Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 1818 ggr
Gronstedt
2

Plötsligt trillar pengen ned

… även på en RBi-häst Glad. Medryttarhästen, som jag skrivit om här förut, har aldrig direkt lärt sig några röstkommandon av sin ägare - bara "Bra!" och "Fy!". Han har aldrig lärt sig några "trick" eller liknande, utan bara ridhjälperna. Han har aldrig lärt sig att gå bredvid på ett visst ställe vid ledning, utan bara att bli bogserad utan att komma för nära, och han har lärt sig att stå stilla tills någon drar i honom.

Sedan jag träffade honom för ett drygt år sedan har jag hanterat honom som jag tycker att en häst ska hanteras, till exempel att han ska stå still när han blir tillsagd, följa när han blir tillsagd, komma och stanna på röst- och kroppshållningskommando antingen han är en millimeter eller 10 meter ifrån mig. Det har gått sådär, lite bättre i vissa delar men inga enorma framsteg. Och att följa utan att man drar ihonom har varit i stort sett omöjligt - han blir konfys och osäker och fryser fast eller går mot sina kompisar. Det finns ingenstans att lösarbeta, andra som hanterar honom har andra metoder och han har inte världens snabbaste inlärningskurva.

Döm därför om min förvåning i fredags: Jag hade satt på däckel och träns, tömmarna hängde på däckeln och som vanligt när vi skulle gå ut så ställde jag mig i ledposition och klickade med tungan, precis som jag brukar. MEN i stället för att tappa fart och bli velig efter ett par steg, eller vända mot dörren till hagen som han brukar, så jag får ta tag i honom, så följde han mig! Visst, det var lite tveksamt, men so what! Han följde mig till dörren, stod medan jag öppnade, gick ut, vände, stod medan jag stängde dörren och följde mig sedan under framskrittningen. På höger och vänster sida, svängde mot mig och från mig, gick fram på ytterspår, minskade på innerspår, stannade när jag stannade … I mer än 5 minuter, med mulen aldrig mer än än en halvmeter från min inre handled.

Plötsligt har pengen ramlat ned! Lilla vännen , vad han kanKyss!

LinaN
0

HÄRLIGT!!! :)

Han behöver nån som håller honom i handen, och verkar ju som om folk inte hållt honom i handen så mycket, utan bara i vissa situationer som du beskrev.

Men ett framsteg brukar betyda att fler saker händer! Fortsätt göra såhär, på parellispråk kallas det ni gjorde "stick to me" som är en spegel/synkroniseringslek och stärker självförtroendet och känslan av "VI" dvs du och hästen. Lek detta som en del av uppvärmningen så ska du se hur hans självförtroende ökar successivt. Lägg gärna in lite point-to point eller touch it-pattern sen när ni är tryggare med att bara gå på det här viset :D

Vad glad jag blev att läsa detta! Värmer i hjärtat. ch man får vara glad och överlycklig över "småsaker" det är oftast på de små sakerna störst förändring sker! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

En del hästar tar god tid på sig att lita på att det som händer är det rätta att göra. Normalt så handlar det om förvirrade hästar som har varit med om för mycket olika regler som hela tiden förändrats utan konsekvens i deras huvud. Då tar det tid att övertyga dom att detta är vägen för all framtid. Det du skriver säger att du har varit konsekvent länge nog för att hästen skall börja tro på dig. Envishet vinner rätt ofta och speciellt med sådana hästar.

Det är roligt att läsa att någon lägger ner den tiden som hästen behöver och detta är belöningen som hästen ger dig för det, förvalta den väl. Fortsätt så. (låter bättre på engelska "Keep up the good work")

Lycka  till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Är så trevligt när man känner att hästen faktiskt vill vara med en och lyssnar på vad man har att säga. :)

Min häst anses nu vara riktigt väluppfostrad, han har blivit följsam och lyhörd för små signaler. Det har tagit tid då han var allt annat än väluppfostrad förut, men det har varit värt allt slit för nu känns allt så harmoniskt när jag hanterar honom. Blir varm i hjärtat när jag tänker på att han faktiskt vill vara ett team med mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
1

Vi har fortsatt att ta en vända löst före arbete. Igår var väglaget så bedrövligt att det inte gick att rida, så vi promenerade bara. Han gick lös med mig till cirka 300 meter hemifrån, sedan blev det för mycket runt omkring, så jag kopplade fast linan, men jobbade ändå "som om" han var lös, med röst och kroppsspråk istället för att dra i snöret. Han skötte sig fint, fast hans mamma flockbossen var med lyssnade han på mig. Men det mest fantastiska var på vägen hem. Cirka 300 meter hemifrån kopplade jag loss honom igen. Där går vägen bredvid hagen där kompisarna gnäggade. Pålle släppte kontakten med mig och drog sig mot staketet där bästa buskompisen kom gående. Jag förde handen mot honom, så att handleden långsamt strök framför hans nos, utan att röra vid honom - och det räckte! Han rynkade på mulen som han gör när han söker kontakt och svängde huvud och hals nedåt, mot mig. Han kunde inta ha sagt det tydligare med ord - att han accepterade och uppskattade och frivilligt valde att vara med mig! En otrolig känsla - jag blir alldeles varm och mycket ödmjuk inför denna otroliga gåva han ger mig. Nu hade vi träns med tyglarna på halsen, för att jag skulle kunna ta tag i dem vid behov, men det är knappast optimalt. Men vad brukar man ha för utrustning? Helt lös törs jag inte ha honom ännu.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 repgrimma? med 7½m långt ledrep eller längre. Eller att du tar en halsring och sätter ledrepet i det istället så har du inget som påverkar hans huvud.

Här är en enkel halsring med ledrep. Dvs en pistolhake fastsplitsad i ena änden, en ring fästad med enkel knut så det bildar en ögla när man fäster haken. Samt resterande rep blir en ledtygel.

Brollan1
0

"Gronstedt "

Det är roligt att höra om sådana här stunder, dom kommer när man minst anar det och bara att njuta av dom när det händer.

Skulle själv inte ha hästen lös på almän väg eller där det finns risk för att den gör något som kan skada den eller andra, men jag är väl ett säkerhetsfreak… ;-) Det går lika bra med selleri eller ett långt ledrep, kan få samma känsla där.

Hade förresten en liknande fall för några dagar sedan när jag pysslade på i stallet och hästen som gick lös i stallet kom och försiktigt blåste på min hand och gnuggade lätt sitt ögonbryn mot den. Så vad gör man? Jo man kliar lätt över ögonen och hästen somnar stående med huvudet i handen på mig…

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#5: Menar du att man håller i repet utan att använda det då? Så att hästen är bara nästan lös? #6: Nej, inte lös på allmän väg! De där 300 meterna är en privat väg förbi hemmahagen, jag kopplade honom innan vi kom till "läskiga stället" där annan trafik och störningar förekommer.

LinaN
0

#7 ja, man har det som säkerhetsnät helt enkelt. Inte för att det gör så mycket i en krissituation men det gör väl något.

Brollan1
0

" Gronstedt " Det du skriver påminner mig om en av mina lärare som sade på en lektion till mig att "rep och tömmar är bara till för att vi skall känna oss säkra och ha något att hålla i handen, hästen behöver inte dom för att förstå och kommunicera".

Efter den dagen så hanterar jag tömmar och tyglar på ett helt annat sätt.

Lycka till

Gronstedt
0

Vi har fortsatt på samma sätt några gånger. Idag cirklade han och vände åt båda hållen perfekt utan jag behövde röra vid honom. Han frös en stund när något brötade i mörkret på hygget intill, men kom loss, frustade och fortsatte följa utan att jag behövde röra vid honom. Han fastnade vid en hästskit och stod då ett par meter ftån mig, halvt bortvänd - men när han nosat färdigt vände han sig till följa-läge och tittade på mig för att få veta vad han skulle göra. Till sist fick han trava på lina, för jag vågade inte försöka löst, men jag försökte att inte använda linan för kommunikation. Men hur bygger jag ut det här till löslongering och lösarbete?

Brollan1
0

Läckert, roligt att höra sådana här historier och att du tar linan prexis till det jag skrev ovan, "bara något för oss att hålla i" men tar kommunikationen med kroppen i stället för med linan. Det här kan bli något bra.

Egentligen så longerar man utan lina (fast med lina i handen;-) när man kan det, för linan är bara där av säkerhetsskäl. Bygg på det ni har börjat med, till att byta varv, ta runt i en åtta, ställa utåt och inåt, vändning på bakdelen och på framdelen, sidvärteslek. Fantasin är din gräns,

Sedan har "LinaN" skrivit en hel del artiklar i ömnet.

En rätt trevlig sak är små piruetter, du har hästen på en circel sedan går du sakta i riktning bakom hästen från mitten av circeln och se om du kan få hästen att följa dig genom att vända runt sig själv.

Lycka till

LinaN
0

#11 Har jag?! *ser sig förvirrat omkring*

Gronstedt
0

#11: Allt det där är ju sådant man gör med hästen ganska nära sig. Det jag undrar är vilka hjälper man ger för att skicka ut honom flera meter från mig utan att "magin" släpper och han dräller iväg i egna tankar. "Gå fot" har vi ju fått kläm på, men hur lär jag honom "gå dit bort", "följ mig med 8 meter från mig", trava runt mig på en 15 m/20 m/30 m volt".

Just nu tränar vi på att han ska börja trava om jag börjar springa. Han ökar och minskar jättefint i skritten men steget upp till trav verkar svårare. Och när jag har sprungit så jag är någon meter före honom så vågar jag inte fortsätta, för då är han ju liksom lös och ledig och jag har lämnat honom, så då kanske han känner att han kan gå iväg till sitt  Glad.

En annan sak, följa-arbetet fungerar bara med träns på. Med grimma tycker han att han är ledig, om han inte är kopplad och någon drar i honom. Med träns på är det arbetsdags, liksom.

Brollan1
0

Allt bygger på att du har hästens uppmärksamhet hela tiden och den blir svårare att hålla fast vid ju längre bort ni kommer. Sen hänger det ihop lite ihop med vilken hästtyp du har, hur lätt störd han är.

Jag tror att Hempfling förklarar det bättre än jag kan i sin bok "dansa med hästar". Men ta inte för stora steg i början så du tappar uppmärksammheten från hästen. Jag brukar använda en "flagga" för att belöna och kalla på uppmärksamhet i början. Men tillvägagångsättet är lika varierande som antal utövare.

Lycka till

LinaN
0

#13 det där är det absolut svåraste, att förklara känsla. Det handlar om att hitta en balans i Drive och Draw, dvs drivandet och dragandet i hästen. Och då pratar vi inte om drag som i att dra och slita i grimskaftet utan Draw är den känsla som gör att hästen vill vara hos dig, vill komma till dig.

Det finns många sätt att skapa draw, catching game är ett sätt. Att bara vattna nästen för hand så man är enda källan för vatten är ett sätt att skapa draw. tänk den gamla historian med indianen som fångade en häst, släppte in honom i en liten corrall, och kom med vatten till hästen två gånger om dagen, efter några dagar tog törsten/överlevnadsinstinkten över och hästen vågade sig fram till människan och drack.

Är ni i en paddock/ridhus när du leker följa leken? För om han följer i skritten, höj din energi i kroppen, gör en halvhalt i dig själv och ha en känlsa i kroppen av "Nu travar VI" innan du börjar trava, smacka samtidigt om du känner för det en eller två smack räcker. OCh ha energi i din trav annars får du inte med dig honom.

Ett tips är annars att träna travövergångarna med ledrepet så du kan låta det "rinna ut" bakom dig medan du travar så att hästen har en chans att förstå vad du menar och sedan när det fungerar på repet ta bort det o köra utan. Ledrepet är ett säkerhetsnät. ^^

Gronstedt
0

#14: Första pronblemet är att över huvud taget få honom "längre bort" Tungan ute.

#15: Just nu är "draw" inga problem, han vill vara klistrad vid mig, helst med mulen mot min handled. Han vänder lika tvärt om jag går vinkelrätt bort från hans huvud som om jag går vinkelrätt mot hans huvud Kyss. Men om jag försöker driva honom längre bort från mig än armlängds avstånd blir han förorättad och skärrad, typ "Vill du inte att jag ska vara med dig längre? Vart ska jag då ta vägen?". Och det vill jag ju förstås inte, han ska ju vara i samma "magiska bubbla" med mig hur långt det än är mellan oss.

Kan du ge mig en länk till den allra mest basala förklaring av "drive and draw"? Jag vet knappt vad om vad som menas med de flesta av fikonorden som används här på sidan Skäms. Några bokköp har jag inte råd med för stunden.

Tyvärr är vi på en halvt inhägnad stallplan, så jag vill ta det väldigt försiktigt med att låta honom bli skärrad så att han går ifrån mig. Men jag ska prova travövergångar med ledrep, som du beskriver.

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 att få honom längre bort är ju att du måste vidga er bubbla samtidigt som du inte skjuter iväg honom för långt iväg. Man måste försöka sträva efter att få balans mellan drive och draw, detär då man kommer kunna ha sin häst galopperandes på en volt runt en 10+m bort.

finns inga böcker på ämnet vad jag vet ^^ men det finns internet! :D

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Linda igen, här med Remmer

LinaN
0

Eller denna artikel om Driving game där det tas upp draw också.

kanske är något till nytta :D

Brollan1
0

Ett enkelt sätt att få hästen att måsta lämna dig några meter är att ha ett longerrep kopplat och lägga repet över huvudet och över bakdelen så att hästen måste vända ett helt varv om du drar lite lätt i repet på så sätt så har hästen flyttat sig ut på volten helt automagiskt och du kan fortsätta att jobba därifrån.

Lycka till

Gronstedt
0

Ännu en peng som trillat: Pålle brukar stå och fjutta och fnysa och backa om han måste gå först över bäckar, pölar, hjulspår och annat knepigt. Men igår, när jag som vanligt i övningssyfte styrde mot diket och väntade mig den vanliga 3-minutersprocessen, så sänkte han huvudet och tittade, trampade fötterna tillrätta och tog ett skutt över. Och sedan ruskade han på halsen och frustade, tydligt nöjd med sig själv. Hela hästen var som ett enda stort, nöjt flin - och ryttaren också Skrattande.

Gronstedt
0

Provade med trav igår - det tog två försök med linan som "förtydligande" innan han lärde sig att börja trava med slak lina så fort jag började "trava". Sedan gick han på lina runt mig och började trava när jag började springa på stället. OCH han saktade av varje gång jag slutade och gjorde halt varje gång jag stannade.

Vi provade till och med att han fick trava några steg helt lös, men bara tätt bredvid mig och bara mot rakt mot stalldörren och bara en liten bit. Det gick perfekt det med, efter sista gången parkerade han och stod dropp stilla medan jag öppnade stalldörren.

Och allt detta trots att han var ganska sur och tyckte att det var en ovanligt obegåvad idé att vara ute i snöyran och bli våt om ryggen och tramsa omkring sådär. Han gick längre från mig den här gången, var mindre uppmärksam på mig och suckade tungt och drog sig mot stalldörren flera gånger. Men de flesta gångerna kom han tillbaka utan att jag behövde ta tag i honom fysiskt. Vi höll inte på så länge, när han nu var så duktig och ställde upp trots att det uppenbarligen inte var kul.

Att arbeta så här är ju väldigt annorlunda mot det gängse sättet att tömköra och longera, där man har hästen inramad mellan töm/lina, långpisk och sig själv och där man använder pisken mycket mer för att driva och böja och själv står ganska stilla. Sist vi skulle tömlongera var han klart förvirrad. Lär de sig skillnaden med tiden?

Brollan1
0

Allt beror på hur duktig du är på att visa vad du vill med kroppsspråket. Alltid tydlig, hellre överdriva tydligheten i början och se underlig ut (för mäniskor) än att hålla igen och vara otydlig förvirrande för hästen. Och att eftersom anpassa sig till hästen om hur stor/liten man måste göra sig för att det skall fungera. Var nogran med din placering i förhållande till hästen, det är en viktig faktor.

Var lite på din vakt och ta små steg framåt hela tiden i stället för ett stort steg i tron att det fungerar och får ett bakslag. Grunderna byggs alltid före och befästs innan man fortsätter med något nytt, då har man alltid något att falla tillbaka på om det skulle gå fel.

Lycka till

LinaN
0

#22 oh ja! De lär sig skillnaden OM du är tillräckligt tydlig.

Harry vet ju precis skillnden mellan två tömmar, en töm, ingen töm, på volt, på rakt spår osv.

Jag har aldrig gillat traditionell longering, varken med en eller två linor. Men om man ska välja mellan en-line-longering toch tvåline, så väljer jag tvålinors vilken dag som helst i veckan. för då har man möjlighet att påverka hästens utsida iaf! :)

Men jag gillar circling game, då behöver jag göra alldeles lagom mycket.

Och det reagerar jag litet på också Gronstedt, att du gör så mycket jobb! ^^ Missförstå mig rätt bara :) När jag har Harry på en cirkel, så sålänge han gör ett bra jobb, dvs håller riktning, tempo och gångart så står jag neutralt. Hade aldrig orkat trava på stället som du gjorde! däremot när jag har honom lös, helt i liberty så travar jag när han travar. Men på circeln så är det han som ska göra jobbet :)

Men kul att det ändå fungerade trots han vart missnöjd med väderförhållandena! :D

Gronstedt
0

#24: Du får tänka på att det var första gången för oss Glad.

Nu ville jag ju träna på att följa upp i trav och ned igen. Jag ville att han skulle börja trava för "energihöjningen" hos mig, inte för röst eller pisk. Jag tänker att "traditionell" drivning (ord, smackning, pisken bakom rumpan), som man använder när hästen sitter fast med en lina i andra änden, kanske driver hästen rakt fram i tangentens riktning om ingen lina drar in den på volten. Medan (tänkte jag) ett "nu travar vi" som uttrycks helt med kroppsspråk blir en annan signal som bjuder in till samma slags kontakt som i följa-leken, där hästen vill hålla ett jämnt avstånd till människan i cirkelns mittpunkt. Men vad vet jag, enkla människa …

Tids nog ska jag väl lära mig det där med att "höja energin" utan att vara så övertydlig. Och tids nog lär väl han sig att när man börjat cirkla så fortsätter man tills ens människa säger att man ska ändra på något.

Brollan1
0

Lite inspirerad av några av trådarna här så tog jag och joggade ut på vägarna med hästen i ett lätt longerrep. Joggade med hästen vid sidan och sätter ut den bakre handen med handflatan pekande mot flanken på hästen och hon flyttar mjukt ut bakdelen och fortsätter trava lugnt i snygg öppna. Vi stannar och börjar backa tills jag stannar då stannar hästen. Jag tar ett steg fram hästen tar ett steg fram, jag tar ett steg i sidled hästen funderar, jag tar ett steg till i sidled hästen följer med ett steg i sidled. Jag joggar fram 5steg och tvärnitar och backar ett steg, hästen gör likadant.

Tvärstartar och springer fort och där brister det för hästen som drar på med lite bockningar och smågalopp runt om, för jag hinner inte med. tvärstannar och väntar att hästen skall varva ner lite, vilket hon gör när jag stannar. tvärvänder åt andra hållet vilket får hästen att lätta fram och göra en vändning i luften och galopperande komma i fatt och bocka förbi. jag tvärstannat och väntar , hästen tvärstannar och backar bak till mig.

Sätter ut handflatan mot flanken stående stilla och hon flyttar sig runt med bakdelen, jag följer efter på lite avstånd, pekar med linan att hon skall komma runt mig och i samma stund som hon kommer i linje med mig med huvudet så lyfter jag handen med repet och ber henne att backa bort från mig några meter. Där flyttar jag mig lite bakåt och i sidled och ber med den lediga handen att hon skall börja gå fram samtidigt som jag pekar med repet vart. Lyfter energin lite med den lediga handen och kroppen och hon går över i trav. Släpper av på energin och flyttar mig lite framför gjorden på hästen och hon går ner i skritt i stället. jag byter hand för repet och vänder mig i andra riktningen och gör om samma sak igen.

Allt detta på hängande lina utan att röra hästen med annat än linan hängande. Allt fungerar inte helt perfekt men det var roligt att återupliva lite gammal träning.

Lite om hur jag gör från backen.

Lycka till

LinaN
0

#25 förstår precis vad du menar :)

Brollan1
0

Och bara för att berätta hur jäkla bra det kan gå så var vi ut i kväll med och nu funkar ingenting, hästen rejsar förbi mig utan att bry sig, vägrar att backa bak. Tom trampar mig på hälarna då hon kryper upp i nacken på mig, så iriterande att det tär på tålamodet. Till slut så var jag tvungen att basa av henne med lite tvångsbackning och tvångssnurr runt mig för att hon skulle landa.

Så där får man för att det går bra en dag, nästa dag så åtgärdas medlet till en mera normal nivå… ;-)

Lycka till

Gronstedt
0

Uppdatering: På sista tiden har han inte velat följa nära, utan drällt omkring någon meter ifrån, gärna bakom. Men sist vi provade trillade en peng till ned hos oss båda två och vi enade oss om att det finns två olika arbetssätt.

1. Följa arbete. Mule nära handled, följ exakt i alla svängar, starter och stopp, uppmärksamhet på människan. Kräver koncentration och utförs bara på tydligt kommando.

2. Följa transport. Håll sig inom en meter från människan, lite bakom, OK att byta sida, sväng, starta och stanna inom ett steg från signalen, det är OK att titta på annat, men inte att gå ifrån människan. Gäller alltid när människan är med, utom när människan har givit "parkeringskommando".

Det är inte bara jag som ska lära honom - jag måste lära mig också!

KallaMigMimmi
0

Vilket tålamod du har haft! och det belønar sig helt klart:))Grattis!🥳

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW