tack :)
hejsan :)
när jag rider och hanterar min häst och andra hästar så försöker jag att använda allt NH tänkande som går i alla sittvationer. med min häst har jag tränat lite Friendly game. jag känner att NH träningen är lite tråkig så jag tränar friendly game nån gång ibland och min häst och jag funkar utmärkt med det vi gör och har. för nån dag sen red jag i ridhuset och där var det en jag känner som tränade, nästa dag pratade min mamma med henne och då sa hon att jag hade en känsla att följa och känna hästen, hon tyckte att jag hade fått min häst att lyssna otroligt bra. det gör mig lite stolt att höra sånt med tanke på att jag bara e 14 år och min häst o jag har kommit så långt nu. jag vill gärna tacka den hära sidan för att den finns och att det finns så bra personer på den som jämt finns där med hjälp, tips och annat. och tack vare allt här på sidan så har jag blivit bättre och förstått mera :)
tack så mycket!
Tänk på att leka alla 7 lekarna och göra dem intressanta för din häst! Det är inte meningen att man bara ska leka en lek dag ut och dag in :)
och om man ska ta ett exempel, piggsvinsleken, lek nr2 är den lek du använder när du ber din häst göra en öppna, skänkelvikning eller andra sidvärtes, samtiidgt som du leker sideways game med din häst också.
Allt hänger ihopa :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
7-games filosofin är efter första genomgången och acceptansen för hästen något man lever med och sällan fortsätter att göra medvetet. Med det menar jag att man fortsätter att gör allt detta undermedvetet och konsekvent då det är en normal hanterings grej i normalfallet. Man skall inte tjata ut hästen med saker som den redan kan och accepterar, då får man istadiga hästar.
Så om hästen redan kan och accepterar det ni gör,så gå vidare i livet, det finns mycket mera att göra och finna i förhållandet med hästen än just detta.
Nh går ut på att känna av hästen och utifrån den anpassa sig själv och metoderna så det passar hästen, dvs det är alltid en tvåvägskomunikation, lyssnar man inte på hästen så blir det en monolog och bara dominans vilket alldrig kommer att ta fram det bästa mellan mäniska och häst.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
okej tack så mkt! jag tänkte börja lite smått med piggsvinsleken men tänkte börja typ i stallegången då han får flytta fram-bakdelen och så för att börja och sedan utveckla det på större yta som t ex ridhuset :)
En enkel sak är att när du hanterar hästen så be den flytta sig då och då i samband med tex borstning, mockning, osv. När hästen har lärt sig grunderna så använder man dom i den dagliga hanteringen helt naturligt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
När vi vart på vetrinärkliniken i onsdags så ville de ju att Harry skulle flytta sig och ställa sig i "ordning" och gjorde ju som med vilken annan häst som helst, och han flyttade sig helt o hållet efter vilket tryck de gav. Vilket gjorde att "sköterskan" blev frustrerad eftersom hon aldrig fick honom i läge.
Lite roligt o se hur känslig han blivit för tryck ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
haha okej :)