Helomvändning tips
Hej på er allesammans! 🙂
Jag är nära inpå att göra ett hästköp men har bestämt mig för att ha henne på en foderperiod innan. Om bara en vecka flyttar hon in i det nya stallet och det kommer bli en helomvändning för henne. För tillfället går hon på lösdrift och rids inte över huvudtaget. Hos mig kommer hon få börja stå i box på nätterna och börja ridas och aktiveras varje dag. För att inte tala om att det endast kommer vara jag som tar hand om henne och inte nuvarande ägaren, alla nya hästar som finns här och alla nya människoansikten hon kommer se varje dag. Det känns som en väldigt stressful omvändning för henne och jag oroar mig ibland över att hon kommer bli stressad eller nedstämd. Jag försöker lista ut de bästa sätten för att underlätta allt för henne men känner att jag kommer behöva lite tips på vägen. Hela omgivningen och alla ridvägar kommer vara helt nya och hon har näst intill aldrig ridigt i ridhus innan. Jag har funderat på att första dagen bara låta henne springa i hagen och lära känna alla nya hästarna och att jag andra dagen går en långpromenad med henne så hon kan få se hur omgivningen ser ut. Är det ett bra sätt att underlätta för henne? Finns det något mer jag kan göra? Dela gärna med er om allt mellan himmel och jord - jag vill ta emot så mycket jag kan för att få henne att se denna gården och mig så positivt det bara går.
Sedan så känner hon knappt mig heller. Vi har bara hälsat på varandra två gånger varav jag bara red henne den ena gången. Hon verkar vara avslappnad med mig men då har alltid ägaren varit med och dom två har en väldigt stark relation med varandra. Jag oroar mig för att hon bara kommer sakna ägaren hela tiden och se mig ur en negativ synvinkel. Jag vill bygga en stark relation med henne så hon kan börja tycka om mig och känna att flytten var det bästa som hänt henne. Jag har förståelse att jag inte kan få en stark relation direkt men hade gärna velat bygga en bra grund nu den första tiden hon är här. Har ni några bra tips för det?
Kan tillägga att hon är en tolvårig varmblods travare som bott hos nuvarande ägaren i ca 4 år. Hon är ur kondition och omusklad. Men har en stor personlighet och ett stort hjärta!
för det första, hasta inte med igångsättningen. tänk på henne som en skadad häst som ska sättas igång, det ska ske under loppet av minst två månader.
Första veckan skulle jag ta det lugnt, låta henne skrota i hagen, gå promenader och börja leka med henne i ridhuset så hon vänjer sig vid den milljön.
Och vill du ha en stark relation är det bara att börja med NH, bättre finns inte. Oavsett vilken NH-lära man går efter så är det bättre än det traditionella.
Sen börja skritta ut henne, ta långa rundor i skritt det första. ha låga krav. hon ska gå framåt och hon ska skritta. Skritt bygger en bra grund.
sluta oroa dig, det finns två dagar i veckan som du INTE KAN göra något åt och som du inte borde oroa dig för. Och det är igår och det är morgondagen! Du kan inte påverka det som varit, och det är ingen mening att försöka påverka framtiden innan du är i den, när imorgon blir nuet. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nej det är klart att jag inte ska oroa mig men jag kan inte hjälpa mig från att göra det ibland. Hästen har haft en otrevlig upplevelse med en fodervärd tidigare och vad jag förstått det på så sätt kopplat den nuvarande ägaren som hem och trygghet och andra ställen som otrygga. Jag oroar mig för att hon ska bli märkvärdigt nedstämd och kanske till och med sjuk utav det. Jag undrar hur jag på bästa sätt ska få allting kravfritt för henne och börja se det nya stallet som ett hem. Då hon också verkar trivas så bra på sin lösdrift men nu kommer behöva stå i stall då jag inte har någon tillgång att ge henne lösdrift men jag kan ge henne många timmars utevistelse.
Hon är också så oigångsatt som det bara går och jag har funderat på det du (LinaN) sa om att låta henne springa runt i hagen och bara gå långpromenader med henne i början. Men när aktivering väl ska se kommer det bli väldigt jobbigt då hon mixar trav, passgång och galopp i en salig röra som man inte kan ha någon kontroll över alls. Skritten är det ända som jag kan kontrollera och jag undrar hur jag ska gå tillväga med att kunna utveckla att traven, passgången och galoppen ska vara för sig och inte samlad i en enda rörlig gångart. Jag har gett mig på en utmaning och undrar lite hur jag ska gå tillväga… kan detta bero på att hon är omusklad och ur kondition? Jag kanske ska posta detta på ridtravare.ifokus?
Och angånde relationen och NH - finns det något jag kan göra redan nu för att börja bygga en relation?
Börja gärna med att drälla omkring med henne i omgivningen nära det nya hemmet, så hon får se allt ur alla vinklar. Ta eventuellt med en höpåse och låt henne äta en stund på olika ställen (om du inte har turen att bo så att det finns gräs att beta i). Gå långa och korta svängar om vartannat och gör gärna enkla övningar emellanåt (start och stopp, backa några steg, cirkla runt dig …).
Inför att börja arbeta, tömkör och tömlongera gärna så att ni sätter röstkommandona innan du börjar rida. Träna mycket och konsekvent på kommandon för olika gångarter, så hon lär sig att det är skillnad!
En del hästar rids så att ryttaren sätter ett visst tempo, och så får hästen välja gångart. Det är lite förvirrande för den ryttare som tror att det finns olika gångarter att välja på, men hästen lär sig ganska fort om man är konsekvent.
Men gud vilket bra tips med longeringen det ska jag köra på ett tag efter hennes inflytt! Det är verkligen ett superbra sätt att kunna få mer kontroll på henne och hennes gångarter. Vad jag har hört så är travare (de flesta) duktiga på att läsa av röstkommandon. Det jag märkt med henne nu är att hon lyssnar mer på vikthjälper än tygeltag. Finns det något konkret sätt jag kan lära in henne att vara mer konsekvent på mina tygelhjälper? Om hon nu är väldigt observant på vikthjälperna kommer det alltid att spela en stor roll för henne vid ridning? Det är ju bra på det sättet men jag föredrar lite att hon ska lyssna på tygelhjälperna och bli lite mera lyhörd vid skänkelhjälperna. Hon har en tendens att bli totalt skänkeldöd.
Allt sker såklart efter ett tag från inflytt och jag ska även ta åt min tipsen att vandra runt med henne runt gården och kanske ta en långpromenad längst ridvägarna. Inget gräs har jag tyvärr (hoppas verkligen våren kommer snart) men hö kan jag ta med mig. Hade tänkt att dagen hon kommer till stallet första gången ställa in henne i boxen och ge henne hö och mängdvis med morötter. Vill försöka få boxen verka som en säker och lugn plats. Hon har ingen syn till hästkompisarna i boxarna bredvid men rätt framför henne (ca 3-4 m bort) kan hon se två hästar. Och i hagen hoppas jag att hon kan börja trivas i men förmodar att det kan ta lite längre tid då hon är ranglåg och brukar surt gå iväg från andra hästar. Hon har dock en kompis på lösdriften som jag hoppas hon inte kommer sakna för mycket… åh nu börjar jag oroa mig igen. Tänk om jag felhanterar henne på något sätt? Jag är inte direkt duktig i allt detta med NH och vem vet jag kanske omedvetet sänder ut felaktiga signaler som får henne att ta ett steg tillbaks från mig eller inte visar mig värdig som ägare, ledare och vän.
Om vi säger att jag tar en långpromenad med henne en solig dag finns det någon NH övning eller dylikt som jag kan utföra genom att endast gå en promenad? Är det så att allting ska ske på mitt vis hela tiden? Om hon ser en buske som ser mumsig ut och drar sig dit ska jag låta henne eller säga emot? Jag är till viss del en babblerska och brukar prata hej vilt med hästarna och har alltid gjort så men jag har hört olika teorier om det. Vissa menar att det är bra och lugnande för hästen (förutsatt att du har en lugn ton och inte skriker..) medans vissa menar att det bara gör hästen förvirrad att prata om saker den inte alls förstår? Ursäktar för mina långa romaner men jag har så många frågor…
#4 var kommer du och hästen befinna er? En tränare kan vara till nytta, är det i närheten av mig kommer jag gärna ut och hjälper till.
jag är lite trött just nu efter att ha vart i stallet sen 8 imorse och kom hem vid 18 snåret efter en hel eftermiddag på vetrinärklinik med min egna.
Titta på "kan du online 1-2" där finns massor med saker som du kan göra när du är ute och går. MASSOR. Driving game, porqupine game, yoyo, squeezegame över små stockar, eller över ett dike eller mellan två trånga träd osv… finns så mycket skoj man kan göra! Det är bara fantasin som sätter gränserna!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi befinner oss i Västra Götaland. Jag ska genast kolla in artikeln du tipsade om, är inte speciellt insatt i detta. Förstår inte innebörden med att leda hästen över ett dike eller mellan träd.
#6: Om du drar med dig hästen över och genom och mellan läskiga saker stärks relationen och tilliten mellan er.
Eftersom den här hästen tydligen inte är van vid folk kan ni också ha nytta av att röra er där ni träffar på nya människor i olika omständigheter.
7 Så om hela den här upplevelsen med flytt och allting kan kännas påfrestande osv för henne, kan det stärka relationen genom att jag är med henne hela tiden och försöker underlätta allt?
Inte så mycket att du ska underlätta, som att du finns där som en konstant och trygg närvaro för henne. Hon måste ju fortfarande själv klara av allt det nya. Du ska inte trösta och "pjoska", det talar bara om för henne att det finns något att vara rädd för, utan du ska vara just trygg och pålitlig.
Ängslas inte för mycket, så du lindar in henne i bomull och skapar fler problem än som behövs. Hästar brukar vara ganska anpassningsbara. En flytt är en stor omställning, men de landar snart i det nya, så länge världen omkring dem är konsekvent och de får sina grundläggande behov uppfyllda.
9 Okej det känns ju jättebra. :) Försöker att inte oroa mig för det kan ju hon läsa av och kanske se mig som ett nervvrak istället för något tryggt.
Långpromenader och små vandringar runt gården är det som gäller. Sedan kommer longering och uteritter. Kommer ju att behöva ta in en medryttare i bilden eftersom under april o maj månad kommer jag vara fullbokad med studier, stundent osv. Är det smart att göra så?
#10: Det beror ju helt på om du kan hitta den rätta medryttaren 🙂.
11 Självklart tack för all hjälp om bara 1 vecka och 2 dagar kommer hon och allt känns mycket bättre nu. Oron är borta och jag ska välkomna henne med öppna famnar!