Barn som fasar upp
Jag har tänkt en del på NH och ev. skadliga effekter och kommit fram till att det faktiskt kan göra mer skada än nytta OM den som lär sig inte har kapacitet att lära hela filosofin. Att det man verkar lära först är att vifta med ett rep, driva runt hästen lös och att hästen testar människan som ledare och att man då behöver vara hård och arg som en vildhingst. Kanske blir det för mycket info på en gång, för mycket praktik och för lite filosofi?
I vilket fall ska jag och min dotter ta tag i "hennes" unga ponny. Hittills har vi (läs jag) mest fokuserat på att ponnyn ska acceptera ryttare, förstå tygeltag & skänkel, dra vagn, miljötränas osv. Vi har använt oss av 7 games och ponnyn både följer mig och flyttar undan och uppför sig bra. Fast den första leken tror jag att vi bara skummat förbi och det märks. Ponnyn är inte alls ok med att vi tar på henne överallt. Hon kan vända sig och sura när hon blir borstad eller visiterad. Inte för att hon är sur eller elak utan förmodligen mest för att jag missat Friendly.
Tycker att min 9-åring är stor nog att träna hon också, tillsammans med mig såklart. Men jag funderar en del kring, dels hur mycket man ska lära ut till en 9-åring och vilka delar. Hon har ju en NH:ig inställning till hästar och till djur överhuvudtaget, men så ska hon lära sig att utöva det rent praktiskt. Tror att risken är försvinnande liten att hon blir en hård unge som rappar hästen, men om hon uppfattar hästträning som att hon behöver "gå på" hästen eller vara dum mot den så kommer hon inte att vilja vara med mer.
I NH fasar man ju upp från fas 1 till fas 4. Hur många faser är det lämpligt att ett barn fasar upp på egen hand. Dvs innan man lämnar över till en vuxen? Känns inte som om fas 4 är lämpligt för ett barn eller en nybörjare. Då tycker jag nog att man borde lämna över istället. Men hur är det med faserna 2 och 3?
jag skulle inte hoppa över några faser till mitt barn, men att när mitt barn provat upp till fas 4 två gånger så skulle vi ha som en regel att då ber man mamma eller pappa om hjälp att utvärdera situationen.
Att leka friendly är aldrig försten, lek massor med friendly med ponnyn så hon är bekväm med att bli tagen på överallt och accepterar människan överallt.
Jag skulle också förklara exemplet med att en mygga landar på hästen, sen landar en gråsparv, sen landar en kråka och sist landar en örn. Det kan vara tydligare för barnet att förstå gentemot hår-hud-muskel-skelett, givetvis beror ju det på hur barnet är funtat också. Och att barnet får öva att göra faserna på dig som vuxen och att hon får känna hur det är när du leker med faserna på henne INNAN faserna testas på ponnyn.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja "KnutKrut" det är baksidan av NH du beskriver. Det är som en kniv och med den går det att göra mycket, både bra och dåligt. Därför är filosofin det viktigaste i början så att det är klart för den som använder metoderna, varför och hur.
Alltid lära ut "lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel" tankesättet i början för det gör att vi mäniskor börjar tänka över vad vi gör och hur det påverkar varelserna vi gör det på. Ungar är läraktiga prexis som hästar så det gäller att lära ut rätt saker till dom så vi inte får ångra det senare. HAr sett en del felanvänt nh som i stället för att hjälpa hästen bryter ner den i stället.
Ang intensitetsnivå så skall det inte behövas gå så långt som till fysiskt våld på en normal häst, speciellt inte på en unghäst som har en bra uppväxt i en flock. Det är bara på hästar som har spårat ur i hanteringen man kan behöva lyfta intensiteten så högt och även där så är det sällan. Oftast går det att desarmera situationen på ett smart och mjukare sätt om man bara tar bort sin egen "reptilhjärna"(ilska, frustration) och kopplar in den logiskt resonerande delen av huvudet och tänker i stället. MEn för att kunna göra det så måste man förstå hur hästar tänker och därigenom kunna sätta sig in i deras situation.
Så i stället för att lära ut att öka intensiteten, så lär ut att tänka igenom situationen i stället med den grundtanken "vad kan jag göra tydligare för att få hästen att förstå". Det är bara när man med rent samvete kan säga "jag har gjort allt jag kan för att underlätta att göra rätt" som man får höja intensiteten.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"