Skulle han eskalera och gå på dig fast du gör dig sträng, så använder du spöt.
Varför inte fråga mamma, hon verkar ju ha en fungerande relation till hästen?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för ditt svar! Det var ungefär det tipset jag fick av min tränare, får ta och genomföra det då.
Jag har frågat henne många gånger men hon kommer aldrig med något vettigt svar. Eftersom hon har varit nära honom under hela hans uppväxt har hon aldrig riktigt haft det problemet.