Uteritter
Hej!
I början när jag köpte min ponny för ca 1.5 år sedan var hon ett helvete att rida ut på. Hon vände hemåt genom att vända sig om i stegringar, kasta sig åt sidorna och bli sådär farlig så att det känns som att man inte kan göra någonting, både jag och ponnyn tappade ju liksom kontrollen.
Jag fick tillslut ordning på det och kunde kontrollera situationerna, men hon hade fortfarande en stark egen vilja. Utbrotten försvann mer och mer och tillslut var de näst intill helt borta, TRODDE JAG.
Men nu har ett liknande problem uppståt och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Vissa dagar när vi är ute kan hon blåsa upp sig meega mycket, sedan blir hon rädd eller låsas att bli rädd för någonting. Då gör hon en sån där piruett när man minst anar det och sätter av åt andra hålet i en väldig fart, när jag då lugnt och försiktigt bromsar henne snirklar hon sig åt sidorna och blir väldigt opålitlig.
Hittils har jag vänt henne lite i farten och drivit åt andra hållet men då går hon bara en bit och gör sedan om samma ramsa. Så jag tänkte kolla om det är någon här som varit med om samma problem och vad ni i såna fall gjort åt det? ;)
One Rein stop. använd sökfunktionen, finns andra med liknande problem så se vad du kan hitta där :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hade en sån häst för något år sedan. Gjorde då så att jag ledde honom hela Rundan för att visa att han faktiskt kom hem tillslut. Sen hoppade jag upp i slutet och sen när de gick så hoppade jag upp tidigare och tidigare av rundan och sen var de höga problem att hoppa upp redan vid start :-) dock kunde han testa ibland men funkade absolut inget annat fick jag leda en bit och sen hoppa upp och han glömde då av vad han höll på med och vi kunde fortsätta turen;-) Man får lura dem till att se ryttaren som en säker ledare som ändå alltid tar ekipaget hem till mat och skydd :-) då blir de värt de att ut o jobba lite hehe :-) kan ju till lägga att denna hästen inte brydde sig om man hade med sällskap i form av att någon tömkörde eller gick med den andra hästen. Men red man fler gick de bra :-) men vi lyckades med att kunna rida ut med massa sällskap i olika former och att gå helt själva :-)