Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 750 ggr
mackvack
1

En rolig upplevelse

Jag måste bara berätta för er vad som hände för ett par veckor sen!

Jag skulle rida en av hästarna i stallet, han är lite små "slö", så då tog jag med min lilla ponny som sällskap och tänkte att jag kunde prova om han ville vara med och busa. Sagt och gjort, jag parkerade honom i paddocken och stängde och så började jag värma upp hästen jag red. Under tiden så stod Bell i mitten och tittade på. Efter en stund så red jag in till honom och provade att driva på honom lite, Bell som egentligen är rätt osäker och lite klängig på mig när vi jobbar från marken - alltså, han är hellre med mig än drar iväg på egna äventyr, drog nu iväg i full fart och jag red då efter honom. Och efter ett tag så tände båda hästarna till och även jag tyckte det var väldigt roligt. Bell tog sin uppgift på största allvar och körde alla gångarter, bytte varv och hoppade till och med över hindret som stod på banan. Allt detta helt lös och med egen vilja :D Så himla roligt att Bell tog egna initiativ och körde på sitt egna lilla race, vilket faktiskt visar att han har utvecklats i huvudet - för hade det varit förr hade han nog bara surat ihop och efter att jag drivit på honom svängt tillbaka in i mitten och ställt sig där och sura ;) Så vi körde följa-john och båda hästarna verkade tycka det var superkul. När jag till slut tyckte att det räckte, så sa jag bara till Bell att sakta ner och då gjorde han det, men fortsatte att då istället skritta framför oss och fortsatte på leken. Så himla söt!

kvekki
0

Va kul det låter! Kanske man skulle testat själv nångång :-)