Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3415 ggr
Spiritinthesky
1

Unghäst som biter

Tränar idag en unghäst på 2.5 år. En väldigt snäll och mycket glad herre egentligen, men fyf*n vad han bits. I allt och hela tiden. 

Oftast bits han kärleksfullt, som med en hästkompis, men även när jag blir jobbig eller stör honom i maten tex. Uppsittning och skritt från rygg sitter som det ska, men all hantering från marken är så otroligt jobbig. 

Det är verkligen jobbigt att bara vara nära honom och inte alls så kul att umgås med honom som det skulle kunna ha varit. Han bits alltså ordentligt, inte lite smånyp, utan han tar sig en ordentlig tugga!

Vi är just under en inlärningsfas, och jag vill att han ska se mig som hans ledare. Självklart har det blivit bättre sen han kom då han var helt outhärdlig och både sprang över, sparkade, bet och hade sig. Men han respekterar mig inte så som jag vill. Är helt annorlunda med min pappa, honom har han en mycket större respekt för trots att pappa är den "puttinuttiga" av oss två gällande just den här hästen. 

Är inte så insatt i det härmed NH, endast tittar på enklare NH lektioner där två kvinnor kom ut till ett grannstall. Och då de bara slog och viftade med sina rep så struntade jag i det (: Hoppas på att få bättre tips här än att slå honom med ett rep i ansiktet!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LinaN
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var uppmärksam, när hugget kommer armbåga honom på näsan, hårt. Upprepa varje gång han biter. Du ska alltså inte slå honom upprepade gånger utan tanken du ska gå efter är "hoppsan, krockade du med min armbåge?"

En tillbaka Knock mot hans mule varje gång han biter, och målet är att du ska knocka till honom, så det inte blir ett halvdant buffande. Det ska vara som att du armbågar honom på ren olyckshändelse (även om du gör det medvetet)

viktigt är att vara konsekvent.

Finns något som kallas body blocks, alltså hur du använder din kropp för att på ett ickeaggressivt sätt tillrättavisa hästen. att det blir det här hoppsan stod du där? från din sida medan  hästen fått sig en liten pärla.

I klippet nedan är enda tillfället jag faktiskt har på film där jag måste använda en bodyblock. Han naffsar efter min överarm och försöker driva mig (han är alltså dominant och försöker få mig att flytta mig) och min timing är lite sen men han hinner inte ända fram innan jag armbågar tillbaka vilket ger honom en ganska så kraftig reaktion.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Spiritinthesky
0

Jag har försökt göra som du skriver i #1, när jag tex spänner sadelgjorden är ett perfekt läge att knocka tillbaka med armbågen, likadant när jag ska binda upp honom är han där och biter i både mig och grimskaftet. Då är det också enkelt att "råka" slå till mulen med handen samtidigt som man binder. Men när jag "råkat" knocka tillbaka, blir han irriterad, och biter en gång till. Och så upprepas det - ofta 8-10 gånger på raken, och då helt plötsligt är vi uppe i den här onda cirkeln med upprepad bestraffning, utan att jag ens hinner tänka på det…

Kan också tillägga att han är en ganska hetsig häst. Inte skärrad eller orolig eller något, utan mer - "nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi, nu leker vi"

Och han är oootroligt otålig.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LinaN
0

#2 lek mer med honom då ^^

Låter som om det är litet å LBE hållet på honom. Lek mer med honom, tankenötter. Läs på om horsenalitys. Se vart han "hör hemma" och använd dig av de strategier som brukar funka p åden typen av häst. :)

Gronstedt
0

#2: Om jag var som du skulle jag höja nivån vid andra eller senast tredje nafset - inte sitta kvar i en ond cirkel. Om han hugger igen trots att han möter en armbåge, så gå på honom med rösten och hela kroppen tills han backar och vänder sig bort från dig. När han gör det blir du genast saklig och vänlig igen, men INTE inbjudande förrän han slappnar av. Då blir du inbjudande - men skulle han nafsa är börjar du om direkt: En blockering, en ogillande blockering och sedan "du dj****r biter inte mig, din luns!"

Minorca
0

Om jag skulle träna en häst som biter ganska ofta, så skulle jag börja ute/ridhus med ledrep och repgrimma. 

Jag skulle börja att stå vänd mot hästens huvud, stå avslappnad tills hästen försöker bita då får hästen backa  1-2m och låta den stå dår tills börjar tugga eller slicka, då får den komma fram till mej igen. Så länge den kan stå själv brevid mej och inte bita eller butta på mej får den stå och "hänga med mej" annars får hästen backa och invänta avslappning. Är hästen mycket pigg skulle jag börja att låta den springa av sig först.

LinaN
0

#5 det funkar med en häst som har låg lek-drift (playdrive) men med en som har hög lekdrift så är risken stor att det blir andra bullar av det hela istället ^^

Jag hade aktiverat mera, o försökt aktivera hjärnan. Du skrev att han oftast biter kärleksfullt eller småtetigt som när han leker med kompisarna. Lek tillbaka. Nyp honom i näsborrarna, ta handen och gnugga/massera mulen medium-hårt, gnugga mulen och näsborrarna mellan bägge händerna, ta tag i tungan o dra ut den ur munnen, massera tungan med tumme o pekfinger utanför munnen, stoppa in grimskaftet i munnen på honom, använd ett spö som han får tugga på, låtsas att det är en rasp o "raspa tänderna" med den ände som är i munnen. 

Gör precis vad han tycker är roligt och vill leka tillbaka, OCH LÄGG TILL LITE TILL!  ;) Så att det slutar vara roligt och blir jobbigt för honom istället (du ska bibehålla en positiv/rolig känsla) men att han tycker att "nää, nu blev det inte alls lika roligt längre"

Detta förstör inte leklusten för hästen permanent, utan det tar udden av just det här naffsandet och sen kan man avleda det till andra mer lekvänliga saker istället.

Spiritinthesky
0

Tack för kanonbra tips :) 

#6 Det du skriver har jag hållit mig ifrån, just för att jag inte vill att han ska se mig som en hästkompis.. Men nu när du utvecklade det på ett så bra sätt så lät det faktiskt kanon :) Ska sätta igång med det här!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 den stora skillnaden i lekandet är att när du "leker på samma nivå + lite till" är att då är det DU som sätter reglerna för hur leken går till och inte han.  :)

Har testat detta med många hästar som är naffsiga, buffiga och leksugna med tänderna, och det har funkat på alla hitendags. Däremot på vissa behöver man göra om det en gång vart tredje minut om man bara står stilla bredvid varandra.

Och när han står uppbunden, låt honom tugga på grimskaftet, bättre han fokuserar munnen på det än att han fokuserar munnen på din arm eller så ^^ vi har en häst i stallet, som är väldigt munfixerad, han tuggar på allt o alla, slickar och grejjar. 

I början av min film här så är han väldigt grejjig med munnen och jag tog det som en ursäkt när han började bita i min carrotstick att använda den som tandrasp ^^ Bra o öva tolerans samtidigt mot en kommande behandling :D Även i slutet så är han grejjig med munnen och jag grejjar tillbaka med samma plus lite till så han inte vill vara med längre ^^ Samt att jag försöker göra en lek av det att han ska hålla sticken mellan sina tänder.

Spiritinthesky
0

#8 måste säga att du verkligen imponerar på mig ! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LinaN
0

#9 tack ^^ Jag gör så gott jag kan utifrån mina och min hästs förutsättningar :D