Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 5000 ggr
wawe
0

Hänger på bettet

Hej!

Jag har en kompis vars häst är väldigt "hård" i munnen. Han lyssnar dåligt på skänklar och har lätt att bara kasta runt huvudet och liksom gå dit han tittar så att hon måste ta tillbaka honom på rakt spår men då lyssnar han inte utan hon måste dra tillbaka huvudet på honom för att han inte ska braka rakt in i skogen. 

Han kan även hänga sig i bettet då han bara drar ner huvudet och hänger tag i bettet och drar åt sidan. Det är inte alls fråga om att han vill komma fram snabbare utan enbart att han hänger sig på bettet. 

Jag tror att det är mest vid uteritt som han hänger sig i bettet och då har han ett tredelat bett. Han kan bli väldigt stark i galoppen och drar då väldigt mycket men det är mest i skritt som han hänger tag i bettet. 

Hon har tre olika bett tror jag, ett rakt oledat bett som jag tror är i gummi, det tredelade med fasta ringar(tror jag) och så ev nått mer men kommer inte ihåg vad för sort. 

Han är överlag ganska okänslig både vad gäller skänklar och tygeltag och misstänker att det blivit en ond spiral så nu är han helt okänslig. 

Det jag vill ha svar på är alltså vad den här okänsligheten kan bero på, är det fel sorts bet, fel ridteknik osv. Jag vet ju att hon borde köra seven games med hästen och så men jag är mest intresserad av att veta om någon har nån teori om vad okänsligheten och det att han hänger sig på bettet kan bero på.

LinaN
1

troligtvis flera orsaker, men tydligast vore:

Fel sorts bett

Dålig lek 2, att gå undan för tryck

Dåliga tidigare erfarenheter

Inkonsekvens hos ryttaren.

ryttaren och hästen kan inte göra en One Rein stop (sök på sidan, finns massvis om ORS)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Saxar det jag skrev i en annan tråd då det passar här ochså:

Det finns fyra typer av "starka" hästar:

• den som inte blivit lärd att veta bättre
  • den som har blivit lärd att vara "stark"
  • den rädda hästen
  • den trasiga hästen

Oavsett bett så skall en häst alldrig vara stark om den vet vad som krävs av den genom tygeln.

Vad tycker du passar in på din häst?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

wawe
0

#1 Mycket möjligt att det kan bero på bettet. För jag tror inte att han gör så lika mycket i tex ridhuset och om jag inte minns fel så har han ett annat bett där. Hon har ju inte använt sig av nh över huvud taget så en dålig lek två är snarare en obefintlig lek två :p Vad menar du med inkonsekvens hos ryttaren, på vilket sätt? Kan nästan garantera att de inte kan göra ett ors. #2 jaa du, det är ju som sagt inte min häst så kan inte riktigt svara på det. Jag kommer troligtvis att rida honom lite nu framöver och får köra hur mycket nh jag vil så då kan jag kanske svara lite bättre. Men vad jag har sett hittills så kan han nog vara alla. Han är inte stark i skritt eller trav ute, enbart i galopp men han är ju fortfarande väldigt tung på bettet, även på banan. Han är ganska tittig men inte särskilt rädd. Om han är "trasig" kan jag inte svara på. Det jag vet är att han inte har så mycket respekt utan buffar ofta ganska hårt på en och använder en som klistolpe när det kliar osv så det är ju något som behöver arbetas på! Ber om ursäkt för mina minst sagt vaga svar. Har inte riktigt koll på hur han är, men kommer som sagt att ta hand om honom en del framöver så jag får väl försöka utvärdera och testa lite och se om jag kan förstå det som ligger bakom problemet.

Zaphix
0

Tung i galoppen kan absolut bero på att hästen saknar styrka att bära sig, vilket visar sig på detta sätt.

Så styrketräning kan jag absolut rekommendera. Och är inte det huvudproblematiken spelar det ingen roll, styrketräning är ju alltid bra ändå för en ridhäst. :)

Min häst var väldigt brötig i munnen tidigare. Löste det genom att enbart rida med repgrimma och när jag körde hade jag en speciallösning med repgrimma och bett som fungerade ypperligt. Efter skolning med detta är han inte brötig längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Anledningen till frågorna är att för kunna svara på ett så komplext problem så måste någon som har närkontakt med hästen avgöra vilken väg som passar bäst att gå. Annars så är den enklaste metoden att backa tillbaka all utbildning till unghästutbildning och börja om helt och hållet för att se var det brister i denna häst, och det skulle ta flera veckor för dig att göra detta.

Buffligheten är en av dom saker du kan ta hand om på en gång och se hur mycket det påverkar resten. Bufflighet hamnar alltid under "har blivit lärd att vara "stark"" så i det fallet så gäller det att ha lite avstånd till hästen och blokera direkt hästen försöker  ta sig friheter. Det gäller ochså att vara tidig i dom fallena, dvs redan när det är en tanke i hästen så blokerar du hästens väg fram till att vara bufflig och tillrättavisar den efter behov. Ju tidigare du är desto mindre behöver du tillrättavisa den så det gäller att vara observant.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

Med inkonsekvent ryttare menar jag att ibland så tvingar ryttaren hästen att gå tillbaka, medan nästa gång så kanske man inte "orkar" för det är jobbigt. Så hästen lär sig att det lönar sig att göra tvärt emot.

wawe
0

#4 Ja han är definitivt otränad! Det är just därför som jag ska rida honom nu framöver så att han får tillbaka lite muskler och kondition. 

#5 Ja, det förstår jag. Hon verkar inte se det som något särskilt problem att han är stark och okänslig, men alla är ju olika. Själv tycker jag att för hästens skull så borde man gå till botten med ett sånt här problem! Men kan tänka mig att det tar ett tag att få ordning på ett 16 år långt rotat beteende(Hästen är alltså 16 år och har, som jag förstått det alltid varit såhär) . Men förhoppningsvis kan lite nh träning hjälpa med det här problemet, men framför allt med buffligheten!  

Jag är väl insatt i seven games så jag ska sätta igång när jag ska börja ta hand om honom. 

#6 Ja, då förstår jag! Det är mycket möjligt att det är så.. Dessutom så ser inte ägaren att det är något problem, vilket givetvis bidrar. Hon tycker det är okej att han blir lite stark i galoppen, då hon ser det som enbart att han tycker det är roligt då han är väldigt lugn i övrigt. Och att han är tung i bettet tror jag inte ens att hon reflekterat så mycket över om jag ska vara ärlig :O 

Tack för all feedback! :)

Baraelvira
2

Min häst tenderar att hänga sig i handen också. Red för Ewa Angantyr för några dagar sedan (ridning på långa tyglar) och fick ett väldigt enkelt men bra tips. Så fort hästen lägger sig i handen, följ med fram med tygeln (som är lång) så att hästen förstår att det inte finns något att hänga i. Då kommer kraften lägga sig i bakdelen istället för på bogarna. Fungerar jättebra hittills, bara på ett pass började min kille jobba igenom hela ryggen kanonbra genom det tricket.

wawe
0

#8 Ja men det kanske jag skulle testa när jag ska rida honom. Hänger sig ju väldigt mycket vid arbete. Frågan är ju om jag ska göra det när han drar åt sidan också. Vet ju inte riktigt varför han gör det. Om det är så att han vill dra till sig tyglarna så känns det ju dumt att ge honom, eftersom han då förstår att det funkar och troligtvis kommer fortsätta. Men det får jag väl se när jag börjar rida helt enkelt :)

LinaN
0

ta ut instruktör när du har honom, inte mer med det. Hästar lär sig snabbt vad de kan och inte kan göra med olika ryttare. och att du vill ha en säkrare häst att rida på kan ju ägaren knappast klandra dig för, speciellt om du betalar själv ^^

Brollan1
0

Funderar på om ni håller in han så långt med tyglarna att han inte klarar av att böja sig så mycket fysiskt och därför försvarar sig med att hänga i tygeln?

Hur som helst så måste du prova att ändra på hur man rider hästen för att få en förändring. Och för  att få hästar att inte hänga i tygeln så måste man göra det obekvämt att göra det MEN då måste man ochså se till att man inte kräver mer än hästen klarar av just då, så det är en balansakt och jag personligen friar hellre än fäller och därför ger hästarna betydligt mera tygel bara för att vara säker att jag inte går över gränsen av vad den klarar av. När tiden får verka så kommer hästen att klara mer och mer eftersom man SAKTA höjer kraven på den, och då menar jag SAKTA som i månader av kontinuerlig korrekt ridning.

Om det inte finns något fysiskt fel på hästen så är det att rida den rakriktad för att bli av med att den drar i sida och då korrigerar du den när det behövs men alldrig småpeta i detaljer i början, lös ett problem i taget.

Lycka till