Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 927 ggr
Revolt
0

Går inte att lära buga! :(

Jag kan inte lära min ponny buga, har försökt både med "backa" metoden och "locka-ner-huvudet-med-godis" metoden, men inget funkar! (Jag har alltså försökt några gånger i veckan i flera veckor…)

När jag försöker backa så vill han inte backa typ, för han bara står helt fast utan att gå bakåt.

Om jag släpper benet och ber han att backa så backar han direkt utan att jag knappt nuddar honom.

Locka med godis går inte heller bra.

Har ni några tips?

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

LinaN
0

Bryt ner övningen i mindre beståndsdelar.  Förvänta dig mindre och var nöjd me det du får, belöna för minsta lilla så kommer större framsteg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Revolt
0

Jag försöker belöna så fort han sänker ner benet och tycker själv jag är bra på att berömma vid minsta lilla rätt. Jag blir ju glad när det går framåt men de blir liksom inga framsteg typ..

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag lärde min, fick han först lära sig ta godis mellan frambenen. Därefter belöning när jag höll benet. Därefter höll jag benet samtidigt som han fick godis mellan frambenen. Därefter började jag försiktigt dra benet bakåt och fortsätta.

Att ta godis mellan frambenen har vi gjort i flera år, därefter tog det ca 15 min att lära honom bara man bryter ner delarna.

Att belöna när han säker benet är nog ett för stort steg om det inte går framåt, belöna bara du håller i benet! Nånting som jag måste hjälpa min häst med är att stå korrekt - bakbenen långt bak så han har en bra balans när han bugar.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.