Lösdrift med dominant häst?
Hej, jag har tre hästar, en fjording och två russ (alla ston). Det ena russet har jag på foder och hon är dräktig och ska föla nu till våren, fölet ska jag ev köpa. Hon är mycket dominant mot mitt andra russ sto, de är lika gamla. Nu har jag dem på stall så mitt russ kan få lugn och ro i boxen på natten.
Nu är det så att jag ska flytta innan sommaren och jag ska ha lösdrift på det nya stället. Mina tankar går då till om det kommer funka för dessa två att gå tillsammans på lösdrift, särskilt under vintern. Känns ganska tveksamt.
Hur är era erfarenheter? Vad tror ni och har ni varit med om liknande?
Carpe diem!
sålänge den ranglägre inte faller ur och blir utan mat så skulle inte jag lägga mig i deras rangordning, eller att den ranglägre blir allvarligt skadad pga den dominata hästens beteende. Kan vara så att ju mer du särar på dem dess värre blir det i hagen/lösdriften.
Hästar tål en hel del, ofta är det vi människor som ställer till det för att vi tycker synd om dem.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#1 Ligger mycket i det du säger faktiskt. Jag har ju ordnat så att det hänger två nät i hagen, så utan bli hon inte och är i gott hull. Allvarligt skadad har hon heller inte riskerat bli, lite hårdare närkontakt blir det ibland, är nog där jag tycker mest synd om henne.
Carpe diem!
#2 två nät i hagen är klokt. då kan den ranglägre gå undan och ändå få mat. Är ju litet som den engelska skolan lär också, 1 hög med hö mer än det finns hästar som ska utfodras i hagen.
Ofta kan hästars umgänge se väldigt våldsamt ut, och hårdhänt, men i själva verket är det inte så illa som det verkar. Däremot om en spark tar på en led eller sena är det ju värre men oftast brukar det ju ta i höjd med lår, buk och bog/bringa och där är de rätt hårdhudade.
Skulle inte sätta mig i den situationen att jag behövde ha hästarna tillsammans för att jag inte hade någon annan nödlösning om det inte skulle fungera, i och med att du varit tveksam innan.
Skulle inte ha hästar som inte passade ihop tillsammans, orsakar bara stress och kanske skador om de bråkar. Bättre att försöka finna en annan lösning.
Nu har ju inte TS sagt hur dominant stoet är, är det bara att hon puschar runt den andra med driving game eller är det fas 4 porqupine med tänder och hovar.
Sen när fölet kommer kommer saker o ting förändras igen.

Hon använder mest tänder den dominanta (när de andra inte är snabba nog att gå undan). Det är lite skillnad nu mot i höstas, nu så räcker det att hon kommer och har öronen bakåt så går de undan rätt fort. I höstas var det mer tänder.
Jag har också funderat hur det blir sen när fölet kommer, kanske det ändras helt vem vet. En vän hade ett dräktigt shettis sto som var jätte sur och elak under dräktigheten men sen när fölet kom så blev hon jätte lugn och snäll. Kanske det blir samma på min. Det är hennes första föl med så det kanske blir lite konstigt för henne med alla hormoner :P
Carpe diem!
#6 har hon aldrig haft föl innan så är det inte alls så underligt, hon vet ju inte varför hon mår som hon gör.
Det händer väldigt mkt i kroppen pga alla hormoner. Nästa dräktighet kanske hon inte är lika grinig för då vet hon mer vad det handlar om.
Och om du ser att "aggressionen" minskat sen i höstas så skulle inte jag oroa mig. Började det i samband med att hon blev dräktig eller vart han pissig mot det andra stoet redan innan?

Ja tror det har mycket att göra med hormonerna :)
Hon kom till mig i augusti förra året och var då redan dräktig. Hon var rätt mycket dominant mot henne från början.
Carpe diem!