Ranglåg häst = fegis?
😇Är det oftast så att en häst som är ranglåg i flocken är mer otrygg utanför sin flock, tex ensam på uteritt, än en ranghög häst? Jag tänker mig att en ranglåg häst är ovan och osäker i rollen att gå först (ryttaren sitter ju på ryggen), medan en ranghög häst är tuffare i den situationen. Jag har fått den uppfattningen av de hästar jag bekantat mig med att de ranghöga ofta är de där trygga hästarna som går fram överallt ute oavsett sällskap eller ej… Vad är din uppfattning?
Jag har tre russ och den ena är lägst i rang i flocken. (7 hästar i flocken)
Den som är lägst i rang är den mest trygga på uteritter. Helt säker i trafik och med "saker". Den som är högst i rang (oxå russ) är nog mer osäker. men han är oxå mindre rutinerad… Så jag vet inte om det stämmer. Min nästa högsta i rang är en riktig fegis på uteritt..
Tror snarare det har med och göra vilken typ av häst det är rent mentalt, om det är en häst som är trygg i sig själv även om den är ranglåg eller otrygg även den är ranghög.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Är två hästar i min hästs hage, min är ranghög och den andra ranlåg. När min häst är borta ur hagen är den andra hästen orolig och kan inte slappna av trots hästar i hagarna runt omkring, Men är den andra hästen borta beter sig min precis som vanligt.
Min häst är rätt obrydd om andra hästar. Visst gillar han att vara med andra, men kan lika gärna vara ensam. Han har inget behov av andra hästar utan kan lätt gå iväg på egen hand och vara på andra sidan hagen när resten av flocken är långt bort utom synhåll.
Han är inte ett dugg flockbunden, även om han gärna vill fram och hälsa på andra hästar när han ser dom.
Han är ändå rätt relativt trygg ute, tittig och kan vara rätt skvätten om han har mycket energi. Men jämför man med många andra hästar är han definitivt den trygga typen.
Han går ogärna först förbi läskiga saker om vi är ute med andra utan låter gärna andra hästar gå före honom.
Men är vi ute ensamma kan han gå förbi det läskiga med viss tvekan, så det handlar nog mest om att han gärna utnyttjar situationen när andra hästar är med. Passar på att försöka låta andra gå förbi det läskiga först när möjligheten för det ändå finns.
Min häst är extremt låg i rang och håller sig undan från andra hästar. Det tar lång tid innan hon släpper både nya hästar och människor nära inpå. Dock är hon väldigt trygg, tuff och orädd på uteritter! Går alltid fram och älskar att gå först om man rider flera. Hon är väldigt självständig samtidigt som hon är osäker, men osäkerheten märks nästan enbart när hon är med andra hästar, nya människor eller när jag gör något som hon känner press av.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är svårt att kategoriskt säga att en lågrangad häst är mera rädd på en uteritt eftersom ryttaren spelar en så stor roll i sammanhanget och hästar har så olika karaktär förutom rangtillhörighet innom flocken att det vore fel att dra alla över en kam.
Rangen innom flocken kan ju uppnås på många olika sätt som ochså hänger ihop med karaktären på hästen och detta i sin tur gör att dom reagerar olika på uteritt. Tex en nervös kontrollerande häst tar kontroll av flocken därför att den är tryggast med det och gör allt för att uppnå denna position men på uteritt så är den nervös pga att inte kunna ha kontroll på omgivningen. Ett annat exempel är när hästar "samlas" frivilligt runt en lugn och orubblig häst och det blir lugn och ro i flocken pga detta, på en uteritt så är det fortfarande lugn och ro med en sådan häst, eftersom den är orubblig i sin karaktär.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Min ponny har ingen rang, hon går med sig själv.;-) Hon gillar inte andra hästar direkt och svår att rangplacera då hon kan leda flocken likaväl som inte bry sig ett skit och gå en bra bit ifrån. Hon är tryggheten själv.
En häst som jag rider ibland är väldigt låg i rang (lägst av alla 8 hästar i flocken). Han är jätteosäker på uteritter. Men han är också väldigt otrygg i sig själv och osäker. Hade jag haft mer tid hade jag tagit mej an denna hästen och fått honom mer självsäker och trygg, men har bara tid att fokusera på min sköthäst just nu. Så enligt min lilla erfarenhet så är det så att den ranglåge är "feg" vid uteritter.
Men hästens personlighet och självkänsla spelar också in. Vissa ranglåga hästar får inte riktigt "komma fram" i hagen, och när de kommer ut ensamma med en ryttare blir de lugnare för då kommer deras självkänsla fram. Lite svårt att förklara så blir lite flummigt. Men hoppas ni förstår vad jag menar. :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
En ranglåg häst som har förtroende för sin ryttare är "kolugn" på ute ritter. Men en som inte har något förtroendeför ryttaren blir hispig, detta gäller iofs i nästan alla fall utom den med "orubblig" karaktär, för den spelar det inte så stor roll pm den är ensammen eller har sällskap, den anser att den kan ta hand om sig själv och är därför lugn i situationen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Min häst tar ledarrollen om ingen annan gör anspråk på den. Är en riktigt dålig ledare, antagligen pga att han är osäker i sig själv. Är en riktig mespropp att rida ut på ensam.
Märks tydligt att hela flocken blir mer stressad när han har ledarrollen, än när den "vanliga" ledaren är hemma.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag undrar lite vad ni specifikt menar med "ranglåg" och "ranghög"? En dominant häst i hagen har ingenting med ledare att göra.