Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1903 ggr
Mantissa
0

Strykrädd

Jag har en nygjord valack som alltid har varit rätt så strykrädd sen han kom. Han är bättre men höjer man rösten och blir lite yvig så kutar han rygg och spänner sig och går undan. Det är inget problem då jag hanterar honom då jag vet detta och anpassar mig med små mjuka rörelser och han har som sagt blivit mycket bättre.

Men nu så har hans son flyttat in i hans hage. De två har jättekul ihop leker och står tillsammans. Problemet är att när fölungen är i hagen och jag leder ut pappan så kommer fölisen farandes glad i hågen för att busa. Jag gör mig större, "-AH!" ar alt viftar med änden på grimskaftet, vad som nu behövs för att avbryta anstormningen och behålla ett avstånd till mig medan jag leder pappan. Men pappan blir jättespänd och tar åt sig allt jag gör. Hur kompromissar jag mellan dessa två. Funderar på att ha med mig en staketstolpe (jag använder ibland en sån där vit plaststolpe får att bli längre) att ha som en pekpinne att kunna hålla honom ifrån oss med, men samtidigt vill jag att han ska lyssna på mig och respektera mitt kroppspråk.
Dilemma..

KnutKrut
0

Min häst är också jättekänslig för "arg" energi. Det räcker att jag ropar åt någon längre bort, typ hälsar, för att han ska spänna till. Men det har blivit mycket bättre med träning. Tog ett tag, men nu börjar han kunna sålla bland signaler och uppfatta vilka som är riktade mot honom och vilka han kan strunta i. Fortfarande känslig, men inte hyper.

Tror på mycket friendly, trygg med dig och mycket lugn och stillhet samtidigt som hästen exponeras för en hanterbar dos signaler som den inte ska bry sig om. Vi har t.ex. en instruktör som pratar med hög röst och som har ett energiskt kroppsspråk. I början var Knut jätterädd för instruktören, gick undan för klappar och kunde stressa ihop helt bara hon fanns i närheten. Efter ett drygt halvår kopplade han plötsligt bort hennes energi och röstläge och lyssnade bara på mig. Han litade på att jag hade koll på henne så att han inte behövde bra sig (tror jag). På eget bevåg går han nu fram för att hälsa och söker kontakt. Han kan även lite roat titta på om jag skulle skälla på hunden, mot att han förut snurrade och ville fly.

LinaN
0

MASSOR med friendly game. Sakta men säkert mer och mer provokativt. Dvs att till sist ska du kunna göra saker som att stå bakom honom och vifta med en carrotstick eller longerpisk rätt upp i taket som en helikopter eller slå stringen hårt i backen vid sidan av honom utan att han bryr sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mantissa
0

Jo jag arbetat med typ friendly game sen jag fick honom för tre år sedan(även om jag inte visste vad det kallades då). Och han har som sagt blivit mycket bättre. Men problemet är ju då jag måste bli lite mer tydlig för att komma igenom till min busiga fölunge utan att "skrämma skiten" ur pappa åsna

Brollan1
0

Problemet ligger väl i att fölet kommer flygandes och måste tillrättavisas? Träna fölet att lyda så behöver du inte göra dig "så stor" att det smittar till den andra. Sen kan du fundera på vart du riktar din energi, stå på sidan av den store och rikta hela din kropp mot den du vill ha kontakt med sök ögonkontakt med den ochså för att förtydliga. Ignorera den store så den inte har någon anledning att tro att den är målet för din höjda intensitet.

Att alltid vara konsekvent i sin hantering oavsett vad, är alltid det bästa för då vet dom vad som förväntas och kan förbereda sig på det, det är när dom inte förstår eller är beredd på vad som skall hända och dom måste gissa sig till avd som skall hända som problemen uppstår. Var alltid förutsägbar i hanteringen.

Man kan bara komma till en viss punkt med "beröringsbehandling" efter det så blir det inte bättre utan att andra förutsättningar ändras runt om.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#3 fortsätt då att leka med mer extreme friendly med honom där du gör större och större yviga rörelser, smäller, hoppar, dunsar o grejjar och han ska till sist vara oberörd av det också.

Nu när Harry stått så länge så har vårt friendly game blivit sämre. Små friendly games funkar, men inte stora, så det har vi börjat träna på igen. Han tror att alla stora friendly games betyder "gå" eller "spring" just nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mantissa
0

#4 Ja, men fölet är inte så burdust som man kan tro. Och det räcker med förhållandesvist små rörelser endå. Jag höjer en arm till axelhöjd ungefär mot honom. ja det är svårt att beskriva hur jag gör för jag har ju aldrig sett det på film direkt. Gör bara det som känns naturligt och ger resultat.

#5 Han är inte där än. Det där där man lätt slänger upp en repände över ryggen på honom har jag precis börjat prova. Det gick bra när repet var ca 15 cm långt. Han står kvar annars, men man ser att han höjer ryggen och liksom gör sig beredd på att det kan göra ont:(

Nåja, vi får träna vidare helt enkelt. "problemet" har ju bara funnits i ca en vecka (Fölungen flyttade in till pappa för två veckor sen). Lär han sig att han måste vänta så försvinner ju symptomen på pappan också så får jag träna vidare långsamt med han:)

Gronstedt
0

TS, jag har samma problem ibland i en grupp hästar. Man kan komma en bit på väg genom att vara väldigt tydlig med att rikta gesten åt rätt håll. Utöver alla goda tips ovan kan du prova att vara lite vid sidan av den äldre hästen när du "hytter" åt fölet, så att energin tydligt riktas bort från den känsliga hästen. Alltså att du står bredvid den känsliges hals eller bog och energin riktas längs eller bort från hans sida. Det kan hjälpa en del så länge, om han inte är superkänslig.

Mantissa
0

Jag brukar stå en bit framför den äldre hästen och liksom blockera fölet när han kommer. Har ganska långt grimskaft mellan oss så han är ju ett par meter ifrån, ändå spänner han sig och vill gå undan med kutig rygg. Är det bättre att stå nära?

Gronstedt
0

#8: Om han reagerar fast du står ett par meter från honom och har ryggen mot honom, så funkar nog inte mitt tips på honom 😕. Du kan prova att stå nära hans hals eller bog, vänd med ryggen mot hans huvud, så att han inte riktigt kan se hur du rör dig, men är han så känslig är nog inte så troligt att det funkar.

Brollan1
0

Ibland så är det så att han får lära sig att leva med det som händer runt han och du kan inte inrätta livet bara för att han inte skall bli upprörd eller tassa med silkesvantar/tofflor runt han. Han måste lära sig vad som gäller han och vad som gäller andra och hur stora/små koncekvencerna är av det som pågår. Så småningom så anpassar han sig till livet, det är bara en frågan om tid.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

annspann1
0

Jag tycker Ingala Larson Smiths film om true connection är bra i det här fallet. Bland mycket annat visar hon hur man lär sig och hästen att skilja på riktad och oriktad energi.

Min häst var som din, väldigt osäker och rädd för energi, vare sig den riktades mot honom eller inte. Han sköt rygg, gömde sig, slutade andas och en massa annat när han blev rädd, och det blev han av allt i början.

Vi har tränat mycket på att skilja på riktad energi= jag vill något, t.ex. flytta på dig, och oriktad energi= jag vill inget, som friendly game. Dessutom tränar vi på att jag kan rikta energin mot en annan häst och det betyder att min häst kan slappna av.

När det gäller friendly har jag jobbat efter måttot "Om han är rädd för myggor, vänj honom vid helikoptrar", samtidigt som jag naturligtvis varit noga att läsa hästen och inte skrämma honom. Här är en liten film när vi tränar friendly: http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/512f534dce12c431e602b6e6-extreme-friendly-game

Även i ridningen jobbar jag mycket med att skapa en på- och avknapp, så att hästen vet när han kan slappna av och när jag vill honom något. Tror det är jätteviktigt för den här typen av hästar, så att de får förtroende att våga slappna av.

Lycka till!