Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 992 ggr
Brunokanin
0

Varför tyngd i ledrepet?

Funderar över detta…

Själv använder jag repgrimma och den lättaste longeringslina i nylon som jag hittat. Jag vill att känslan för hästen ska vara att hon går lös bredvid mig och att hon inte ska känna någon tyngd i grimman. De ledrep som jag sett är rejäla saker som är tunga. Varför?

LinaN
0

För att med ett tungt rep så kan man förmedla väldigt små signaler. jag kan genom att klämma ihopa fingertopparna i om mitt långa rep förmedla samma känsla i andra änden.

Något av det värsta jag vet är tex när jag longerat med traditionell lina tidigare och det blåser, och man känner hur vinden greppar tag och "slår" i linan. Så hästen får konstant små ryck i huvudlaget/grimman.

Med ett tyngre rep så slipper man det och jag tycker det blir bättre kommunikation.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Minorca
0

I början använde jag ett äkta parellirep 22 fot som jag också upplevde lite tungt speciellt på långpromenad med hästen. Så hittade jag ett rep på Bauhaus som var betydligt lättare men styvt så att vibrationerna fortplantar sig i repet. Det använder jag jämt nu. 

Jag köpte också ett mjukare lätt rep men det var rätt värdelöst.

LinaN
0

#2 i början är repet rätt otympligt, men det handlar ju om att man ska vänja sig att hantera 7½m istället för 3½ ;) Men smaken är som baken, jag skulle gärna vilja ha ett lättare men styvare 22 fots-rep. Speciellt när det kommer till tömkörningsövningarna. Jag har ju ett par featherlines men de är för mycket "lätta som fjädrar" för min häst, väninnans känsliga arab skulle de funka fantsatiskt till

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[tintilar]
0

Jag använder tyngden för att ge signaler. Dessutom vill man ha ett rep (eller lina som jag kallar det) spm inte far iväg så lätt i vinden om man är ute. Men just HUR tungt och tjockt repet ska vara är ju en smaksak. Jag har klarat mig med longerlina i alla år då det var vad jag hade att tillgå. Ft har jag en hemsk, tjock men lätt longerlina, men den börjar bli lite sliten nu så den blir bättre med tiden. Nu har jag hållt fast vid det för att jag inte hittat ett rep som har den känsla i rörelserna som jag önskar och att köpa färdigt ledrep är så onödigt dyrt. Ffa som jag vill ha det 10-12 meter långt.

Minorca
0

Till ledrep har Bauhaus ett stort sortiment av rep i "löslängd" så man kan känna på hur de känns. Jag köpte också ett rep där som jag gjorde reptygel av.

Rep till att knyta repgrimmor av brukar jag köpa skotlinor på biltema.