Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 596 ggr
xMyDeadx
0

Nytt, spännande, projekt.

Det har blivit dags för stallets tre-åring att göra lite nytta i livet och jag har tagit på mig detta spännande uppdraget och skulle behöva ha era tips.

Han kan, utan problem, backa för både tryck och energi. Han flyttar även bakbenen för såväl tryck, som energi, men att flytta bogen skapar bara stress, stress och ännu mer stress. Antingen fryser han och blockerar hjärnan, eller så backar han i ren stress. Har ni något tips på hur jag kan lösa problemet? Jag har varit lite inne på att lägga just bogflyttandet åt sidan och ta tag i det längre fram, när han är mer trygg i kläderna, men vet ine om det är rätt tänk. Känns ju som att jag snarare skjuter problemet framför mig i ett sådant läge.

I övrigt;
Har ni några bra "allmäna" tips i unghästutbildning? :)

Brollan1
0

Ta det långsamare, belöna för "nästan" vad som helst första gången du gör något nytt så hästen förstår att du inte vill mer än att få en reaktion från hästen till att börja med och verkligen ta bort all press från hästen som "belöning". Sedan ökar du på kraven sakta tills ni klarar av det ni hade tänkt från början. Tex att flytta bogen första gången så skulle jag acceptera att hästen lyfter framhoven för att flytta sig som tillräckligt första försöket. andra försöket så bygger man på det och ber hästen flytta hoven någonstans, tredje försöket så försöker man rikta flytten dit man vill. På den nivån gäller det att hålla sig. Om det låser sig någonstans så backa tillbaka till den del som fungerar och börja om. Ingen frustration över hur det går, det tyder bara på för höga krav, har man roligt när man gör detta så slappnar hästen av ochså.

För att rikta hästens rörelse någonstans så måste du vara nogran med din placering i jämförelse till hästen, jämka din placering i förhållande till den rörelse du vill ha och vad hästen ger dig. Generellt sett så får du back när du står framför och fram när du står snett bakom hästen allt därimellan ger dig en blandning av sida/back eller sida/fram tills du hittat "the sweet spot" där du får enbart sida.

Innan du börjar rida hästen så lär in "one rein stop" och att den är ordentligt befäst så slipper du mycket trassel med en häst som springer i"genom handen" i framtiden.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

xMyDeadx
0

Tusen tack för svaret! Ska helt klart ha med detta i tanken när jag jobbar med honom.

Just det med att rikta hästens rörelser vet jag om sedan innan, då jag har en egen häst som jag gjort det med. Dock har jag inte lyckats med treåringen, men det handlar mest troligt om att jag sätter kraven lite för högt. Nu blir det back to basic och faktiskt få in i mitt huvud att han är heeelt grön. :)

LinaN
0

Sänk kraven och bli ÄNNU långsammare. Det låter som om du har en häst som är av modellen Right brain. som är mer benägen att låsa sig mentalt antingen så springer hästen ifrån det som är jobbigt eller så "accepterar" hästen det tills det blir förmycket och han exploderar istället.

När du flyttar framdelen, var inte rädd för att stödja hans huvud med en hand och "visa vägen" så han vet åt vilket håll han ska röra sig. Jag skrev en artikel förra månaden eller i januari i år om vart man sätter tryck nånstans. 

Pyttesteg och massor med tålamod, speciellt om hästen är mer av den introverta sorten (som fryser och exploderar) så att han har möjlighet att tänka igenom vad som förväntas och att man inte puschar när han är i sin tankeprocess.

Och precis som du säger i inlägg #2 så handlar det mycket om att man själv ska lyckas lägga sig på rätt nivå, det är lite krångligt när man ligger på en högre nivå med en annan häst. Men det är då man ska tänka på att man inte ska anta saker ^^ Men du verkar redan ha koll på den biten.

Ju nogrannare basic du kan göra med honom, dess bättre kommer inridningen att gå. Gör allt du ska göra uppsuttet fårn marken först. Lite som mål kan du ha kan du online 1-2. för man behöver hela lvl 2 online för att ha en bra inridningsgrund. Eller måste och måste, det är bra att ha hela LVL2 klar oavsett om man är parelli-elev eller ej, det är ett antal mycket nyttiga uppgifter och övningar som säkerställer att hästen är mentalt redo för ridningen :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.